Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Gutten min (2 år og 9 mnd) sluttet med bleie nå mens vi var på ferie. Vi har fremdeles på han bleie om natten, men har kuttet ut ellers på dagen. Er det vanlig å kutte ut bleie om natten med en gang, eller vente litt? Bleien er våt om morgenen. vi har også på han bleie ved anledninger hvor det er veldig vanskelig å gå på do eller litt krise hvis det skulle gå galt. Er dette dumt? Han er veldig flink, men har noen uhell. Han synes det er vanskelig å sitte på doen uten at han tisser utenfor, men det går seg vel til. Takknemlig for råd/tips!! :-)
cathrine&emma Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 det var ikke litt tidlig å slutte eller? mi jente sluttet i sommer når ho var 3.5 år ( ho har bursdag på vinteren) og dt gikke greit fra første stund, har hatt 2 uhelle siden ca, og evt vist ho sovner på sofaen og glemmer å gå på do..? jg har hatt på ho bleier når vi har vært ute å flydd ( noe vi har gjort mye i høst pga kjæresten min bor vekke) og det har funket helt greit, ikke hatt noen uhell når jg har tatt den av... vist han syntes det er vanskelig å sitte på do? har dere doring? evt ha krakk under beina?? eller la han bruke potte? mi jente bruker enda bleie om natta, og ho bli 4 nå, jg har spurt om ho vil slutte men da sier ho bare "nei, da tisser jg på meg", hehe. men den er fortsatt våt om morraen så jg kommer ikke til å slutte enda. og ho sover som regel i min seng, så da gidder jg iallefall ikke, vist det skulle bli uhell.. du må bare prøve dg fram, og se hva som virker best for dere, men jg ville kanskje ventet litt med nattbleia siden den fortsatt er våt om morraen.. håper rådet mitt hjalp?
silkeføre Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Vår jente på 2 år 4 mnd har sluttet med bleie hjemme, men ikke i barnehagen + på natten. Tror de fint skjønner forskjellen på ulike situasjoner, dvs at det ikke er dumt å bruke om natten. Ta den av når den er tørr om morgenen over lengre tid, og sett ham på do med en gang han står opp.
therehag Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 er nok ikke fortidelig.. er bare i norge vi er så treige;) leste om en her inne som begynte med potte da gutten var 4 måneder. han er nå 10 måneder og hun bytter 2 bleier om dagen. ellers så går han på potte. GENIALT! Jeg skal heelt klart gjøre det med min neste! Jeg skal nå flytte til et varmt land for en kortere periode, så jeg begynner med bleieavenning nå i mars selv om jenta mi bare er 14 måneder. Eten så går det, eller så går det ikke. er verdt et forsøk:)
BlåBlå Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 I det siste foreldre og barn bladet (fikk mitt i dag) er dette med bleieslutt et tema. Bare et tips.
Odine! Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Vår yngste jente fyller snart to år og vi håper at hun blir ferdig med bleier i sommer. Storesøster sluttet med dagbleier når hun var ca 2 år 10 mnd. Vi hadde en periode med mange uhell, og vi misstenkte at det var litt med vilje (hadde fått lillesøster, så ikke så rart, kanskje) og fikk slutt på det med klistremerker. Jeg husker ikke når hun sluttet med nattbleier, men det var kanskje når hun var ca 3 år og 4mnd. Vi snakket mye med henne på forhånd om at hun skulle begynne å gå på do, slik at hun var forberedet i god tid i forveien. Noen uhell må man uansett regne med. Jeg synes ikke bleie i krisetilfeller er dumt. Vi gjorde det avogtil.
BlåBlå Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Gutten vår ble akkurat to, og så snart det våres litt og vi er over den værste utedress perioden, har vi tenkt å avvenne han. Han har gått på do av og til siden han var ca 10 mnd, men ikke noe systematisk. Håper det går greit å avvenne nå. han har en storebror å se opp til, og det tror jeg hjelper på.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2010 Tusen takk for råd! Nei, det er ikke for tidlig. Det var han selv som fortalte at han måtte tisse da han var på stranden uten bleie. Så gikk vi på do, og han tisset. Dette skjedde to ganger, så da tenkte vi tiden var inne. Han vil bæsje på do selv om han har på bleie også. Problemet hans på doen er at han foretrekker å ta av alt av beinklær og sitte med bena langt fra hverandre. Hvis han har på underbukse etc, tisser han mellom doskålen og doringen og treffer buksa... Kanskje det er bedre med doring! :-)
Grigri m/3 gutter Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Min gutt på 3 år sluttet med bleie på samme alder som din i fjor sommer. Etter at han var offisielt bleiefri, hadde han kanskje 2 uhell på skolen her, og ørten hjemme. Det viser jo at vi ikke var så flinke å spørre om han ville på do. Jeg også hadde på han bleie når vi dro på handletur eller andre steder jeg ikke ville ha uhell på. Det er lurt å gjøre til de sier fra selv at de må tisse. Han har aldri uhell nå mer, bare hvis han sover kjempelang lur, men det er sjeldent. Han har bleie om natta og den er ikke bestandig tom om morran, så vi lar den være på enda en stund. Vi hører ofte at han går ned på do alene på morrakvisten før noen er stått opp. Det går helt fint. Vi måtte prøve forskjellige ting med vår gutt før vi fant beste do-måten. Han nektet å gjøre noe på potte. Han hadde en sånn liten ring for å sette på do og et plasttrinn å klatre opp med. Han tisset mye utenfor, men nå er han nøye med å se etter at den peker ned i doet. Ingen råd eller tips her egentlig, bare ville si hvordan vi gjør det.
Grigri m/3 gutter Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Hehe, min også gjorde det. Det var hans signal om at han ville på do, han vrengte av seg bukse og truse og tasset naken til do. Det var bedre ettersom han siktet bedre da, men mye jobb for oss som måtte kle på igjen.
Ranveig R Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Eldste VILLE tisse i do sommaren før han fylte to (bursdag i slutten av sept). Han fekk gå utan bleie og vi tok han på do "heile tida". Av og til tissa han i do, av og til på golvet og av og til i bleia. Men så ville han ikkje meir, og då lot vi han vere. Utover vinteren tissa han på do eit par gongar, men ikkje ofte, og vi gjorde heller ingen ting aktivt for å få han tørr. Neste sommar igjen (ca 2 år og 9 mnd) oppdaga eg plutseleg at han var klar. Det var då vi var på butikken og han stoppa heilt opp. Eg spurte om han ikkje kom snart og då han svarte "Vent litt, eg må bare tisse ferdig først" skjønte eg at det var på tide ;o) Slutta med dagbleie dagen etter og då var han tørr. Har kanskje hatt fem uhell til saman i ettertid. Han var altså kjempeklar. Etter dagbleieslutt var nattbleiene tørre, så vi slutta med det og då vi kom heim frå ferie. Men det er nok meir vanleg at ein brukar nattbleie ei stund etter ein er ferdig med dagbleie. Så lenge guten din godtar å få på bleie i enkelte situasjonar synest eg det er ok. For oss var det ikkje mulig, guten NEKTA, han hadde jo slutta. Så to dagar etter dagbleieslutt reiste vi på campingtur (båt til Danmark og kjørte til Praha i løpet av ei veke) - men han hadde ikkje eitt einaste uhell, sjølv om det ofte blei mykje kjøring i løpet av dagen ) Med lille har vi begynt å "jobbe" litt bevisst, fordi ho sjølv viser interresse for det, og eg tenker at då skal det gå greitt å få ho tørr til sommaren (fylte 2 i november). Ho og har spurt om å få sitte på do, og får lov til det. Så sant vi ikkje har hastverk av ein eller annan grunn, sitter ho på do kvar gong vi skifter bleie. Tissar kanskje ein av tre gongar. Dei par siste dagane har ho gått utan bleie og bukse litt om kvelden før leggetid og ho har plutseleg ropt "Eir tisse DO!" og har tissa (og bæsja ein gong) når vi då har satt ho på do. Om ho ikkje gir beskjed sjølv, spør eg veldig ofte om ho må tisse. Ho seier då som regel ja viss ho må. I går kveld våkna ho forresten ein halvtime etter ho hadde sovna og ropte "TISSE DOOO!", då vi fekk ho ned på do var det for seint, men ho var fornøgd med å ha prøvd ) No framover er planen å ha på bleie når vi er ute av huset, og så kan ho få gå utan når vi er heime - viss ho sjølv vil. Nattbleia må vi i alle fall ha ei stund, den er alltid søkkvåt om morgonen. Satsar på at det går like greitt å få ho tørr som broren, jenter skal jo vere "lettare" å få til enn gutar, og ho er allerede meir bevisst enn han var på same alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå