Gå til innhold

hvordan mater jeg sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

han vil ikke ha noe annet enn melk.

han er snart 5 mnd.

han sover dåligere og dåligere om natten.

det går ikke lengre enn 1 1/2 - 2 timer før han er sulten i gjen.

han nekter å spise grøt eller noe annet...

hva gjør jeg? skal jeg tvinge han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ALDRI tvinge barnet. Har du prøvd å øke opp melken?? Hvor mye får han??

Skrevet

han får 300 ml annenvær time ca..

HI

Skrevet

hm... Høres ut som om du skal ta en tlf til helsestasjonen og få time til litt råd der. Når du lurer på om du skal tvinge mat i en 5 mnd gammel baby er du så blank at du trenger mer enn generelle råd her inne.

Skrevet

300 ml annenhver time i døgnet? Du vet at man ikke skal overstige en liter i døgnet? Syntes det hørtes mye ut. Ett åringen min har aldri spist mer enn 200 ml, rundt 150-180 da hun var 6 mnd..

Skrevet

Altså jeg vet jo at jeg ikke skal tvinge han!

men jeg har prøvd og gi han littegranne på en barneskje, men han snur seg og spytter ut når jeg tar det inn i munnen.

jeg mente om jeg skal bare prøve og prøve, eller bare gi opp til at gladelig tar imot?

han har jo ikke fått grøt før så han vet jo ikke noe om det..

jeg har time til helsestasjonen snart, men han er konstant sulten.

spesielt de siste dagene.

HI

Skrevet

Og er du sikker på at det er sult som plager han? En baby på 5 mnd kan du uansett ikke forvente skal sove godt hele natten.

Skrevet

Til 17:45.

ja, det er sinnsykt mye!

melka mi er jo nesten gjennomsiktig på slutten...

derfor prøver jeg å gi han litt grøt som demper sulten litt, men han vil ikke

HI

Skrevet

Ja det syns jeg også hørtes mye ut, 300 ml. Jeg fikk samme problem da hun var litt over 4 månder, men jeg gir ikke over 300 da heller hun får da grøt. Ta og hør på HS, kan ikke forsette slik.

Skrevet

Til 17:46

han sov hele natten da han var 2 mnd.

12 timer.. nå sover han 3-4 i strekk

HI

Skrevet

Er det mme du gir han? Eller ammer du/pumper?

Mange babyer som ikke vil ha grøt før rundt 6 mnd alderen. Men du bør høre på helsestasjonen, for det kan godt hende det er andre ting enn sulten som plager han? Min var og sutrete og gråt mye da hun var i den alderen ( fikk to tenner da hun var 4,5 mnd) og da ga jeg ofte flaske fordi jeg trodde det var sult som plaget henne.

Skrevet

Til 17:48

Ja, jeg skal gjøre det. sist jeg snakka med de sa de at jeg skulle blande litt grøt i melka mi, men det vil ikke løse seg opp skikkelig.

+ han vil ikke ta imot uansett.. jeg får høre på fredag.

takk til alle som gidder og svare =)

det hjelper litt :)

HI

Skrevet

Syns ikke du skal vente på til du har time, ring som fortes og si hva det handler om, og at du trenger den timen nå...

Det du kan prøve er å gi og gi, da mener jeg når han spytter ut, så ta den inn igjen med engang. Det leste jeg i boken "mat for spedbarn", at så var lurt å gjøre. Fordi da vænner du på en måte lille på smaken. Ikke hold på for lenge heller.

Skrevet

TIL 17-51

han får mm på flaske.. takk for svar HI

Skrevet

Gutten min ville heller ikke ha grøt til å begynne med. Prøvde med et par skjeer hver dag og til slutt (etter ca 5-6 dager) så spiste han som bare det.

Problemet var at han ikke skjønte hva han skulle gjøre med grøten. Han bare brakk seg.Husk at de er vant med å suge. Da han skjønte at han måtte svelge det så gikk det mye bedre.

Skrevet

Kan godt hende melka din ikke er næringsrik/mettende nok. Spiser du nok f eks, og sunt? Har du prøvd å gi han fruktmos eller kokte grønnsaker? Kok opp gulrot, potet, bland med mm og mix med stavmikser. Ved 5 mnd alder kan de spise andre ting enn grøt.

Skrevet

Hvis du ammer han kan det hjelpe å gi erstatning om kvelden, det metter litt bedre..

Om det er erstatning du gir han skal du ikke gi mer en 1 liter i døgnet, trenger han mer enn det må du prøve deg på annen mat. Har du prøvd å lage litt større hull i smokken til flaska og ha littegranne grøtpulver i så det blir en velling?

Ene datteren min ville absolutt ikke ha grøt, aldri noensinne. Hun begynte vi til slutt med frukt til, f.eks most banan metter litt. Etterhvert fikk hun most potet og gulrot blandet med morsmelk så det ikke ble så tykt å spise. Hun gikk rett på brødskiver uten å spise grøt i det hele tatt.

Ta en telefon til helsesøster du, så får du sikkert noen gode råd.

Skrevet

Takk for mange nyttige svar.

tror nok jeg ringer HS imorgen ja.

jeg skal prøve erstatning i kveld :)

tusen takk igjen, HI

Skrevet

1. Det er helt vanlig at et 5 mnd gammelt barn KUN får morsmelk. Fullamming til 6 mnd er anbefalt.

2. Det er helt vanlig at melka er gjennomsiktig på slutten. Fargen og konsistensen har ikke noe å si. :-)

3. At han våkner annenhver time på natta kan være av vane, eller fordi han vil ha kos eller har stort sugebehov. Det trenger ikke være fordi han er sulten. Prøvd å gi han smokk? Det kan også være økedøgn.

Min første våknet også annenhver time i den alderen, og det var en kombinasjon av vane og behov for en topp-tår. Ikke ren sult.

Min anbefaling: IKKE GI TILLEGG ELLER STRESS MED VANLIG MAT ENDA. Legg han heller til brystet når han vil ha. Ring helsesøster i morgen og be om å få snakke med henne på telefonen.

Ikke bekymre deg så mye, for ingen friske barn sulter ihjel frivillig... :-)

Skrevet

Hei,

Vet ikke om det allerede har blitt nevnt, men sier det likevel. Det kan se ut som om baby spytter ut grøten, men det er ofte tungen som er utrent på å frakte maten ned i svelget. Tungebevegelsen de bruker ved amming fører grøten ut av munnen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...