Gå til innhold

Økonomi og nyfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som sliter?

Vi skal liksom ha felles økonomi, men når det gjelder særkullsbarna hans får jeg utgifter tredd nedover hode på meg. Han og eksen blir enige om ting han skal betale for barna, uten å rådføre seg med meg, og også uten å ta hensyn til våre utgifter.

Har vi hatt ekstra utgifter en måned, sender jeg ikke barna til våre til frisøren den måneden, eller jeg lar være å gå til frisøren selv. Vi kjøper ikke nytt utstyr samme måned som vi har en bil på verksted, eller betalt for ferie.

Vi skal liksom ha en buffer konto, og den blir det alltid gjort innhugg i, og kommer aldri oppigjen der den skal være. Det er alltid et eller annet han bare MÅ punge ut for. Jeg får av og til lyst å svare med samme mynt. Å bare drite i våre andre forpliktelser, men det fikser jo ikke oppi problemene, da kommer vi jo bare ut i økonomisk uføre. Så det endre med at jeg og fellesbarna kutter på det meste for at vi skal holde hode over vann.

Vi har egentlig inntekt til at vi skal kunne klare oss greit. Vi deler alle utgifter med halvparten hver, dette tiltross for at han tjener mer enn meg. Han betaler mer for særkullsbarna sine fordi eksen tjener lite, så de deler utgifter etter inntekt, vi deler likt, jeg synes ikke dette er rettferdig, særlig ikke når vi ender opp med at jeg betaler over halvparten for felles og oss, siden han alltid blakker seg på særkullsbarna.

Hvordan gjør andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan andre gjør det?

Prater med mannen sin og løser problemer de måtte ha...

Skrevet

Har forsøkt det, men han har litt sånn Albert Åberg holdning...Skal bare, skal bare... Men han skal jo alltid bare.

Skrevet

Da trekker man pusten dypt, svelger en stor kamel og venter på at de skal fylle 18.. Sånn er livet med mine dine og våre, ingenting å gjøre noe med.

Skrevet

Ikke mye råd og inspirasjon å hente her, så jeg får dytter i vei. Det er jo trist om det ikke er annet å gjøre, enn å svelge kameler, ikke rart at det er stor samlivsbrudd andel på nyfamilier da.

Hvordan nå frem til en barnslig mann?

Hi

Skrevet

Jeg har dessverre ikke noe godt råd til deg, men ville bare svare likevel, synes du fikk så dumme svar :)

Har mannen din barna 50 %? Siden han ikke bare betaler bidrag sånn at moren til særkullsbarna hans kan ordne med det som trengs til de... Kanskje du og mannen din kan dele på faste utgifter og ha en matkonto og så ha hver deres penger utenom? Tror det er viktig at dere får ordnet dette slik at du ikke føler det så urettferdig, ellers blir det nok vanskelig etter hvert...

Lykke til! :)

Skrevet

Han betaler bidrag, og det dreier seg jo om ting som hun egentlig skulle dekke, men det dreier seg også om ting som en ønsker at barna sine skal få, og skal kunne få være med på. Det har helt klart med tæring etter næring å gjøre, og med vanskelig å si nei, og også da med forskjellsbehandling av barna å gjøre.

Men vi bør nok gå over til en mere delt økonomi modell, for da ser en nok bedre hvor pengene går.

Takk for svar i alle fall :-)

Skrevet

Da må dere gå over til felles/delt økonomi..

Regn ut hvor mye dere bruker på faste utgifter hver måned, legg til mat, trekk ifra bidrag, legg til fornøyelse og en liten tusenlapp i reserve.. Del denne summen på to og sett det inne på en felles konto, det som står igjen på deres respektive kontoer kan dere bruke på hva dere vil, om det er å kjøpe noe til særkullsbarna, klippe håret, kjøpe utstyr til fellesbarn eller reparere bilen.

Skrevet

Enig med 14:30.

Sett inn det samme på felleskonto, eller han noe mer ettersom han tjener mer..

Dette skal dekke deres FELLES utgifter.. Om dere deler 50/50 på hus (slik vi gjør), så bidrar man jo allerede ekstra der som stemor. Strøm, mat etc. koster jo også mer med stebarn i hus, men det synes jeg egentlig at er ok å være med på å betale. Litt må man jo "ofre" :-)

Men utgifter til særkulls bør han ta av sin egen lomme.. Bør ikke gå på bekostning av fellesbarn eller deg..

Men vet at det lett blir slik.. Kjøper far klær til særkulls er det jo ikke noe igjen til felles, og det ender nesten alltid med at jeg betaler det. Føler ofte at han har forsørgeransvar for særkulls (hvor han deler med barnets mor), mens jeg tar opp mot 100 % av kostn. på felles.

Vanskelige greier.. Litt ømt tema å diskutere også..

Lykke til!

Skrevet

Dere bør nok ha delt økonomi der han betaler "bidrag" til deg for fellesbarna.

Og så en felles konto for utgiftet som hus,mat, forikringer som dere betaler % vis inn etter hvor mye dere tjener.

Da har dere begge noe igjen på konto og da blir det opp til han om han bruker de på særkullsbarna eller seg selv, men bruker han det på ungene kan han ikke selv dra ut på byen, klippe håret osv.

Skrevet

Vi har blitt enige om et beløp som vi skal ha i lommepenger månedlig, resten går til fellesskapet, som i dette tilfellet er en regningskonto som dekker mat, bensin, regninger, lån og renter m.m.

Vi har begge særkullsbarn (ingen felles) så utgangspunktet er nok at vi kjøper nye klær o.l. av egen lomme, men vi kjøper nok også begge ting til hverandres barn, så vi er ikke så strenge på det. Store innkjøp som sportsutstyr har vi som regel betalt fra egen lomme til egne barn, men tror nok muligens vi kommer til å la det være en del av felleskassa. Jeg ville nok aldri funnet meg i å bli fortalt at vi må kjøpe et eller annet uten at jeg selv er enig i det.

Skrevet

Synes det er en god ide at dere har litt mer atskilt økonomi. Slik kan dere enten betale en lik sum hver mnd inn på en felles konto, som skal gå til alle de felles regningene og gjøre hva dere vil med deres egne lommepenger.

Hvis dere tjener ganske forskjellig kan dere jo bli enig om å ha så og så mye igjen på deres egne konti (eks. 3000 hver hver mnd) og sette resten inn på konto som skal dekke fellesutgifter.

Slik har far penger han kan bruke på særkullsbarna, mens du har penger du kan bruke som du vil. Fellespengene går til alt som er felles:)

Skrevet

Synes det er en god ide at dere har litt mer atskilt økonomi. Slik kan dere enten betale en lik sum hver mnd inn på en felles konto, som skal gå til alle de felles regningene og gjøre hva dere vil med deres egne lommepenger.

Hvis dere tjener ganske forskjellig kan dere jo bli enig om å ha så og så mye igjen på deres egne konti (eks. 3000 hver hver mnd) og sette resten inn på konto som skal dekke fellesutgifter.

Slik har far penger han kan bruke på særkullsbarna, mens du har penger du kan bruke som du vil. Fellespengene går til alt som er felles:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...