Mayken Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Lillemann er 10 mnd og har det ikke helt godt stakkars. Har vært sutrete og ikke helt seg selv i dag, men jeg har ikke forstått hvorfor (regnet med at det var pga tenner) Men når jeg skulle bade ungene i dag så jeg hva problemet var. Tissen til lillegutt var skikkelig hoven og rød og da mener jeg HOVEN. Helt utrolig at jeg ikke har sett noen tendens til dette i løpet av dagen, men har faktisk ikke det, så må ha kommet de siste timene etter forrige skift. Så da endte vi opp på legevakten og har kommet hjem med diagnosen balangitt, må sprøyte saltvann på og rense to ganger om dagen, stakkarsen synes det er helt forferdelig og det gjør vi også, må være to for å klare det:( Håper det forsvinner i løpet av et par dager og at han får sovet godt i natt, søte lille gutten min. Ikke lett å være mamma nå, sitter å lurer på om det er noe jeg har gjort, har jeg ikke vasket godt nok? Skulle jeg ha sett tendens til dette tidligere? Legen sa at det ikke var noe vi kunne ha gjort annerledes, er visst veldig vanlig at små gutter kan være plaget med det. Godt er det ikke uansett:(
BlåBlå Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Auda ! Høres vondt ut. Håper det hjelper fort da. Er det en betennelse ?
~sjiraff~ Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Minsten her har akkurat hatt det samme. Synes det var litt hovent på morgenen, men usikker på om det var "ta på seg selv" hovent eller noe mer. Tenkte jeg kunne se det ann. På kvelden var det virkelig hovent og hadde kommet litt verk i bleia. Var på legevakta og fikk øyekatarrsalve til å bruke innunder forhuden. Var bedre allerede dagen etterpå. Etter to dager var det helt borte.
Mayken Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2010 Blåblå: ja, er en slags betennelse. Sjiraff: så godt å høre. Vi fikk ikke beskjed om noen salve da vi var på legevakten, men legen ringte sambo da vi var kommet hjem og fortalte om en salve vi kan bruke, men må vente til i morgen for apoteket er stengt:(
~sjiraff~ Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Denne salven er reseptbelagt, er antibiotika i den. Men jeg googlet da jeg kom hjem og tror nok den vanligste behandlingen er klorhexidin.
Fillerya Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Da mellomste hadde sånn for mange år siden, så sa legen at vi skulle sette ham i grønnsåpevann. Fyllte grønnsåpevann i et vaskevannsfat, satte rompa oppi, det var stas:-) Og funka.
snartmammapåny Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Det hadde lillegutt he og for en tid tilbake. Stakaren hadde kjempe vondt Tisseluren var kjempe hoven og kom til og med litt bold ut. Vi fikk også den øyebetendelsessalven og skulle skylle med saltvann. Alt dagen etter var det ganske mye bedre. Var et mareritt for både foreldre og barn og skulle vaske og få salve på den de første tre gangene, men det ble på bedringens vei heldigvis veldig fort. God bedring!
snartmammapåny Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 skulle skylle med klorhexidin, ser jeg har skrevet saltvann, det var feil...!
3småtroll♥ Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Jeg hadde ikke brukt grønnsåpe! Skal ikke brukes på små barn!
Tirilille Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Skylling med klorhexidin var effektivt for vår lille gutt. Men husk at det finnes to typer klorhexidin, pass på at du får den som ikke svir!!!
~sjiraff~ Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Vi brukte den sterkeste nå, han regerte ikke noe på det. Og de på apoteket mente jeg fint kunne bruke den...
ApriIbaby Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Hvorfor skal ikke grønnsåpe bruks på små barn?
auro Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 Angående grønnsåpe så fikk vi beskjed om å bruke det på vår nyfødte jente som hadde rompa/skrittet fullt av hormonutslett. Kjøpte da medisinsk grønnsåpe på apoteket.
fjollefrua Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 hvorfor i alle dager kan man ikke bruke grønnsåpe??? Grønnsåpe er jo det mest naturlige som finnes.... Bortsett fra rent vann da seff...
Mayken Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 27. januar 2010 Hmmm....finnes det to typer klorhexidin? Sambo var på apoteket og sa hva legen hadde sagt at vi skulle ha. 10 ml sprøyter og klorhexidin. Lillegutt hylte noe helt forferdelig når vi renset tissefanten hans stakkars, men det gikk for over heldigvis. Fatter ikke at det er mulig å bli så hoven på så kort tid jeg. Den salven legen ringte og gav beskjed om at vi kan bruke, er reseptfri, så får stikke å kjøpe den i morgen, håper på rask bedring, får helt vondt av han jeg. Glemte å spørre legen, men kanskje dere som har vært borti dette kan svare meg. Hvordan er det med bading? Bør man unngå det de nærmeste dagene tro? Bare vaske, eller spyle i dusjen? Kanskje jeg skulle forsøkt med grønnsåpe? Skal høre på apoteket i morgen, takk for tips.
Mayken Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 28. januar 2010 Han ser bedre ut i dag heldigvis. Fortsatt overdimensjonert...hehehe, men litt mindre og ikke så rød, så det går rette veien. I morgen er den nok fin igjen vil jeg tro:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå