Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Hva er deres tanker rundt dette? Noen som har grunnlag for å komme med noen argumenter for/imot, som virkelig har satt seg inn i det/har erfaringer - så tar jeg imot med stor takk! Lurer også på mht alder, når er det gunstigst å utføre inngrepet?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Syns det er helt grusomt at dette skal foregå i en moderne verden. I USA er det jo vanlig som bare det, man blir jo sett på som "ekkel" om man ikke er omskjært. Så et program om dette her om dagen. Der de tok en nærmere titt på mytene om "fordelene" ved omskjæring av gutter. Disse såkalte fordelene var blant annet mindre sjanse for kjønnsykdommer, bedre hygiene osv. Alle disse mytene stemmer ikke! Det var leger på programmet som også sa at det ikke var noe hold i disse mytene. Det som det koker ned til er at fra gammelt av gjorde de dette på guttene fordi at de ikke skal onanere. Og fakta er at det ødelegger seksuell nytelse for menn. Er flere tilfeller av menn som i voksen alder saksøker legen for å ha utført dette på dem. Helt forferdelig, grusomt.. Har ikke ord.. På dokumentaren viste de også at en liten baby gutt ble omskjært, groteskt!! I en modern verden burde ikke dette forekomme, som på lik linje med kvinnelig omskjæring.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 min mann måtte omskjæres i den nette alder av 27, ikke noen drømmesituasjon! Men når det hadde grodd og infeksjonen han pådro seg forsvant, så ble det kjempebra:) Man merker veldig forskjell på penis egen hygiene etter omskjæring. Det blir ikke oppsamlinger av væske (urin, sekret, sperm) og dermed ikke lukt. Glansen får aldri sprekker eller sår, og alt er i sin skjønneste orden:) Hvis du ønsker å omskjære sønnen så må du snakke med legen. Jeg vet ikke om du kan få det innvilget uten et medisinsk grunnlag, men sjekk:) Og jo tidligere jo bedre mtp smerte og grotid;)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Hørt om såpe og vann?? Det gjør samme nytten.. Nei må si at jeg syns vi skal være slik vi er skapt..! Og hvorfor så sent? Hvorfor måtte han bli omskjært?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 medisinsk grunnlag, for trang forhud som første til smerter og sår.... Gyldig nok for deg?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Signerer anonym 23:11 Tipper foresten at HI er sammen med en mann fra utlandet som ønsker å ha sønnen sin omskjært..Faen meg sykt!!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 hvis det ikke er medisinsk grunnlag til stede, så la gutten velge selv når han blir eldre.... dere skal ikke ta kontroll over hans kropp!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Høres ut som denne dokumentaren du så på her ikke var særlig objektiv, da de kun trakk frem/overdrev alt negative? Er lett å finne motargumenter, men jeg vil helst ha et så objektivt/nøytralt svar på dette som mulig. Kan umulig være så forferdelig som de fremstilte i den dokumentaren, da millioner av menn lever i sus og dus som omskjærte, og ikke kunne tenke seg noe annet. Hvor traumatisk KAN det være, lurer jeg på..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Kontroll over hans kropp? Og hva er vi foreldre for da, bare for å sitte å se på barna til de er gamle nok til å ta alle avgjørelser selv? Selvfølgelig skal foreldre gjøre det de mener er det beste for barna. Et spebarn kan ikke ta avgjørelser selv, så det er vel naturlig at foreldre tar avgjørelser for det.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Og du har gode forutsetninger for å komme med en slik påstand?
Tigerpote Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Oioi, barnemishandling? Mannen får ikke et godt nok sexliv? Likestilt med kvinnelig omskjæring? Jeg er dypt uenig, men er usikker på om jeg ville ha omskjært sønnen min om jeg hadde en. Litt ambivalent der.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 De er født med forhud!Og de må for pokker få beholde den! Å kutte i et barns kropp pga religion eller hva det måtte være er SYKT.Og det er lemlesting! Håper legen tar affære om noen kommer og forlanger å få utført dette på gutten sin! Hvis det ikke er medisinsk grunn,så skal en heller ikke gjøre det!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 Alle inngrep medfører risiko. Selv om det ikke er vanlig, hender det at omskjæring medfører komplikasjoner i ettertid. Du kan selv tenke deg hvordan du ville føle det om sønnen din skulle få problemer pga et inngrep som ikke er medisinsk nødvendig. Likeledes om det blir infeksjon i såret, som er mye mer vanlig, tenk deg smertene gutten din skal være nødt til å ha, og på grunn av hva? Min sønn ble omskåret av medisinske årsaker da han var 4. Det var selvfølgelig smertefullt etterpå. Han hadde ett sår foran på penis, men han måtte jo fortsatt tisse. Han prøvde å nekte å drikke for å slippe å tisse, men det var sommer og varmt, så han greide ikke det. Såret må renses, som andre sår, og det var ikke hyggelig. Men det grodde fint, og de plagene han hadde i forkant er forsvunnet. Anbefaler ikke noen operasjoner på små barn som ikke er medisinsk nødvendige, og i hvert fall ikke på kjønnsorganene. Vi kan jo prøve å fjerne en liten bit av vårt eget kjønnsorgan for å kjenne på det først, og det vil antagelig ikke være like aktuelt å utsette barnet for det, tror jeg.
sjøsamen Skrevet 28. januar 2010 #15 Skrevet 28. januar 2010 Dersom det ikke er medisinsk grunn til å omskjære / fjerne forhuden på barnet så synes jeg absolutt ikke at du skal gjøre det. Har et par stykker jeg har diskutert dette med som er omskjært, og begge sier at de ofte har smerter ved ereksjon og at de hadde ikke villet omskjære sine sønner. De ser på det som et overgrep som skjedde i barndommen og lider i dag pga smerter i forbindelse med at forhuden er borte. Synes virkelig at du bør tenke deg om før du gjør dette mot barnet ditt. Jeg personlig kunne aldri ha gjort noe slikt mot sønnen min. Lær han heller opp til å ha en bra hygiene så slipper man evt problemer med lukt.
bunnie Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 hei, er ganske sent ute med å svare, men send meg gjerne en privat melding,så kan vi prate der? hvis du skulle se dette.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #17 Skrevet 7. november 2010 Hvis det ikke er medisinsk nødvendig er det et overgep mot barnet. Barbarisk og slemt.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #18 Skrevet 7. november 2010 Hvis det var meninga at vi skulle omskjæres, hadde vi vel vært født sånn. Jeg har flere venninner som er sammen med omskjærte menn, men de har valgt å ikke omskjære sine guttebabyer, og mener det er et valg de selv må ta som voksne. Det er ikke til å komme fra at dette er et religiøst/kulturelt spørsmål i de fleste tilfeller,-og da synes jeg man skal tenke seg nøye om før man skjærer i et lite barn(dersom det ikke er medisinske grunner for det). Det kan jo ikke omgjøres om barnet senere ikke ønsker dette....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå