Gå til innhold

Hjelp! Angående bleieskift..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke skiftet en eneste bleie i mitt liv, og har termin om tre uker. Jeg skjønner grunnleggende hygieneprinsipper, men lurer på hva jeg trenger av produkter? Evt. om noen kan bare skrive hele forløpet når de skifter bleie. Er det best å bruke klut eller våtservietter? Er talkum helt utgått? Potetmel? Leser så mye forskjellig, så vil gjerne høre hva dere gjør...

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde heller aldri skiftet en eneste bleie da jeg ble gravid, så jeg skjønner følelsen:-)

Jeg vil si det kommer mest an på hva du foretrekker, men også litt an på barnets hud hva du velger..

Her har jeg kjørt med våtservietter.

1. Tar av bæsjebleien, tar med det verste av bæsjen med bleia så jeg slipper å ta så mye med våtservietten. Dette krever bittelitt trening, men det kommer du inni. Så vasker jeg rent med våtserviett. Deretter er det best om huden får tørke litt. Hvis han har vært sår, noe han i veldig liten grad har vært har jeg smurt med sinksalve fra apoteket.. På med ny bleie.. Snipp snapp ferdig.. Når han bare har tisset har jeg pleid å bare sveipe over med våtserviett..

ikke noe potetmel,, talkum eller krem i noen særlig grad her.

Lykke til, du finner nok din måte :-)

Skrevet

kjøp bleiepakker som det står 1 på. (det er den minste størrelsen.)

Den teipegreia skal være under stumpen, (men det er sikkert forklaring på pakkene.)

Lurt og lettvindt med våtservietter.

Kjøp sink for å smøre på såre stumper, så er du egentlig "set"

Skrevet

Si ifra på føden at du aldri har skiftet en bleie før, de er snille og hjelper. Er ganske så sikker på at de kommer til å hjelpe deg uansett om du har gjort det før eller ikke. Det har i allefall jeg opplevd begge gangene og jeg er en dreven bleieskifter og har vært det i mange år, har småsøken og elsket å sitte barnevakt.

Det med hva du skal bruke av produkter må du nesten prøve deg litt fram på. Selv er jeg ikke så glad i våtservietter, bruker det kun på tur. Hjemme skylder jeg stompen ren i vasken og klapp tørker han etterpå med en håndduk,

Har alltid hatt en forkjærlighet for aselli sårsalve, men har ikke kommet over den salven denne gangen, lurer på om den ikke selges mer, hmm. Så denne gangen bruker vi vitapan ved behov. Ser barnet fin ut i huden så smører vi ikke på med salve.

Er så utrolig mye å velge i når det kommer til salver og pudder, er lett å gå seg litt vill i salvejungelen.

Skrevet

Jeg hadde knapt tatt i en baby da jeg ble mamma:) Men hadde skiftet bleier på voksne da.

Her skyller jeg jenta i vasken. Blir gullende ren. Når jeg skifter tissebleie bruker jeg Mesoft fuktet med vann, med unntak av morgenen, da tar vi alltid en skikkelig vask under rennende vann. Kan være greit å vaske tissen med Mesoft ved avføring også, dersom det har kommet avføring mellom kjønnsleppene.

Personlig vil jeg ikke bruke våtservietter, eller noe annet for den del. Ved tørr/sår hud, kan du smøre på babyolje eller morsmelk! Blir god som ny. Bruker babyolje i badevannet, og bader henne ca. 1 g pr uke.

Skrevet

Tusen takk for fine svar :)

Jeg skal føde hjemme, så må bli hjemmejordmødrene som evt gir meg noen tips og knep. Jeg har virkelig prøvd å ikke gå i fella når det gjelder innkjøp av diverse potensielt unødvendige ting (som ammepute, snørrsuger o.l.), men ser at jeg lett hadde kjøpt både det ene og det andre til bleieskiftingen ja! Hehe..

Skrevet

Bleier

Mesoft engangskluter som du får kjøpt på apoteket. Veldig grei å bruke til bæsjevask, da du slipper å vaske masse bæsjkluter. De er fin å vaske med rundt øynene også. De er tørre og man bruker bare vann på de.

Våtservietter for å ha med på tur. Du kan selvsagt bruke MEsoft da også, hvis du har tilgang på vann

Babyolje. Fin å ha til bading, fint å vaske stumpen med og fin til massasje.

Vi kjøpte ikke talkum til å begynne med, men måtte gjøre det likevel, fordi hun var litt fuktig mellom noen valker under halsen og det luktet litt ille. Fikk aldri tørka skikkelig der, så da strødde vi først med potetmel, etterhvert gikk vi over til talkum. Potetmel funket fint det også.

Zinksalve. Ikke det at man Må ha det fra første stund, men vi har funnet ut at det beskytter godt.

Slik skifter vi bleie:

1. Tissebleie: Som oftest skifter vi bare bleie, uten å gjøre noe som helst annet. Innimellom og minst et par ganger per dag vasker vi stumpen, selv om det ikke har kommet bæsj. Vi smører på med zinksalve stort sett hver gang. Vasker enten med klut eller mesoft engangskluter hvis vi har det på lager.

2. Bæsjebleie: Vasker stumpen med mesoft engangsklut fuktet i lunket vann, smører med zinksalve etterpå. Og det er helst etter bæsjebleiene vi smører med zinksalve. Ungen har vært særdeles lite plaget med sår stump. Dette er selvsagt individuelt.

3. Skifter ikke tissebleier på natten, med mindre de kjennes så fulle ut at det er like før det kjennes fuktig. Bæsjebleie skiftes med en eneste gang det merkes.

4. På tur bruker vi våtservietter.

5.Innimellom vasker vi med olje på engangskluten.

Du får opplæring på sykehuset også! Hvis ikke, kan du be om å få opplæring.

Skrevet

Heisann,

Hvor fikk du tak i talkum?? Har vært "overalt", men finner det ikke!

Skrevet

Hmmm... Har vært innom 3 apotek, så da satser jeg på at alle gode ting er 4 :-) Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...