Gå til innhold

ang keisersnitt.. å da si du har født ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry, får sikkert mye dritt på denne her, men må bare lufte litt.. =)

Har en venninne som tok keisersnitt, førstegangs... for hun var så redd for å føde.. Fikk det etter mye om å men med jordmor...

Det som irriterer meg litt er at når hun snakker om "fødselen" sin.. Greit at hun hadde rier i 2 timer... så var hun inne under kniven.. men " Fødselen"... Neei... Hun har ikek født, hun har operert mener jeg.. Hun har ikke føda et barn... som hun mener.... Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne diskusjonen har vi hatt x antall ganger før her inne, i likhet med alenemor vs "alenemor"debatten. Boooring...

Skrevet

Barnet blir jo "Født" uansett hvilken måte det kommer ut på.

Skrevet

Beklager, ikke fått med meg at denne har vært oppe før.. Om det er så Booooring så ikke les eller svar da.. det er helt frivillig. Jeg bare lurer jeg på om jeg er den eneste som syns det er dumt å kalle det fødsel når det er et inngrep.

Skrevet

Alle blir jo født, bare på forskjellige måter. Hun har ikke født vaginalt, men født, det har hun. Merkelig ting å henge seg opp i da må jeg si.

Skrevet

Hadde det ikke blitt født hadde det fortsatt vært igjen der inne. Du spør helt naturlig når folk ble født? Ikke når de ble født/operert/tatt med sugekopp etc...

Skrevet

Jeg tror helsepersonell kaller det fødsel uansett hvilket hull ungen kommer ut gjennom. jeg forstår poenget ditt, men hva skal hun kalle det da? "Keisersnittet mitt", "den ikke-vaginale fødselen min" eller "operasjonen min som resulterte i et barn" høres litt rart ut...

Du føler sikkert at du har vært gjennom noe mye tøffere dersom du har født vaginalt. Du kan trøste deg med at hun nok hadde det jævlig vondt i dager og uker etterpå, for som du sier, hun har vært gjennom en operasjon.

Jeg har tatt keisersnitt, men jeg sier: "da hun ble født...", ikke "da hun ble operert ut..."

You see?

Skrevet

Så da heter det kanskje ikke "fødselsdag", heller da - for de barna som har kommet til verden på denne måten??

Hva skal vi bruke i stedet? "Keisersnitt-dag"? "Forløsningsdag"?

Skrevet

Stakkars liten, skal ikke ungen få ha fødselsdag da? Lille Lasse må nøye seg med den årlige "inngrepsdagen". Huff:-( Ja, ja - kan jo være han får fine inngrepspresanger, da :-D

Skrevet

Jeg forstår hva du mener HI men det er allikevel en fødsel. Kanskje ikke 12-16 timer med intens smerte men det er ikke bare-bare å ta keisersnitt heller. Intense smerter fra operasjonssår. Groggy og utilpass slik at man ikke får nyte tiden med barnet etterpå. Ofte vanskeligere å komme i gang med amming. Man får vondt i magen, sår som stikker/klør og er vondt i flere uker.

Jeg tror det er viktigere å tenke på hva som ligger bak før du kommenterer dette for din venninne. De aller aller fleste kvinner tenker på fødsel som en opplevelse som de en eller annen gang skal ha. Det blir ofte en skult sorg (som man ikke deler) når det ender i keisersnitt. Det er noe som mangler. Mange, som meg, hadde "kvinnet-meg-opp" i flere uker. Lest bøker og tatt kurs for å være forberedt. Og da det plutselig ender med snitt så er det et enormt sjokk og sorg. Jeg tror nok at venninnen din også kunne ønske at hun hadde født bare hun hadde turt. Det er et nederlag å innrømme at en har så mye angst for smerte at en ikke klarer den ultimate oppgaven for oss kvinner, nemlig å føde frem et barn. Det ligger helt sikkert endel sorg og fortvilelse bak som hun ikke deler. Ha litt tålmodighet med henne. Hun har en fødselsopplevelse hun også, selv om det ikke var vaginalt.

A.

Skrevet

Jeg fikk min første ved hjelp av keisersnitt. Det var ikke planlagt, men hun måtte ut. Jeg sier da at hun er født ved keisersnitt. Hun er jo født... Selv om jeg ikke hadde en vanlig vaginal fødsel (som jeg egentlig hadde håpet på), har jeg også en fødselshistorie rundt min førstefødte.

Skrevet

Jeg har langt vanskeligere for å forstå at dette er noe du irriterer deg over, enn jeg har for å forstå at din venninne (?) omtaler forløsningen som fødsel.

Skrevet

Fødselen er siste etappe av svangerskapet. Barnet kommer ut fra livmoren og ut i det fri.

Skrevet

Så fint skrevet!

Mitt første barn ble født med planlagt KS (seteleie).

Nr 2 lå riktig vei og måtte derfor "riktig" vei ut også. Det var et helvete, jeg skal aldri føde igjen, vil jeg ha flere barn blir det adopsjon. Men sånn ut over det så var det flott å skjønne "hva alle snakker om". Man føler seg voldsomt utenfor, som regel uten grunn (bortsett fra de som har venninner som deg som kjimser av fødselsopplevelsen deres...).

La venninna di få snakke om sin fødsel, selv om den var anderledes enn din.

Skrevet

Seriøst, HVORFOR irriterer dette deg i utgangspunktet??

For meg er det underlig at man kan la seg irritere over noe sånt derfor spørr jeg..

Når det gjelder hva det heter så jo det heter født uansett veien ungen kommer ut..

Ellers kan man jo referere til vaginal fødsel kontra forløsning ved hjelp av keisersnitt.. men la nå venninna di bruke ordet fødsel uten at det skulle irritere deg.

Skrevet

Mitt 3. barn ble tatt med keisersnitt 2 dager etter at de tok vannet, og etter 3 drypprunder på full effekt over den maksimale tiden de kan. Jeg hadde noe inni h... med rier hver gang, men ungen min er ikke "født" fordi den ikke ble trykket ut. Ja ja.

Føler meg rimelig sikker på at du ikke ville byttet din fødsel mot min.

På mine 2 første fødsler hadde jeg 10 timer med åpningsrier og 5 minutter med pressrier. Piece of cake i forhold til den siste FØDSELEN....

Hvis man ikke skal kalle det en fødsel, hva er det da forresten? Ungen har kommet til verdenen uavhengig av metode, og er derfor født...

Også irritert på henne fordi hun sier det. Ha ha... Føler du at du har gjort noe mer heltemodig og at hun prøver å ta æren for noe du har gjort "bedre". (Litt sånn: Venninna mi fikk 5 på matteprøven og går rundt å skryter som bare det. Litt teit lissom, for jeg fikk 6 og du hører ikke jeg gå rundt å skryte enda jeg var mye bedre enn henne) Get a life!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...