Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Er dette unormalt? Glad for alt godt livet gir meg,men bare hørt om risikosvangerskap med tvillinger,så kjennte at bekymringene fort ble store.. Hilsen hormonelle meg
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Vil putte det i kategorien "normalt" :-) Det regnes kanskje som risikosvangerskap med en gang det er fler enn to, men det går jo som regel bra! Det er en risiko for oss alle, uansett :-) Jeg kjenner ikke til noen som har hatt andre problemer enn at magen blir ekstra stor og tung å bære på :-) Tillat deg selv å være litt sjokkert, det er helt normalt. Man trenger tid til å omstille seg! Lytte til - og gratulerer! Fokuser på at dette går bra :-)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Mente "fler enn én" og "Lykke til", hehe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Jeg var i sjokk lenge:) Man vet jo ikke hva man går til. Og jeg skal ikke fortelle noe om svangerskapet mitt. De kom 3 mnd for tidlig. Men det er mange som har veldig fine svangerskap, husker jeg følte meg veldig aleine på tvillingkurs, da alle de andre var i toppform og jeg var dritdårlig. Det blir en glede skal du se:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 23:18 takk for den,føltes som en kjempe god klem! HI
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Ei venninne av meg venter toeggede om 7 uker. Hun var HELT i sjokk i 2 uker før hun klarte å fordøye og godta det. De har en fra før og var veldig lenge i tvil på om de ville ha fler- så ble det to! Tenk så koselig det blir for dem å ha hverandre! Pluss at du som mor får en "bonus" i og med at du får to på en gang:D
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ble først veldig glad da jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger. Ettersom magen ble større ble jeg mer bekymret, selv om det ikke var et risikosvangerskap, så jeg forstår godt følelsene dine. Barna var toeggede med hver sin pose og morkake. Det som var en risiko var at jeg kunne føde for tidlig, noe jeg også gjorde. Men barna var friske, og er fremdeles friske :-) Det som er viktig når du venter tvillinger er at du tar det med ro, ikke gå lange turer, gjør tungt husarbeid o.l. Ved vanlige svangerskap blir mor oppfordret til å holde seg aktiv, men det motsatte er viktig når man venter flere. Hadde ikke jeg tatt livet med ro de siste månedene hadde jeg nok fødet tidligere enn jeg gjorde (6 uker prematurt). Det som er trygt når man venter 2, er at man får mye bedre oppfølging fra gynekolog og helsesøster. Jeg var til kontroll hver 14. dag, og den siste mnd var jeg hver uke. Når riene starter eller vannet går får du ikke beskjed om å telle minutter mellom rier og vente når du ringer klinikken. Du får beskjed om å komme med en gang, og blir veldig godt tatt vare på. Det er ihvertfall min erfaring :-) Lykke til :-D
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for alle svar og fine råd! HI
Stolt tvillingmor Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Heisann, Kjenner meg godt igjen i sjokkfølelsen etter å ha fått tvillingbeskjeden, men det går nok relativt fort over. Tvillingsvangerskap er et høyrisikosvangerskap, ja - og det er derfor man blir fulgt opp ekstra godt også. I tillegg blir man sykemeldt ganske tidlig. Mine viktigste råd er som følger: 1. Jordmødre har ikke kompetanse til å følge opp tvillingsvangerskap, og frem til du vil bli fulgt opp på sykehus (ca. uke 22-24), bør du gå på kontroll hos fastlegen din. Dersom du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med den fastlegen du allerede har, bør du bytte NÅ. 2. Kjøp "Boken om tvillinger" - www.bokenomtvillinger.no/ Der står det du trenger å vite om svangerskap, fødsel og livet etterpå. 3. Meld deg inn i Tvillingforeningen - www. tvilling.no 4. IKKE hør på råd fra folk som ikke vet noe om tvillingsvangerskap! Mange bruker sine enlingesvangerskap som utgangspunkt, og gir råd og tips utifra det. Det kan i enkelte tilfeller være direkte farlig. Forhold deg til hva leger og jordmødre på sykehuset sier. Etterhvert vil du nok kjenne at sjokket erstattes av glede og spenning. Du har mye å glede deg til! For meg er det slik at jeg nesten synes synd på de som "bare" får en om gangen :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå