Gå til innhold

Prøver meg her og - ang. langvarig kløe hos lite barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår (2 år) klør og klør. Har gjort det i alle fall i eit år. Ho er så å seie alltid oppklort i nakken, ut over skuldrene og opp i håret/bakhovudet. Går ho naken klør ho seg ofte på rompa/hoftene og. Ho har aldri klødd på magen, armane, beina eller i ansiktet.

Har nevnt det for div. legar men dei meiner visst at så lenge kloresårene ikkje blir betente er det greitt. Men det er jo ikkje noko kjekt å sjå at ho klør seg til blods dagleg!

* ho har melkeallergi og går på diett (magen fungerar av og til bra, av og til ikkje så bra, negativ cøliakiblodpørve x3)

* ho klør like mykje om ho har ubehandla ull, "vanleg" ull, eller bomull innerst

* vi brukar allergivenleg vaskemiddel

* ho har ikkje utslett

Ho er under utredning for migrene og tidlegare trudde vi at kanskje kloringa var uttrykk for smerter, men no som ho har begynt å snakke er ho veldig klar på at det klør. Pleier ikkje å smøre med noko.

Nokon som har nokre forslag til korleis vi kan finne ut av, og få ein slutt på dette? Ev. tips til noko mildt som eg kan smøre med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,nei og nei, men vi lider av det samme.

Mellomste er helt oppklort paa oevre del av baken/rumpeballene og jeg aner ikke hva det er.

Trodde faktisk til aa begynne med at det var skraper han fikk ute naar han sprang naken, men har skjoent etterhvert at det er det ikke.

Han har ogsaa (mild) melkeallergi og magen fungerer greit naa, men skikkelig daarlig da han var yngre.

Har ogsaa lurt paa hva det kommer av...

Skrevet

Er ungene tørr? Lillemor klør også litt, men hun har litt tørr hud. Jeg smører med kamillekrem(fåes kjøpt på helsekost) den skal være litt kløstillende.

Hun har hatt noe antydning til eksem, men jeg tror jeg har klart å holde det "i sjakk" med denne kremen, men jeg vet jo ikke resultatet om jeg ikke hadde brukt den.

Dette står bakpå kremen(om dere er interessert):

Kamillekrem:

Kremen har en meget god effekt på ømme og slitne muskler, reumatiske plager, atopisk eksem, kløe og irritert hud. Kamille -en eterisk olje, der virkestoffene er spesiellt gode for huden, og har også en bakteriedrepende effekt, som gjør at såroverflaten gror lettere.

En meget god og hudvennlig krem selv for den sarteste hud.

Skrevet

Kamillekrem høyrest jo bra ut, og kan gjerne vere verd eit forsøk. Eir er ikkje tørr i huda, har ikkje utslett eller noko. Då ho var baby hadde ho litt eksem på baken, men det har vi ikkje sett noko til på godt over eit år.

Skal ta det opp (igjen) når vi skal på 2-årskontroll på mandag, må pushe litt både på helsesøster og lege for å få tips, ingen har brydd seg noko særleg om det før. Men no er det såpass ille at eg "må" å slutt på det. Håpar berre ho klorar seg litt i helga og så dei kan SJÅ problemet...

Skrevet

du får kjøpe kamillekremen, og begynne å smøre etter mandag;)

Den kostet 155 kr sist jeg jobbet på helsekosten, gar sikkert gått litt opp etter det, men kan tenke meg at den ikke har gått så mye opp. Dette er for en flaske på 300 ml. Jeg/vi bruker den hele familien, både til ansiktet og resten av kroppen.

Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, men jeg hadde helt klart smurt henne godt. Jeg, og mine barn har veldig god effekt av aloe vera gele, som jeg først smører på, lar tørke og smører med en god fuktighetskrem etterpå

Lykke til : )

Skrevet

Se på ncf.no. Der står det om noe som heter HD. Vet ikke om du har hørt om det, og er jo absolutt ikke sikkert det er det, men tenkte siden dere har testet for cøliaki osv...

Skrevet

Jeg og sønnen klør. Vi bruker allergitabletter for dette. Hos meg er det som regel noe jeg har spist. Når det gjelder sønnen så er han allergisk mot midd. Kokvasker sengetøy ofte. Lufter dyner, puter og madrass. I starten skiftet jeg på senga hans annenhver dag. Han har blitt litt bedre for hvert år

Skrevet

Tusen takk for svar alle saman!

Det er skikkeleg fortvilande dette, men no skal eg tenke litt og lese litt og prøve å få helsesøster/lege til å innsjå at det faktisk er eit så stort problem at det må gjerast noko med.

Igjen takk!

Skrevet

kan jo være elveblest, at han reagerer på mer han spiser enn dere vet om. Jeg reagerte på en type pencillin mens jeg var gravid. Klødde da noe helt forferdelig over hele kroppen.

Er kanskje greit å få han ordentlig testa for alt av allergier.

Skrevet

Mi jente var plaga med atopisk eksen heilt fra ho var lita. etter at eg begynte med omega 3 for kinds(kapsler) forsvant alt utslettet. Utslettet og palgene kom tilbake dersom ho ikkje tok kapslene. Dette er ikkje dei sama plagene,men kan vere verdt eit forsøk.

Skrevet

aimai: Pga dårleg vektauke og liten matlyst har ho allerede tatt omega3 dei par siste mnd, gastrologen anbefalte det veldig.

Elveblest? Er ikkje det med utslett?

Men grundig allergitesting kan heilt klart ha noko for seg. Skal prøve å få gjennomslag for det på kontrollen på mandag...

Skrevet

jo, elveblest er kanskje med utslett... allergitesting er nok sikkert lurt, men det er ikke sikkert du kan få testet henne for alt siden hun er så liten. Jeg fikk i allefall beskjed om at de ikke ville allergiteste eldstemann her når han var 3-4 år fordi han var for liten.

Skrevet

Ja, veit andre har fått beskjed om det same på Haukeland. Men likevel tok dei ved 11 mnd prikktest for dyr/støv/pollen på ho, og ved 18 lg 21 mnd tok dei blodprøvar for div. matallergiar (egg, gluten, laktose, nøtter, fisk(?) - dei mest vanlege allergiane). Alle prøvene var negative, men dei har jo og sagt at sjølv om eit barn er allergisk er det ikkje sikkert det slår ut på prøvane før dei er rundt 3.

Håpar legen har nokre gode råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...