Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Nå er barnet mitt 17 mnd og jeg er utrolig stolt av henne, hun er superduper vakker, sjarmerende og jeg elsker henne mer enn noe annet her i livet. Men jeg sammenligner hennes ferdigheter med en venninne sitt barn sine ferdigheter. Jeg vet jo innerst at alle barn er ulike, de utvikler seg ulikt osv... Det jeg lurer på, er om det er naturlig at barn med flerspråkllig hjem henger litt etter i utviklingen generelt. (jeg er norsk, far tysk og vi snakker engelsk sammen, men med jenten vår snakker vi vårt morsmål) jeg ønsker barnet mitt det beste, og er livredd hun er treg... Vel småen: - vil ikke gå ned en trapp, opp derimot er ikke noe å si på. - går gjerne opp en krapp(trapp med 2 trinn, ikea ) jeg må stå bak og veilede henne når hun skal ned (den er uten rygg da...) - kan putte figurer (trekant, sirkel etc) inn i formet hull, men går den ikke inni, kaster hun den vekk (en smule utolmodig ja... ) -hun har en del ord, men språket bryr jeg meg ikke særlig om nå, siden hun har så mange språk å forholde seg til. -hun er kjempeflink til å hjelpe til, lager vi middag, finner hun frem kasseroller, potet el :-), er vi på badet og jeg dusjer, finner hun frem undertøy til meg. -puslespill (disse brikkene med dyr som passer i hull på brett) vel, med dette legger hun kanskej riktig over, men ikke rett oppi hullet... Når er det normalt å kunne dette? Vel, ble langt dette her...
Tante Gustava Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Som du sier, du skal ikke sammenligne med andre barn Men ellers så syns jeg dette hørtes helt normalt ut for ei på 17 mnd.
Gjest yrild Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Hei :-) I forhold til de barna vi har rundt oss så høres det ut som om datteren din har en helt normal utvikling. Lillemann vokser også opp med tre språk og vi er spent på språkutviklingen. Foreløpig er det mest norsk og litt spansk som kommer klart fra ham. Jeg og min mann snakker tysk med hverandre og de rundt oss snakker sveitsertysk... så i og for seg har han fire språk å forholde seg til... Barn utvikler seg i så ulikt tempo, så jeg ville nok forsøkt å slappe av litt :-) men vi vil jo alle det beste for våre barn og tenker og grubler vel alt for mye...
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Utviklingsmessig vil jeg si at min på 16mnd er like langt :-) Og som jeg husker fra storebror er det vanlig det de kan nå. Det språklige kommer ja. Her forstår begge både norsk og sveitsertysk. Den store prater kun få ord sveitsisk, mest går i norsk. Men det kommer etterhvert, er ikke bekymret for det. Det viktigste i den aldere våre små er nå er jo at de har språkforståelse. Og husk en viktig tin: noen er lengre framme på et område, mens andre er lengre framme på et annet område. Synes din var kommet langt med å være delaktig i ting og tang som matlaging. Her vises det ikke noe interesse for det;-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 Det er viktig å skille mellom språket og den fysiske utviklingen. Den fysiske utviklingen har ikke sammenheng med språket og barn som er tidlig på det ene er ofte senere på det andre området. Ingen kan alt er det jo noe som heter. Noen barn er over gjennomsnittet mens andre er under men det betyr ikke at det er noe galt om de ikke kan alt som de "skal kunne". Har en oversikt her hvor det står hva barn skal kunne av de tingene du spør om. Gå i trapp 20 mnd (opp og ned) Putte trekant, firkant og sirkel i en bok er 12 mnd +, mens andre former og små enkle puzlespill med få brikker er 18 mnd Hjelpe til med enkelt husarbeid som tørking av støv, finne navngitte ting og hente ting ett beskrevet sted er 15 mnd Forskning på barn med to språk viser at de ikke er senere ute enn gjennomsnittet, men at det tyder på arvelige faktorer og måten foreldrene bruker språket. Barn derimot som har ett språk hjemme og ett språk ute kan slite med språket (innvandrere ol) da det er ord de ikke kan bruke på det ene språket. Man gjør jo ulike ting på skolen og hjemme. Barn utvikler seg i sitt tempo, så det viktigste du gjør er å glede deg over hva hun kan og være stolt av henne noe det virker som du er. Kanskje blir hun kokk så da er det jo viktigere å håndtere kjøkkenet enn trapper:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå