Gjest Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Ringte sykehuset for å høre om hvordan det er med innskriving, innlevering av helsekort osv. i forkant av fødsel. Spurte da også om omvisning på sykehuset siden jeg er førstegangs. Men fikk beskjed om at helsekort kunne jeg bare sende i posten og noen omvisning det hadde de ikke tid til. Og jeg kjenner at jeg er litt skuffet akkurat nå.... Men det er kanskje ikke vanlig med omvisning på sykehuset?
mamma, mini og meg Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Hei, jeg er også førstegangs, og trodde det var vanlig å vise rundt ved innskrivningen. Jeg skal føde på SUS (Stavanger) og ble vist rundt da jeg var på svangerskapskurs der. Jeg syntes de sa at man også fikk en omvisning ved innskrivning, men det sto ingenting om dette på hjemmesidene deres da jeg sjekket nå. Men det er iallefall satt av 30 min til innskrivning, så det er jo iallefall mye bedre enn kun å sende papirer i posten. Da kan man jo evt spørre om forhold man lurer på, som man ikke får ved posthenvendelse. Syns dette var rart, men vet ikke hva som er "normalt"?
Nikki 75 Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Så rart... Det er nok forskjell fra sted til sted, for jeg fikk inntrykk av at når jeg skal på journalskriving ved SUS (Stavanger), så får man omvisning på sykehuset/fødeloftet, og samtale om smertestillende og diverse. Men jeg vet også at endel jordmødre harfødselsforberedende kurs med omvisning på barselavdelingen, kanskje du kan snakke med din jordmor om det?
babyi2010 - fødeklar- Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Jeg tror de fleste sykehus har omvisning på føden.
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Takk for svar, begge to:) Ja, jeg trodde også det var vanlig at man personlig møtte opp ved innskriving og fikk omvisning. Men det er visst ikke det ved dette sykehuset.... Har hatt en time hos jordmor og har ny time på tirsdag. Skal høre med henne. Hadde gledet meg litt til omsvisning, få se hvordan det ser ut og kanskje få snakket litt med noen av dem som jobber der. (Fødselsforberedende kurs har jeg ikke deltatt på. Her er det kun par som får delta på slike kurs, dessverre)
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Var det jeg også trodde... Jeg har aldri vært på en fødestue og vet ikke helt hva jeg kan forvente meg. Så en liten omvisning hadde vært kjekt
ღMadame_mim ღ Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Her i skien er det egenltig vanlig med omvisning, men nå siden det er SI så har de opphevet dette tilbudet. Det sier jo seg egentlig selv på en måte da når ikke familie kan komme på barselbesøk, så kan heller ikke en gjeng som bare skal ha omvisning komme inn der!!
♥Nemi♥ Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har også reagert på at jeg ikke har fått omvisning i Bodø.
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Her har de opphevet besøksforbudet så jeg tror ikke det kommer av det. Men jeg skal høre
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Narvik her. Kanskje det er en snodig Nordlands-regel?
Fifrildi Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Så du får ikke delta sammen med eventuell person du skal ha med deg under fødselen engang! o_O Vet i alle fall at jeg personlig ikke ville gått glipp av informasjonen jeg får på det fødselsforberedende kurset uavhengig av om jeg hadde hatt en partner eller ei. Kjenner jeg er litt sjokkert på dine vegne nå og har lyst til å kjefte på noen og bruke ord som "diskriminering" og "uetisk" og "dårlig gjort"... Jeg får omvisning på sykehuset når jeg skal på fødselsforberedende kurs, men i tillegg (hvis jeg ikke ville delta på kurset, eller tok kurs et annet sted) kunne jeg ringe og få avtalt en omvisning.
♥Nemi♥ Skrevet 28. januar 2010 #12 Skrevet 28. januar 2010 Men vet jo at venninna mi fikk omvisning i fjor. Gidder ikke spekulere, jeg skal da vel få jordmødrene til å hjelpe meg, hvis jeg ikke finner veien til maten:)
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #13 Skrevet 28. januar 2010 På UNN i Tromsø har de gått bort fra omvisning og journalinnskriving på sykehuset pga innsparinger. Jeg har hatt journalinnskriving med min jordmor og så sender hun det til UNN.
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #14 Skrevet 28. januar 2010 Da er det sikkert det samme i Narvik (siden det også er UNN). Vet at i Harstad er det innskriving og omvisning, men da har de sikkert ikke det i Narvik da:( Ikke at det er så fryktelig om å gjøre. Ble bare litt skuffet for jeg hadde gledet meg til det. Er veldig spent på fødsel og synes det hadde vært kjekt å få en "guidet tour" på forhånd
Helverine Skrevet 28. januar 2010 #15 Skrevet 28. januar 2010 De har vel omvisning, men har vel neppe kapasitet til å vise rundt en og en av gangen. Ville i så fall overrasket meg stort. Trodde det var vanlig med omvisning i forbindelse med svangerskapskurs.
CJB Skrevet 28. januar 2010 #16 Skrevet 28. januar 2010 Skal på fødselsforberedende kurs på lørdag. Da får vi samtidig omvisning på KK.
totti Skrevet 28. januar 2010 #17 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har også tenkt å ringe KK i Bergen for å høre om jeg kan få en visning.. Siden det fødselskurset har kuttet det ut :-( Blir skuffet om de sier nei, selv om jeg forstår at de ikke har tid til å ha en omvisning til hver enkelte gravide! Hadde iallefall vært betryggende å fått det..... Men som du sier Vinterflickan, skal man levere helsekortet til føden før man skal føde? Når skal dette skje? Jeg er ikke ferdig med kontrollene enda, men er akkurat ferdig i uke 37 da! Ønsker svært å få omvisning, så får vel bare ringe å høre Skal på fødselskurs 10.02, bare en uke før termin og hvem vet hva som kan skje før den tid.....
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #18 Skrevet 28. januar 2010 Fikk ikke delta på svangerskapskurs. Det er kun for par fikk jeg beskjed om. Så jeg er like langt...
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #19 Skrevet 28. januar 2010 Jeg fikk beskjed om å sende en kopi av helsekortet så fort som mulig (har termin 24.april). Noe mer trengte de ikke, fikk jeg beskjed om. Men jeg er veldig "grønn" på dette her. Så ring sykehuset og hør du;)
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #20 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har født to ganger på Bærum sykehus, og fikk omvisning begge gangene i forb. med journalskriving. Nå når jeg skal ha nr 3, er tilbudet helt borte, jeg har hverken fått journalskriving eller omvisning. Nå spiller ikke dette noen rolle for meg som har vært der to ganger før, men skjønner godt at førstegangsfødende savner dette tilbudet. Jordmoren jeg går til sier at det ikke er så vanlig med journalskriving lenger pga kapasitetproblemer.
Prosjekt 2010 Skrevet 28. januar 2010 #21 Skrevet 28. januar 2010 Hei. Hvis dere savner informasjon, så ligger det noen veldig informative filmsnutter på ullevål sykehus sine sider, der de forteller om rutiner, fødestillinger og smertestillende alternativer. Jeg antar at dette vil gjelde uansett hvilket sykehus man skal føde på. Jeg fikk ihvertfall god informasjon der og svar på spørsmål jeg hadde. Lykke til!
Gjest Iris<3 Skrevet 28. januar 2010 #22 Skrevet 28. januar 2010 I Tromsø fyller man ut papirene selv, og sender disse til sykehuset i posten. Har spurt om å få omvisning på føden, men fått til svar at de ikke har mulighet til det lengre på grunn av nedbemanning. Synes det er et dårlig tilbud...
Trultemor73 Skrevet 28. januar 2010 #23 Skrevet 28. januar 2010 På Kongsvinger sykehus har de kuttet ut omvisning på føden fra 01.01.2010. Helt greit for meg, da jeg har født 2 barn der tidligere. Synes en skulle fått omvisning om man var førstegangs fødene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå