Trebarnsmorifebruar?? Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Det begynte for to døgn siden med at jeg klødde ekstremt på magen, tenkte den vokser og smørte meg ofte. Mot kvleden ble det bare verre og verre . Ekstrem kløe på hele kroppen. Lå våken omtrent hele natt til i går å klødde......Ringte legen i går og forklarte sit., som sa det hørtes ut som svangerskapskløe, helt ufralig og ingenting å gjøre med........Ble bedre utover dagen i går, men i natt begynte marerittet for fullt igjen. At kløe kan være så plagsomt!Noen som har råd og tips? Eller må jeg bare finne meg i det? 5 uker til termin og blir tussette hvis jeg skal klø sånn 5 uker til...........
babymaby Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vil ikke skremme, og i de aller, aller fleste tilfeller er svangerskapskløe helt ufarlig. MEN: Det er en variant av svangerskapskløe som kan være farlig for forsteret, og jeg ville definitivt krevd at den ble utelukket. http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5641061.html
MillaCamilla Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Hei Jeg klødde noe voldsomt på leggene rundt uke 30, holdt på å bli gal:) Men det ga seg etter ca en måned og har vært kløfri siden, nå 37-38. Begynte intensiv smøring med body lotion og det forsvant, men uvisst av hvilken grunn. Prøv smøring med fet krem, krysser fingrene for at det gir seg. Lykke til videre:)
Mamma til ♀♀ & ♂ Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Jeg hadde svangerskapskløe i mitt forrige svangerskap. Er vel bare farlig og du blir undersøkt dersom du klør under føttene og i håndflatene. Da kan det være farlig. Jeg ble tatt på alvor og ble sendt til sjekk på sykehuset og ble til slutt satt i gang fødsel for dette var noe som kunne skade baby og mor. Ta en telefon til du... Lykke til !
Athravil Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Om du ikke har tørr hud eller utslett som kan forklare kløen skal det taes blodprøve for å utelukke at høye gallesyrer er årsaken til kløen. Mange leger er ikke oppdatert på denne type svangerskapskløe, så om han ikke vet hva slags prøver det er snakk om eller ikke ser hensikten i dette så ring jordmor - går du ikke til jordmor ville jeg ringt rett på føden og forklart situasjonen. Ahus tar i allefall ingen sjanser når det gjelder denne type kløe - jeg ble igangsatt sist og får jevnlige kontroller denne gang med blodprøver og ul.
korn Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Japp, jeg vet utmerket godt hva du mener. Fikk svangerskapskløe da barn nr. 2 var 10 dager gammelt (for du kan også få dette etter endt fødsel; det visste jeg ikke da). Kjente ingenting til kløen i tredje sv.skap. Venter nå nr. 4 og har både tatt blodprøver, fått tabletter og salve mot kløen (reseptbelagt), og full forståelse fra lege og jordmor på problemet. Du må kreve blodprøver og oppfølging!! Dette KAN være alvorlig, og det skal legen vite!! Håper alt går bra med deg; lykke til:-)
Trebarnsmorifebruar?? Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2010 Takk alle sammen! Sitter og venter på telefon fra legen nå. En vanlig blodprøve jeg skal be om?
Trebarnsmorifebruar?? Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2010 Snakka med de nå.......Skulle komme å ta blodprøve på mandag...........Var ikke noe hastesak, men nå sitter jeg her og er veldig bekymra...........Hender og føtter er jo det som klør mest. Skulle jeg ringt rett til føden?
Athravil Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Det går nok helt fint å vente til mandag:) Gallesyren tar litt tid å få svar på, så resultatet vil nok komme omtrent samtidig om du hadde tatt prøvene i dag som på mandag pga helgen. Gallesyren må på østlandet sendes til Riksen for analyse, derfor tar det tid. Bare pass på at legen ber om Gallesyre - den må skrives på ekstra på blodprøveskjemaet, den har ikke egen avkryssningsrubrikk. De andre prøvene bør være bilirubin, ALAT og ASAT om jeg husker riktig.
Irmalill Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Vet ikke om du er klar over det, men gallesyre skal tas fastende.. Greit å vite, så du ikke kommer bomtur... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå