Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I slekta mi er det et par som i løpet av 4 hektiske år har fått tre jenter. Jeg er ikke i tvil om at dette paret elsker jentene sine, men det er allikevel ting som gjør oss bekymret.

Noen eksempler:

- I helgene liker de voksne å sove, og barna (den eldste er nå straks 5, den yngste er bare 1 år og går ikke selv ennå) romsterer for seg selv. De voksne mener det er forsvarlig fordi de bare "dupper", men det har vært et par ulykker - blant annet kuttet ei av jentene seg med brødkniv og den mellomste hadde et stygt fall i trappa. Naboer har også observert ungene i lek ute i bare nattdrakt tross dårlig vær.

- Det skotter på hygiene. Jentene går allitd i skitne klær, og ting som jeg mener er selvfølgelig, for eksempel at undertøy skal skiftes hver dag, er ingen selvfølge der.

Vel - eksempelen er flere.

Mannen min og jeg har derfor ved flere anledninger forsøkt å ta en prat med de, men det nytter ikke. Foreldrene blir bare såret og sinte... De fleste av oss gjør jo som beste vi kan, og liker ikke å få kritikk - i alle fall ikke mht oppdragelsen av våre barn.

Diskuterte derfor saken med ei venninne som jobber i barnevernet i en annen kommune, og hun sa jeg måtte sende inn en bekymringsmelding.

Men det er jo ikke så enkelt! Selv om det kan gjøres anonymt, vil det jo være opplagt hvem som står bak og det kommer til å skape et helvete i hele slekta!

På en annen side tror jeg foreldrene kunne trengt litt god veiledning fra utenforstående - til jentenes beste.

Hva hadde dere gjort???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes de burde fått veiledning og en oppstrammer.

Utrolig viktig for barna når de kommer i skolealder dette med hygiene og normale rutiner.

Send bekymringsmelding, da får de hjelp, det skal mye til før barna tas ut av hjemmet, og foreldrene får alltid en sjans til å rette opp når det handler om denne type problemer.

Skrevet

Ville ikke ha sendt bekymringsmelding når det gjelder dette du skriver her! Skjer alltid litt ulykker i et hjem med små. Man er ikke dårlige foreldre forde.

Hvordan vet du forresten at foreldrene sover lenge om morgenen?

Skrevet

Dersom du mener at en bekymringsmelding til barnevernet er på sin plass ifht. hvordan barna har det, så bør du jo gjøre det uavhengig av hvordan slekten vil reagere.Så får det være opp til barnevernet hva de velger å gjøre. Barnas ve og vel må jo gå foran frykten for reaksjoner på meldingen.

Skrevet

Alt dette til sammen er grunnlag nok til å melde fra, når det ikke går inn de rådene de selv har prøvd å gi partet.

Dette er neppe noe de har kommet på nylig, når det gjelder familie og kjente så er det noe man tenker nøye over først.

Skrevet

Også en annen ting. Det med at nabo sier at de har sett de leke ute i nattdrakt. Prøv å tenk litt... kanskje barna skulle ut og hente posten, og begynte å leke litt etterpå..... hva er i veien med folk egentlig. Nei vet du hva, dette er ikke noe å sende noen bekymringsmelding for. Hvis du skal sitte sånn, så er det nok masse ting andre mennesker ville sendt bekymringsmelding om ang dine barn.

Skrevet

Det har de selv fortalt, og begge ulykkene har skjedd på formiddagen i helgene mens mor og far har "duppet".

Ungene vokner ganske tidlig også i helgene (0630-0700), men de bør jo små som de er allikevel ha tilsyn!

Skrevet

Er enig i at de burde ha tilsyn ja! Har dere sagt noe om det til foreldrene? hva sier de?

Jeg bare lurer på om dette er litt annerledes enn du skriver.... at det er lett å tro noe annet, lage sine egne meninger om at slik er det osv....

Skrevet

Det med tilsyn har vi snakket om ja - det var mannen min som ble med den ene jenta på legevakta for å sy sammen med mora etter lek med brødkniven fordi de ikke fikk start på bilen sin den morgenen. Da og også et par ganger senere har vi tatt det opp. Men de mener de ikke kan "fotfølge" ungene hele tiden, og slenger tilbake til oss en episode da den ene poden vår var 3,5 år og slo hull i panna på en fisketur... De mener de sover lett om morgenen og raskt hører dersom det er "noe". Ofte sitter de jo stille og ser TV i stua etasjen under... Vi liker også å sove, men en av oss står alltid opp sammen med småguttene i helgene.

Skulle passe de to eldste jentene halvt år siden et døgn fordi minstejenta skulle få dren innlagt på sykehuset. I bagen var det stort sett bare skitne klær, ikke noe undertøy og jentene var også skitne. Slike ting er det da ikke så vanskelig å gjøre noe med???

Skrevet

Meld fra. Lett samvittigheten. Skån unga, slik at de lærer å bli mennesker som fungerer sammen med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...