Gå til innhold

Peiling på barnehageloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt på snart to år men astma. Legen sier han ikke bør være ute i mer enn ca 7 minus. Det er som regel ikke noe problem med en luftetur, men nå skal barnehagen ha vinteraktivitetsdag og dermed være ute mange timer. Saken er den at nå sier de i barnehagen at alle de voksne skal være med på tur og at de ikke vet hva de skal gjøre med gutten min. De har altså ikke noe tilbud til han, Har de lov til å si at vi må holde han hjemme? Jeg vil jo ikke være vanskelig, men jeg synes det høres rart ut. Jeg jobber selv i skolen, og vi har ikke lov til å nekte elever å komme uansett hva slags vansker de måtte ha. Vi lager et alternativt opplegg dersom ikke det ordinere passer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da må bhg din søke om ekstra hjelp i forhold til din sønn.er vel helt vanlig praksis at alle de voksene er ute sammen alle ungen på sånne dager.men har de vinteraktivtetsdag når det er over 7minus?

Skrevet

De skulle være ute så lenge det var under minus 10. Det er meldt minus 9... Men, vi kan jo ikke måtte være hjemme med han fordi de ikke kan ha en inne eller??? På skolen har man plikt til å gi alle elever et tilbud...

Skrevet

Dette her står det ingenting i barnehageloven om det du lurer på, men du kan finne den her: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html. Dette her er problematisk både for dere og barnehagen. Det er jo desverre sånn at om en voksen må være inne pga ett barn, så blir det veldig lite voksne igjen på de andre. Og at ingen av ungene kan være med på vinteraktivitetsdag fordi ikke din kan være ute når det er så kaldt, blir også feil. Til dere som mener at da må barnehagen få ekstra folk, ja dere må gjerne mene det, men nå er en gang realtietene sånn at ikke engang barn med tunge diagnoser alltid får det, så hvis det eneste problemet han har er at han ikke kan være ute i kaldere enn -7, så er det ikke noe å tenke på engang. Men så er det deres behov da og barnets behov. Jeg ser helt klart at dere har behov for barnepass i forhold til deres jobb osv. Men hvor gammel er barnet deres? Hvis han er så stor at han skjønner hva han går glipp av og kommer til å stå inne og se på at de andre er ute og koser seg, så ville jeg faktisk selv ha tatt meg en fridag og blitt hjemme med han.

Skrevet

Hei og takk for svar!

Han er snart to år, jeg tror ikke han blir lei seg for ikke å være med ut. I denne barnehagen er det god dekning med voksne. De har tre voksne på 9 barn, som det jo skal være, i tillegg har de en lærling. Derfor tenker jeg at de får det til hvis de vil. Det er selvfølgelig ikke aktuelt å avlyse dagen.

Jeg lurer egentlig på hva jeg har krav på... Det må jo stå i rammeplanen eller noe, akkurat som det står om tilpassa opplæring i opplæringsloven.

Huff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Takk for svar.

Skrevet

Det står nok hverken i rammeplanen eller barnehageloven.Det er ikke noe i disse som kan sammenlignes med tilpasset opplæring på den måten. Men snakk med ped leder eller styrer/virksomhetsleder/fagleder og spør dem hva de tenker du skal gjøre. Mener de at du skal holde ditt barn hjemme hver gang det blir kaldere enn -7, mener de at han bare får bli med ut og bli syk, eller ser de at han må være inne? Når de er 4 voksen på 9 barn, skal det ikke være noe problem å imøtekomme dette uansett. Men hvor stor er barnehagen? I store bhg (jobber selv i en med 13 baser) er dette aldri noe problem fordi vi alltid har flere barn som ikke kan gå ut pg kulde/astma.

Skrevet

Fant dette, men det sier jo ikke noe spesiefikt i forhold til din problemstilling, men kan vel kanskje være noe. er hentet fra rammeplanen, kapittel 1,9 (s 18)

1.9 Inkluderende fellesskap med plass til det enkelte barn

Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur.

(Barnehageloven § 2 Barnehagens innhold)

Barn under opplæringspliktig alder er ikke en ensartet gruppe, og barn møter barnehagen med ulike forutsetninger. Likeverdige barnehagetilbud av god kvalitet krever derfor individuell tilrettelegging av tilbudet og lokal tilpasning av innholdet.

Barnehagens innhold skal utformes slik at det kan oppleves meningsfylt for det enkelte barn og gruppen. Barnehagens omsorgs- og læringsmiljø skal fremme barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Barnehagen må gi det enkelte barnet støtte og utfordringer ut fra egne forutsetninger og bidra til et meningsfullt liv i fellesskap med andre barn og voksne.

Personalet har ansvar for at alle barn, uansett funksjonsnivå, alder, kjønn og familiebakgrunn får oppleve at de selv og alle i gruppen er betydningsfulle personer for fellesskapet. Barnehagen skal være et miljø hvor ulike individer og ulike kulturelle ytringer møtes i respekt for det som er forskjellig. Å belyse ulikhetene og det som er felles kan gi grunnlag for forståelse og innsikt. Et møte med noe som er forskjellig fra ens eget, gir muligheter for å utvikle en positiv nysgjerrighet overfor menneskers og kulturers likheter og ulikheter. Barnehagens innhold må formidles på en måte som gjør at ulike barn kan

ta del på ulike måter, ut fra egne interesser, kompetanser og utviklingsnivå.

Barnehagen har et særlig ansvar for å forebygge vansker og å oppdage barn med særskilte behov. For disse barna kan det være aktuelt å gi et spesielt tilrettelagt tilbud. Tilretteleggingen kan gjelde både sosiale, pedagogiske og/eller fysiske forhold i barnehagen. Foreldre og eventuelt støtteapparat rundt barna er viktige samarbeidsparter for barnehagen, jf. kapittel 5.

Barnehagens dagligliv skal preges av samvær som innebærer at personalet lytter, støtter og utfordrer barn. Barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold. Personalet må medvirke til at hvert enkelt barns individualitet og behov for selvutfoldelse kan skje i trygg-het og innenfor fellesskapets normer og regler.

Skrevet

Det må jo bli veldig gøy for barnet ditt å være alene med en voksen en hel (liten hel dag da)!!!!

Skrevet

Her har du rammeplanen. http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf

Jeg vet hvertfall at hvor jeg jobber så må vi forholde oss til legeerklæringer som barna har med. Og hvis legen sier at det må være inne så er det opp til barnehagen og dere å samarbeide om løsning.

Og du betaler faktisk for plassen så de burde gjøre sitt beste for at ting ordner seg på en god måte for alle. Både din sønn og de andre barna.

Skrevet

Takk for oppklarende svar! Vi får snakke med dem, dette ordner seg sikkert på en eller annen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...