septbaby09 Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Lille er født 5 okt, og skal i utgangspunktet begynne i barnehage ca 1 okt. Hører noe snakk om at vi stiller bakerst i kø, pga når han er født... ?? Også det andre. Vi bor for tiden i oslo, men innen sommeren har vi flyttet til en annen by, hvordan gjør vi det med søknaden da? Og når er egentlig fristen? Mars??
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Ja, det er nok dessverre slik at det bare er barn født før 1.sept som er garantert bhg-plass det inneværende bhg-året. Dvs at høstbarn stiller bakerst i køen, og realistisk sett kan man derfor ikke regne m plass før nyttår, siden det ofte er ekstra-opptak i januar. Slik var det i Oslo denne vintern ihvertfall, mulig at dekningen er bedre neste høst (jenta mi ble født okt-08 og fikk tilbud om plass nå fra januar-10)
septbaby09 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2010 Hmm... får man kontantstøtte da el? Så man kan leie inn dagmamma evt??
Gjest Kira06 Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Det kommer også helt an på hvilken kommune du bor i, fordi det er jo enkelte steder det er flere barnehageplasser enn andre. Hvis du ikke har barnehageplass når barnet ditt fyller 1 år, så kan du få kontantstøtte. Så vidt jeg vet ligger det på 3300 kr per mnd.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Ja, mange kommuner har jo overskudd av plasser, men Oslo er vel blant de dårligst stilte tror jeg. Man får kontantstøtte ja, så jeg valgte å ta to mnd ulønnet perm fra jobben istedet for dagmamma- KS ligger på 3300 nå=)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Du søker på barnehager i den kommunen dere bor i når barnet skal begynne i barnehage. Som de andre sier, har dere bare rett på barnehageplass i hovedopptaket dersom barnet er født før 1. september foregående år. Du vil dermed stille bak barna som er født 1. sept. Men det kan være dere får plass dersom kommunen har rikelig med plasser. Kontantstøtte kan man få fra barnet fyller 1 år dersom man ikke har barnehageplass og man søker 1 mnd før.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Forresten: I vår kommune er frist for barnehagesøknader 1. februar, så du bør sjekke opp og skynde deg!
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Har aldri hørt det om at de som er født etter september stiller bakerst i køa..... Slik er det ikke i den kommunale barnehagen jeg jobber i.
Cessa med Christopher&Mia Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Stemmer det de andre sier. Du har ikke krav på noen plass da. Det skal være full barnehagedekning men det er jo bare noe tull. Jenta vår er født i Januar.(Ble nettopp 1 år) Og vi står uten noen plass. Så vi må kanskje vente til August for å få henne i barnehage. For deg kan det jo bli 10 mnd uten plass. Tragisk når de påstår det skal være full barnehagedekning!!!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Det er slik i alle kommuner, men mulig det er så god barnehagedekning i din kommune at alle får plass. Varierer ikke fra barnehage til barnehage dersom barnehagen er en del av det felles opptaket.
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Lurt å søke så tidli som mulig,siden de går ut i fra søknadsdato. Det gjør de her,og når du vil ha plassen. Jeg søkte når han var 5uker(tidli mai) og kunne fått han inn nå visst jeg ville. Men her er det full dekning,og så har jeg søsken prioritet og det hjelper jo litt og;) Ikke lett nei. Jenten vår er januar baby,og då fikk vi ikke plass før august.Måtte finne dagmamma og fikk kontantstøtte.Den får du fra mnd etter barnet ditt er fylt ett år.Er på 3303krmnd;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå