Gå til innhold

Dere som har 9 mnd gamle babyer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høye/hvor mye veier de? Hvor langt har de kommet i utviklingen?

Vi var på helsestasjon idag og snuppa her er 73.5 cm lang og veier litt over 10 kg.

Det eneste hun gjør er å rulle og rulle og rulle...kommer seg rundt på den måtem. Helsesøster sa at det var vanlig at de kom seg opp i sittende stilling allerede i 8 mnd alder, men jeg kan ikke se for meg at hun kommer til å gjøre det på lenge:..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjarmtrollet her var på 9 mnd-kontroll da han var 8.5 mnd ca. Da var han 74 cm lang og 9940 g.

Han satte seg opp da han var ca 8 mnd, og da ålte han seg også fremover. Rullet fra rygg til mage ca 4.5 mnd gammel, og fra mage til rygg ca 6 mnd gammel. Nå har han akkurat lært seg å krabbe på alle fire.

Men det kommer nok hos dere også ;)

Skrevet

Vesla her er 8,5 mnd. Hun ruller og koser seg. Åler eller sitter ikke. Står mye på alle fire og "gynger". Hun var 9,1 kg og 73,5 cm for 2 uker siden.

Storebror begynte å åøe da han var 7 mnd. Han krbbet da han var 9 og satt da han var 10. Gikk ved 12 (i følge helsesøster en gjennomsnittsunge)

Skrevet

Da jenta vår var 9 måneder var hun vel 73 lang og veide 7,5 kilo. Da satt hun, krabbet fort, stod alene og gikk langs ting. hun tok sine første skritt når hun var litt over 10 måneder:) Men barn er jo forskjellig. Hun er ikke så flink til å snakke enda, men det kommer når det kommer. :)

Skrevet

Snuppa her er 8,5 mnd, så vi har ikke vært på helsestasjonen på 9 mnd-kontroll enda. Da hun var 7 mnd var hun 8200 og 71 cm.

Hun var vel omtrent 7 mnd når hun såvidt begynte å åle seg framover. Nå åler hun seg framover i full fart, men krabber ikke står bare å gynger. Hun setter seg opp sjøl (starta med det for 2 uker siden) og i helga så begynte hun jammen meg å reise seg opp også. Skummelt egentlig for hun har ikke vett til å holde seg fast når hun først står, og balanse har hun ikke!!!

Men storebror satte seg ikke opp alene før han var over 9 mnd. Krabba vel kanskje da han var 8 mnd så vidt jeg husker.

Kan ikke skjønne at snuppa di er såååå seint ute. Trodde dette varierte veldig jeg, men at det jevner seg ut rundt 1 års alder eller litt seinere?

Skrevet

Har ikke vært på kontroll på en stund, men hun var 8 kg og 70 cm da hun var 7 mnd.

Hun ålte seg fremover fra 6 mnd. Begynte å stå på alle fire en knapp uke etterpå, men der stagnerte det. Hun er 9 mnd nå og åler fortsatt, men i et forrykende tempo. Tror neppe hun kommer til å krabbe for på 9 mnd dagen reiste hun seg opp. nå har hun så smått begynt å gå langsmed møblene.(9 mnd og 2 uker). Hun var sen med å sette seg på baken, satt på knærne fra hun var 8 mnd, men satt ikke på baken før hun ble 9 mnd.

Har hele tiden tenkt at min er litt sen, men det er nok fordi storebror var så utrolig tidlig ute med det meste. Snakke har hun ikke vist noen interesse for før de første tennene kom - de dukket ikke opp før hun var 8 mnd.

Skrevet

Jeg har ei jente som nå er litt over 10 mnd.

Da hun var 9 mnd, veide hun 11,6 kg og var 75 cm lang. På det tidpunktet begynte hun å åle seg framover. Til da hadde hun bare rullet se dit hun ville :-)

Jenta er som sagt litt over 10 mnd nå, og åler seg fortsatt framover, dog i et raskere tempo. Hun krabber ikke. Nå i helgen reiste hun seg til lekegrinden og hun har begynt å sette seg opp selv i sengen (sikkert noe med at det er mykt og enklere for henne å sette seg opp der). Som du sikkert skjønner er ikke jenta mi spesielt tidlig ute med krabbing og slike ting. Men hun er en tung baby, og har alltid vært det. Det er så individuelt når barna krabber, setter seg opp og begynner å gå. Jeg har til nå "stresset" veldig med at jeg vil hun skal krabbe, sette seg opp o.l. Men jeg har innsett at hun gjør ting i sitt eget tempo. Selv bedagelige barn (som mitt) lærer seg å sette seg opp etterhvert.

Helsesøstre kan si mye forskjellig. Har det fortsatt ikke skjedd "noe" innen ettårskontrollen antar jeg dere blir henvist videre for å sjekke om grovmotorikken er som den skal. Men jeg lover deg, i løpet av 3 mnd kan MYE skje. Her har det jo skjedd en hel masse på fire dager ;-)

Ta det med ro.. barnet utvikler seg i sitt eget tempo :-)

Skrevet

Jenta er eldre no, men eg tillater meg å svare likevel.

8 mnd: 73 cm, 8830g (er ikkje kontroll ved 9 mnd her). Kunne rulle.

9 mnd: Begynte så vidt å åle seg. Fortsette med det leeenge.

12 mnd: Henvist til barneklinikken pga treg motorikk (kunne ikkje krabbe, stå på alle fire, sitte på kne, reise seg eller sette seg på baken). Blei vurdert til at ho er litt sein, men likevel normal (dvs ingen ting gale, dei såg etter bl.a. muskelsjukdom og hjerneskade).

13 mnd: Sette seg på baken for første gong

14 mnd: Begynte å krabbe og reise seg

15 mnd: Gjekk etter gåvogn/langs møblar

17 mnd: Vi "lurte" ho til å gå sine første 3 skritt aleine

18 mnd: Hadde ca 10-12 ord

19 mnd: Gjekk aleine, frivillig

2 år: Var blitt såpass stø på beina at eg ikkje lenger var redd for at ho skulle dette heile tida. Fram til 2 år kunne ho stå beint opp og ned på golvet og velte, maaange gongar for dagen. På denne tida var ho igjen til nevrologisk undersøkelse, ho er framleis "isolert grovmotorisk sein", men det er ok, sa nevrologen.

Rundt 2 år begynte ho plutseleg å sette saman to og to ord (sitte her, mamma sin, osv), og 2 mnd etter snakkar ho setningar med i alle fall 5 ord.

Utviklinga går sin gang, normalområdet er STORT. Og heldigvis bur vi her i Noreg der ungane blir fanga opp når dei sniker seg utanfor normalområdet, dei blir undersøkt og fulgt opp. Vi er heldige!

Skrevet

Ålreit å høre de historiene der ungene ikke er megatidlig ute i utviklingen også ;-)

Gir litt støtte til oss med litt bedagelige barn :-)

Skrevet

Har gutt som er 9,5 måneder nå.

Han har ålt rundt på gulvet siden han var 7 mnd. Han reiser seg opp i krabbestilling ganske ofte nå, men klarer ikke å krabbe skikkelig ennå. Han krabber på en måte i helt liggende stilling, men slik klarer han til gjengjeld å bevege seg ganske raskt i hele huset her.

Han setter seg opp på knærne hele tida, men klarer ikke å sette seg på rompa selv ennå.

Storesøsteren her i huset reiste seg opp da hun var 9 måneder og en uke gammel, gutten vår er ikke i nærheten ennå.

Skrevet

Ja, det er greit å høyre frå andre enden av skalaen, spesielt når det faktisk ikkje er noko gale heller :o)

Har spurt og gravd ein del her tidlegare (og for så vidt no og) ang motorikk osv, men det er visst ikkje så mange som er såpass seine, med mindre dei er f.eks. veldig premature.

Skal det bli eit gjennomsnitt MÅ jo ungane vere fordelt jevnt både over og under streken, men det er merkeleg at vi oftast ser/høyrer om dei "flinkaste".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...