Gå til innhold

Får små damer skrikerunger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre en teori i går som jeg aldri har hørt før. En tidligere kollega har en 5 mnd gammel gutt som har hatt kolikk og låsninger i nakken. Hun har vært hos osteopat med ham.

Osteopaten hadde fortalt at mange små damer får barn som gråter mye pga smerter som følge av låsninger og at dette skyldes at de har hatt det litt trangt i magen. Denne kollegaen er lita og nett (ca 157 cm?)

Noen som har hørt om dette? Dere som har barn, kan denne sammenhengen stemme for deg, evt folk du kjenner?

Mamma er relativt lita og har hatt 4 skrikerunger (inkludert meg...). Min svigersøster er normalt høy og relativt bred. Hennes barn har vært rolige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg det hørtes litt rart ut, men jeg vet jo egentlig ikke noe om sånne sammenhenger så det kan jo godt være at det er noe i det!

Min svigerinne er gangse liten og nett (ca 160 og veldig tynn) men hun har fått 4 rolige barn....

Men det er jo noe som heter ingen regel uten unntak....

....jeg vet sannerlig ikke jeg!

:-)

Skrevet

Jeg fikk ikke skrikerunge sist =O) Er ikke så stor: vanligvis ca 53 kg og 169 høy.

Men han var allikevel ikke liten når han kom ut 3610 g og 51 cm (altså helt normal). Jeg la på meg 12-14 kg i graviditeten og det er vel kanskje litt av dealen med at man er liten selv så er oftere babyen liten?

Men det er sikkert noe i det at hvis barna ikke får lagt på seg nok den siste tiden i magen så blir de mindre robuste - har kanksje oftere vanskeligheter med å spise etterpå og er mer uttålmodige? Det har for så vidt jeg også opplevd med noen av venninenes barn. De som har vært litt rundere har som regel også sovet godt på natta (to i barselgruppen hadde store barn og de sov nesten rundt fra første stund).

Men det kommer jo også ann på hvor mye de klarer å ta til seg etter de er født - sønnen min gikk en del uker opp 0,5 kg hver uke. Han spiste til han spydde over oss begge (bokstavelig talt! Flere ganger om dagen - vaskemaskinen gikk en kule varm =O)). Jeg ble jo nesten litt bekymret for at noe skulle være galt med han - var enormt glupsk. MEN sov også veldig godt på natta og var en fornøyd baby! Tror ikke du kan sette to streker under svaret, men kanskje oftere hyppighet som du sier??

Skrevet

hahaha, det var en litt søkt terori spør du meg.

jeg er forholdsvis liten: til vanlig ca 54kg og 163 cm. Forrige svangerskap ble magen min SVÆR. Babyen lagde den plassen den ville ha for å si det slik, masse fostervann også.

Babyen var 4 kg. Ikke skrikerunge heller (utover normalen;)

Jeg tror ofte at man leter etter forklaringer på både det ene og det andre, men man bør vel kanskje lettere akseptere at barn er forskjellige. Noen vil få kolikk, andre vil sove hele natten.

Skrevet

Den teorien har jeg aldri hørt før heller. Men stemmer med meg. Jeg er 158cm og sønnen min hadde låsning i nakken(kiss). Håper det ikke stemmer med neste.

Skrevet

Har aldri hørt noe slikt før... Selv er jeg vel ca 158 og veier vanligvis rundt 55 kg..Og min sønn var rolig og snill hele tiden. Eneste han gråt, var visst han var sulten eller trengte ren bleie.. Utover det rolig og blid :)

Skrevet

He he he... nei, har aldri hørt om noe sånt. Derimot her jeg hørt at hvorvidt ungen har god plass under svangerskapet eller ikke trenger IKKE å ha noe med morens lengde å gjøre. Det er mange andre faktorer som også spiller inn. (F.eks kjenner jeg både små og store mødre som har fått gnagsår på ribbenene under graviditeten pga babyen sparket så vedig...;)

Vel.. jeg er ca 162 cm lang og 45 kilo før begge mine svangerskap. Har fått en gutt foreløpig- den neste er i magen ennå! Gutten var stor i forhold til lille meg, 3800 gr. og 52 cm. lang. Og 39 rundt hodet... au... :) Roligere unge enn han har jeg ikke hørt noen av slekt og venner ha. Sov søtt hele natta fra 7 uker, skrek lite, skriker lite i en alder av ett år, veldig blid og ser ikke ut til å hatt noen plager i sitt første år:) OG dette til tross for at det var en hard fødsel- jeg var for lita og han ble tatt med sugekopp etter 2 timer med pressrier.

Skrevet

Er 157 cm og fikk en gutt på 4100g... Snilleste babyen, skrek knapt det første året :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...