Gå til innhold

Kva kan langvarig kløe komme av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår (2 år) klør og klør. Har gjort det i alle fall i eit år. Ho er så å seie alltid oppklort i nakken, ut over skuldrene og opp i håret/bakhovudet. Går ho naken klør ho seg ofte på rompa/hoftene og. Ho har aldri klødd på magen, armane, beina eller i ansiktet.

Har nevnt det for div. legar men dei meiner visst at så lenge kloresårene ikkje blir betente er det greitt. Men det er jo ikkje noko kjekt å sjå at ho klør seg til blods dagleg!

* ho har melkeallergi og går på diett (magen fungerar av og til bra, av og til ikkje så bra, negativ cøliakiblodpørve x3)

* ho klør like mykje om ho har ubehandla ull, "vanleg" ull, eller bomull innerst

* vi brukar allergivenleg vaskemiddel

* ho har ikkje utslett

Ho er under utredning for migrene og tidlegare trudde vi at kanskje kloringa var uttrykk for smerter, men no som ho har begynt å snakke er ho veldig klar på at det klør. Pleier ikkje å smøre med noko.

Nokon som har nokre forslag til korleis vi kan finne ut av, og få ein slutt på dette? Ev. tips til noko mildt som eg kan smøre med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det kan ha med shampoen å gjøre. Jeg klødde akkurat de samme stedene før jeg fant en shampo jeg tålte.

Skrevet

Ho er veldig glad i å bade/dusje og sutlar med vatn ca annankvar dag. Brukar sjampo i håret kanskje 1-2 gongar pr mnd, brukar ikkje såpe på kroppen. Eit par gongar pr mnd vil ungane ha skum i badekaret, brukar då dr Greve intimvask.

Skrevet

Kanskje hun reagerer på fargestoff og parfyme i shampo,såpe, vaskemiddel e.l?

Jeg kan klø ofte i hodebunn og på kropppen, men det er fordi jeg reagerer på fargestoffer og parfyme. Bruker derfor produkter uten dette.

Skrevet

Vi kuttet bad/dusj til absolutt minimum, men minst en g i uka.

Det hjalp veldig.

Skrevet

Har hun blemmer? Man kan få en hudsykdom av å ikke tåle gluten. (dermatitis herpetiformis) Men det har vel sikkert legene tenkt på allerede.

Men hvis hun fremdeles ikke er bra i magen av å kutte ut melk, så høres det ut at det er noe mere hun reagerer på. Jeg og broren min klødde av egg da vi var små for å ta et eksempel. Et smart tips er å skrive opp hver dag hva hun spiser. da vil du se ting klarere. Skriv også opp symptomene hun har de forkjellige dagene. Dette er en tidkvrevende prosess, men etter en tid så vil du kansje se et mønster i hva som er spist i forkant av forværret kløe. Og med matintoleranse så trenger ikke symptomene komme så raskt. Det kan faktisk gå flere dager fra spist matvare til symptomframbrudd. Skriv symptomene med rød penn, så er det lettere å finne fram senere når du skal bla tilbake.

Jeg har selv brukt denne metoden med skrivebok for å finne ut hva jeg ikke tåler. Det er vanskelig å huske på i begynnelsen, men etterhvert blir det en vane å skrive opp. Om dere har tatt blodprøve eller prikktest for å finne ut hva hun ikke tåler, så er det ikke bestandig at dette slår ut. Noen ganger så er man overfølsom for en matvare uansett om prøvene er aldri så bra.

Skrevet

Nei, ho har ikkje blemmer. Veit om det med gluten og har lurt på det pga magen som enno ikkje er 100% (var mistanke om cøliaki og melkeallergi som sendte ho til utredning), men med tre negative blodprøver gjer dei ikkje noko meir med det når symptomene ikkje er verre.

Har ikkje tatt prikktest på matvarer, men har tatt blodprøvar for dei mest vanlege allergiane (både ved 18 og 21 mnd) + prikktest for dyr, pollen osv (negative, men ho var då under året, så det kan jo ha vore falsk negativ).

Har vore på "skrive-opp-alt-ho-eter-kor-tid-og-kor-mykje-og-når-og-kor-mykje-ho-bæsjar-farge-konsisten-lukt-smak"-galeien før og burde vel kanskje gjort det igjen. Skal på 2-årskontroll på mandag og skal nevne problemet då og begynne å skrive om dei ikkje har nokon openbar løysing til meg.

Men er det verkeleg mulig å ikkje tåle reint vatn? Dusj/bad, tenker eg? Når ho badar/dusjar er det stort sett berre underkroppen som er nedi vatnet, hår, nakke, skuldre blir neppe våte meir enn 1-2 gongar i veka.

Vi har katt forresten, kan ein klø av katt utan å vere tett/renne frå augene?

Skrevet

jeg hadde slik kløe på ryggen, men klarer ikke for mitt bare liv å komme på hvilken matvare det var. Før jeg fjerna det jeg ikke tålte så stor jeg jo oppetter dørkarmene som en annen bjørn. Hvis hun har tørr hud er oljen "Udos choice" å anbefale. Jeg bruker den mot min tørre hud, og ved å drikke denne, så slipper man bruke fuktighetskrem. Den smører huden innenifra.

Jeg har god erfaring med bioresonansterapi. Der finner man ut hva kroppen ikke tåler av mat, og får behandling for det slik at matvaren kan innføres igjen iløpet av en tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...