AnnaA+T Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Hei.. Jeg kjenner på meg at jeg er ganske redd for å bli gravid... For jeg føler det så urettferdig at man må ha mistet 3 ganger for å få noe mer oppfølging ved en evt ny graviditet... Jeg har vært igjennom 2 veldig tøffe MA er.. Det er jo ikke så veldig ille sånn sett, men for meg var det tøft.. Ma i desember 06.. Ultralyd i uke 11.. der var det ikke lenger liv..Fikk ingen annen info en en stikkpille med meg hjem og beskjed om at det ville være som en kraftig mens. Jeg hadde den værste natten i mitt liv..riene var verre en ved fødslen av datteren min, jeg blødde ekstremt mye, måtte dra det lille fosteret ned i do, besvimte og var kjempe dårlig i form. Mannen ringte opp til sykehuset, der han fikk beskjed om at dette var normalt. Ma i august 09.. Ultralyd i uke 8 viste at det var en tom fostersekk.. Måtte vente 1 uke på UL, for å få bekreftet at det ikke utviklet seg.. Deretter fikk vi ny cytotec (stikkpille) på sykehuset for å gå hjem å vente på smertene og blødningene.. Begynte å få litt vondt etter 6 timer, og det kom litt blod, så stoppet det opp..Dette var på torsdagen..Måtte vente frem til mandagen, før de kunne ta meg inn igjen. Fikk en ny UL, og ingentimg var fjernet, fikk da en NY stikkpille.. Denne virket heller ikke.. Så da fikk jeg beskjed om å møte kl.9 fredagen med fastende mage.. Gjorde det..og de skulle ta utskrapning på meg så fort som mulig.. ventet og ventet..Ble operert kl.17... Var VELDIG sulten og tørst da.. Operasjonen gikk fint. Men etter 3 uker fikk jeg styrtblødning.. Plutselig var det bare blod på hele buksa, sokkene og det rant og rant..kom inn på sykehuset, og da viste det seg at det var en rest igjen..NY cytotec.. Og det blødde mye og lenge.. Så 6 uker etter at MA var konstantert var jeg ferdig med den. Og sist jeg var hos legen, så spurte jeg han om jeg kunne få lov til å få litt oppfølging hvis jeg ble gravid igjen.. En tidlig UL og se at hjerte slår f.eks.. Men da sa han nei, du må miste 3 ganger først.. Og da ble jeg så lei meg... MEN..Har jeg KRAV på noe tidlig UL? Kan de si nei,liksom..?? Jeg vet jeg kan gå til privat å betale for UL.. Gjør jo det om jeg må..Men for meg så blir det litt prinsipper..Kan han bare si nei, eller har jeg en sær lege? Kanskje jeg bør bytte... Er det slik reglene er, selv om jeg ber om jeg kan få det? Noen med erfaringer? Vet ikke helt hvorfor jeg skrev alt dette da..men det er hvertfall min historie..Og må legge til at jeg i mellom disse to Ma..har vi fått en heeerlig datter som nå er 2 år :) klem fra meg
Huleboer nov 2011♥ Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes det høres ut som legen din ikke er noe bra for å si det sånn. Jeg vet ikke hvordan regelverket er, men min lege fulgte meg opp fra den dagen jeg fikk positiv grav, test etter min første sa. Ble 50% sykmldt på dagen for å ta det litt rolig. Men jeg fikk en ny sa etter noen uker og da sa legen min at neste gang jeg ble gravid måtte jeg ringe med en gang for full oppfølging, og jeg hadde det ikke så ille som deg tydeligvis, da kroppen min kvittet seg med alt på egenhånd.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Fy f... for en behandling du har fått !!!!!!!! En MA er i seg selv en stor belastning, men når du får alll denne dritten i tillegg så må d være helt forferdelig... Stakars deg ! Har selv hatt 2 MA'er så vet at d er grusomt, men vil fortelle litt om de slik at andre ikke tror d du har opplevd er normalt (HÅPER iallefall ikke d!!), d er iallefall svært sjokkerende lesning for meg... Anyways; MA 1: Da jeg var ca 9 uker på vei så kom d litt bransvart slim når jeg tørket meg på do. Jeg VISSTE med en gang at dette ikke var bra! Ringte til en lege som driver privat UL, og fikk komme samme kveld. Han sa at han ikke ville gi en 100% konklusjon, da han kun har utvendig UL, men han mente d så ut som en MA. Neste morgen dro mannen min til legekontoret da de åpna og snappa tak i legen min og forklarte situasjonen. Han ringte til sykehuset, og vi kune reise direkte dit. Ble tatt imot av en fantastisk gynekolog. Hun kunne dessverre bekrefte en MA.. Fosteret hadde dødd i uke 6-7. Vi fikk oss et rom og en sykepleier og 4 cytotec (?) piller. Fikk satt pillene. Så fikk jeg beskjed om at d kunne gå noen timer, men jeg måtte gi beskjed med EN gang jeg TRODDE jeg begynte å få litt vondt, da fikk jeg 2 pinex-forte. Skulle være på sykehuset til blødningene startet, slik at de var sikre på d skjedde noe... Begynte å få litt småblødninger, og da dro vi hjem. Blødde ordentlig først neste morgen, og en liten klump kom ut da jeg dusjet. Hadde IKKE vondt, og blødde knapt en uke. MA 2: (Hadde i valgt et annet sykehus enn over) Var 8+1 på vei og hadde time til vanlig ultralyd (pga alder). Der fant han ingenting... Fosteret hadde nok en gang dødd i uke 6-7. Jeg ble utrolig "degga for" på sykehuset, masse klapp og trøst. De ordnet så vi fikk et rom, og fikk tatt en utskrapning noen få timer etterpå. Opererende gynekolog kom opp og snakket med meg etterpå, og sa at neste gang jeg ble gravid, så skulle jeg ta direkte kontakt med avd der, så skulle de prøve å "passe" på... D samme sa UL-gyn. Blødde kun 1 dag, ikke noe vondt !! Så på tross av den grusomme opplevelsen en MA er, følte vi oss utrolig godt motatt og godt behandlet ) Som burde vært en selvfølge !! Og du, neste gang sitter spiren vår, og til høsten har vi hver sin nydelige baby.. ) Med et herlig svangerskap i tiden før
AnnaA+T Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2010 Tusen takk for at du delte historien din også...Det er så dumt at det er mange som opplever dette flere ganger.. Men nå er det nytt år og nye muligheter..Satser på at 2010 blir året for oss alle :) må bare se fremover.. Du var jo heldig som hadde et godt støtteaparat rundt deg oppi alt det vonde!! Jeg har bestemt meg for å bytte fastlege, og for å slå HARDT i bordet om jeg ikke blir tatt godt vare på ved neste graviditet.. Jeg kommer ikke til å finne meg i å bli behandlet sånn igjen hvertfall :) KLem
AnnaA+T Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2010 Ja, jeg håper jeg kan få sykemelding med en gang jeg også.. har en ganske fysisk jobb...men det er så dritt å være så usikker på sin egen fastlege. Det er like vondt å miste uansett hvordan man må gå igjennom det! Krysser fingrene for at du snart blir gravid igjen og at spira sitter :) klem
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Ja, d er veldig viktig å bli tatt fare på, spesielt når man opplever noe så fælt... MEN nå er vi ferdige med slikt, nå blir d bare vellykkede svangerskap og vakre babyer så langt øyet kan se... )) klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå