Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 stiger tempen før el og synker deretter eller hvordan er det? høy temp under mensen, lav hvis man er gravid eller? Noen som kan forklare meg? Jeg har akkurat begynt å tempe og forstår ikke dette helt. Jeg tror jeg skal ha eggløsning en av dagene, men... Vil noen se på kurven min? Ser den ok ut? http://www.fertilityfriend.com/ttc/index.php Takker for svar :-)
Lemonia Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Linken du skrev fører ikke til din chart, så du må legge den ut på nytt om du vil vi skal se på den. Du må gå inn på "homepage setup" (de hvite boksene rett over kalenderen) og der ser du en boks med linken til din chart. Tempen før EL er lavere enn etter EL. Akkurat hvor mye den stiger vil variere fra person til person, hos noen stiger den kanskje 0,2 grader og hos andre en hel grad. Hos noen varierer temperaturen veldig fra dag til dag og de kan få en veldig hakkete graf, men det skal likevel være mulig å finne ut når EL er. Hvis du blir gravid vil tempen holde seg høy. Det er likevel anbefalt at man slutter å tempe straks man har fått positiv test for temperaturen kan variere veldig under et svangerskap og det kan skape unødige bekymringer. Hvis du ikke er gravid og får mens vil temperaturen vanligvis synke dagen før eller samme dag som du får mens. Vær obs på at enkelte (men langt fra alle) kan få en dipp hvis egget fester seg, det trenger altså ikke bety at mensen er på vei, men en dipp betyr heller ikke at du er gravid. Det eneste man ikke kan med temping er å vite på forhånd når du har EL. FertilityFriend setter EL på deg når du har hatt tre høye temperatuerer og da er du tre dager for sent (vi som har holdt på en stund kjenner igjen første høye temp, men det er jo allerede dagen etter EL, så ikke tidsnok for timing av sex). Så FF egner seg ikke så bra for å vite når man helst bør ha sex. Vanligvis ikke et problem når man har regelmessige sykluser, for da har du EL til omtrent samme tid. Andre bør bruke EL-tester eller følge med på EL-tegn. Uansett, du tror du har EL i disse dager, men om du har EL f.eks. i morgen vil ikke FF legge det inn i charten din før på lørdag. Håper det svarte på noen av spørsmålene dine, og hvis du legger ut den riktige linken til charten din skal jeg ta en titt på den også. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Kan man finne ut om man er gravid ved å ta tempen?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Tusen takk for svar.. Jeg tror jeg har ganske regelmessige sykluser, og ff sier jo når den mener jeg har el så jeg tenker jeg skal kunne forutse det selv etterhvert, men jeg er litt grønn i forhold til hvilke tegn jeg skal se etter. .. så, tempen stiger rundt el og synker igjen hvis man ikke er gravid, forstår jeg deg riktig da? (bortsett fra hos noen som kan få en tempdropp ved befruktning?) funker denne linken da? http://www.fertilityfriend.com/home/2bdf38
Lemonia Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Nja. De som ikke temper kan ikke bare ta temperaturen en dag og se om de er gravide eller ikke. Temping handler om at man har lavere kroppstemperatur før EL enn etter, fordi progesteronproduksjonen i kroppen (som holder et svangerskap gående) gjør at temperaturen øker litt. En som temper og ser at temperaturen holder seg høy etter IKM vil ha god grunn til å tro at hun er gravid, men det er jo da basert på temperaturtaking hver morgen hele syklusen og ikke en enkeltmåling.
Lemonia Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Hverken du eller FF kan forutse EL basert på temperaturen. Du kan kun se det etter at EL har vært. Det vanlige EL-tegnet (og som også er noe du bør plotte inn i FF) er EL-slim. Det har du sikkert hørt om. Utfloden din forandrer seg i løpet av syklusen. I dagene før EL får de fleste vannaktig og/eller seig (eggehviteaktig) slim, som forsvinner ganske raskt etter EL. For de fleste er dette en veldig god indikasjon på at EL er i anmarsj. Andre har i tillegg kanskje økt sexlyst, stikking i eggstokkene, kvalme e.l. Bruk FF til å skrive inn så mange symptomer og tegn som du har gjennom en syklus, etterhvert ser du kanskje et mønster som du kan forholde deg til for å forutsi EL. Ja, tempen vil stige etter EL og synker igjen hvis du ikke er gravid. Hvis du har en festedipp er det bare en kjapp senkning i temperaturen en eneste dag, så er den oppe igjen. Det er egentlig ikke så mye å si om charten din foreløpig. Jeg ser at den har synket litt akkurat de siste dagene. Noen, bl.a. meg, får en EL-dipp i temperaturen. Dvs at den synker rett før EL, Hvis du ser på den første charten din hadde du også en ganske kraftig dipp tre dager før EL. Med bare en fullstendig chart er det litt tidlig å si om dette er et tegn du kan følge med på (altså at du vet at når dippen kommer er EL i anmarsj. Hvis du har regelmessige sykluser er det +/- 4 dager igjen til EL, så det er jo akkurat nå og i dagene fremover dere har en jobb å gjøre. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå