Gå til innhold

Fullammer men er nå dritlei...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..det kveldstyret så idag har jeg pumpet litt og skal pumpe meg etter neste amming som er om en halvtimes tid omtrent.

Har gått kjempe fint på dagen, men fra 19 tiden og utover har det vært bare styr med amme, rape, bæsje hyle og så om og om igjen. Så har hun sovet i 2 - 4 timer, så holdt på hele natten og styra like ille, så sovner hun i 6 - 7 tiden på morgenen og sover da 2 - 4 timer igjen og så er alt fint hele dagen frem til 19 tiden igjen.

Har derfor funnet ut at jeg skal være mer nøye på at det går hvertfall de 3 timene mellom hver mating på kvelden/natta sånn at hun slutter med små spisingen og styret om natta.

Ammet henne rett før 16, så tenkte prøve og amme henne i 19 tiden og så pumpe meg igjen etter det, og så vente til 22 tiden og gi henne på flaske da og pumpe meg isteden.

Men tror dere det hjelper? Føler liksom at hun bare små spiser på kvelden /natta så tror det kan hjelpe hvis jeg ser at hun har fått i seg ordentlig med mat, for da vet jeg at hun ikke er sulten hvertfall hvis hun skulle styre i natt også.

Men hvor mye burde hun spise til et måltid da når hun spiser hver 3 - 4 time? Sånn at jeg vet hvor mye jeg trenger og ha pumpet ut.

Hun er 1 mnd og veier omtrent 4300 gram.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring med mine to er at småbarn ofte kaver på denne tiden av kvelden (syvtiden og utover) uansett måltid. De er slitne, har fått mange nye opplevelser og inntrykk som skal bearbeides.

Jeg forstår ikke helt åssen du gjør det, ammer du og pumper etterpå?

Det er jo veldig varierende hvor mye de trenger og de har jo sine økedager også. Du kan jo prøve å la det gå lengre mellom måltidene men min erfaring er at når de er så små så må man regne med at ammingen går litt i utakt og at det kommer mer i balanse når de blir litt større.

Men om du føler at du ikke har nok næring hadde jeg tatt en samtale med helsestasjonen og fått noen råd der.

Skrevet

Jo altså jeg vet alt det allerede. Har lest masse om det. Men hun holder det gående hele natten som sagt. Er utrolig missfornøyd.

Og med tanke på at jeg nå ikke har fått mer enn 3 -4 timers søvn døgnet siste 4 ukene så må jeg ta meg til og prøve noe snart.

Har et barn til hjemme på tre år som har sluttet og sove på dagen, så får ikke sovet annet enn på natten dessverre.

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye jeg burde ha på flasken jeg skal gi henne.

Skrevet

Ja jeg pumper litt etter at hun er ferdig med og amme. Hun tar som regel bare et bryst til hver amming i løpet av dagen, så er nok og pumpe etter måltidet fra det brystet hun ikke har spist på. :)

Og hun legger fint på seg og sånn, så næring nok er det, men hun spiser så bitte lite om kvelden og bare gråter og tror egentlig hun er overtrøtt for plutselig bare sovner hun og sove godt i noen timer før hun holder det gående hele natten og så plutselig sovner på morgenen igjen.

Virker helt klart overtrøtt, for hun sovner på puppen, og får ikke spist så mye, så mister hun taket og så er det gående med hyl og skrik i en halvtime - time før det er samme visa om igjen. Hun får liksom nesten ikke spist noe, bare tuller. Så tror hun er sulten og overtrøtt..

Skrevet

Du skriver at du er utrolig misfornøyd. Kanskje du burde bytte til en modell som bruker mindre drivstoff? Kanskje biodisel?

Skrevet

Ikke jeg som er missfornøyd, men datteren min.

Skrevet

Tror ikke på at du har lest masse om dette.

Du spør hvor mye du skal ha på flaska. Det er umulig å svare på! Barnet ditt skal ha så mye det vil - når det vil, barnet ditt er selvregulert! Når barnet bare er en mnd gammel, kan du ikke forvente å sove hele natten, det kommer senere! Har ett barn på 4 mnd, han sover bra om natten. Men det gjorde han ikke når han var en mnd!!! Da gjelder det å være klar med puppen når som helst på døgnet. Det er derfor du har ett år fri fra jobb.

Skrevet

Ungen er bare 1mnd og så klager vi :o Visst du seriøst tenker på at datteren din skal bli fornøyd så prøv med flaske da vel,kanskje det er bedre?Men hjelper lite om du stresser,det merker hun.Prøv å ha det litt rolig før hun skal legges,kanskje det går bedre?Lykke til :)

Skrevet

Mat, mye mat og så mer mat - da blir lille fornøyd helt til neste gang. Men hvorfor vil du ta på deg merarbeide med pumping? Kan du ikke lese en bok / se på tv / henge på dataen mens du ammer henne i kveld og da la henne ligge lenger på puppen ennn det hun pleier?

Hvis du pleier å amme i 20 min, hvorfor ikke la lille kose seg 10 min til?

Mengden hun bør spise regulerer hun selv, men puppen er vel kjent for henne, er flasken det?

Skrevet

samsover du? Hvis ikke, så gjør det! da får du mye mer søvn;) Sov når baby sover og ikke stress. Døgnrytemen din må tilpasses baby de første 2-3 mndr, så kan du begynne med ekstramat med MME hvis hun fortsatt driver på samme stilen;) Så lenge hun legger bra på seg, så er dette hennes matmønster akurat nå. Kanskje hun er ofte tørst om natta, eller ikke roker lange måltider så sent....

Skrevet

Ettersom ingen gidder å svare deg så skal jeg gjøre det. Av egen erfaring i alle fall, så bør du fylle flaska med 1-1,5 dl melk de første gangene for så se hvor mye hun drikker. Det er så forskjellig.. Men da får du en pekepinn på hvor mye hun vil ha. En dl bør hun vel i alle fall få i seg..

Gjest sug lut
Skrevet

En måned og knapt vekta til min da han ble født - og du skal allerede påberope deg at det er for slitsomt? Meningsløse menneske, nyfødte spiser ikke etter skjema, det utgikk på sekstitallet.

Skrevet

Jo jeg har lest masse om dette, og vet at dem skal få lov til og spise så mye dem vil, men har ikke klart og finne noe om hvor mye jeg burde ha på flasken for og være sikker på og ha pumpet nok til at hun skal klare og spise seg mett. Men fikk et bra svar lenger nede. Jeg forventer aldeles ikke og få sove hele natten, men merker jo at hun er plaget av alt styret på kveldstid/nattestid.

Både hun og jeg trenger og prøve noe for og minste gråten og alt styret hennes så vi får sovet litt. Som sagt har jeg en treåring og ta hånd om også på dagen, og har fått sovet 3 - 4 timer i døgnet siste mnd, så noe må jeg prøve her.

Skrevet

Ja vi samsover. Eller hun sover i vognen sin de timene hun sover ordentlig, ellers samsover vi. Men hjelper veldig lite de timene hun først er i gang med styret. Noe hjelper det jo, for hun er noe roligere når vi ligger i sengen og prøver og slappe av enn hvis vi er oppe på stua, men ikke så mye bedre at hun får spist og sovet noe særlig. Er mest surving og kaving ved puppen og sånn.

Skrevet

Hadde hun bare ligget og koset seg med puppen så hadde jeg vært glad for det. Men problemet er at hun ligger ikke i ro ved puppen og får jo ikke spist noe særlig, og bare kaver og styrer og gråter og er tydelig missfornøyd, men tror ikke det er magen som plager heller, hun både raper og bæsjer fint, tror rett og slett hun er sulten men for overtrøtt til og spise ordentlig.

Hun får flaske en dag i uken av pappa da jeg er på skolen.

Skrevet

Tusen takk for et bra svar på det jeg egentlig lurte på. :)

Skrevet

Ja hun var liten når hun ble født. Hva spiller nå det for rolle? Er vel uansett ikke særlig koselig og se at hun ikke har det bra og bare gråter og styrer, som sagt så tror jeg hun er sulten men for overtrøtt til og spise ordentlig.

Skrevet

jeg syns det høres utrolig stress ut ( og ikke minst unødvendig ) å holde p å pumpe deg på andre puppen hele tiden???hvorfor gjør du det egentlig?

la henne drikke det hun vil av ene puppen, tilby henne også den andre og se hva hun får i seg. gi henne en flaske MME etter amming om kvelden, bad henne og se om hun sovner etterpå. gjør dette FØR hun begynner å syte og gråte av tretthet.

trodde det kun var når en skulle ut på noe at en pumpet seg, mulig jeg har gått glipp av noe her....babyen regulerer da mengden selv. gi henne pupp når hun vil ha, men kjør som sagt på med en flaske MME i tillegg tidlig om kvelden.

bare et forslag detteher da. lykke til.

Skrevet

Hm, vell i forhold til mengde så ville jeg også tippe ca100-150 ml, ta mange pauser for å ta henne opp for å rape henne slik at det blir mindre luft i magen og at hun ikke bare sovner når hun spiser. Hva med når 3 åringen feks bader så legger du minste på stellematten på gulvet og gir litt beroligende massasje.

Men barn er så forskjellige, noen trenger mye nærhet på kvelden og vi kan ofte forveksle dette med sult, mens noen trenger å være litt i fred og sutrer over uro og forstyrrelser.

Har tre selv og alle har vært forskjellige, og JA det er frustrerende for mor å se at så små skapninger strever så og er så utilpass, og da må det være lov å be om råd!!!!

Min yngste likte å ligge i puppe stilling i armkroken på kvelden etter nest siste pupp for å få ro, jeg trodde han kavet for han var mer sulten, men nei.

Og ikke gi for mye mat, da blir det mageknipe og luft i stede for og masse gulp. heller ta pauser og rape ordentlig mens en gir.

Mellomste ville bare sove til puppen hele tiden og spiste nesten ikke, så der måtte vi være mye mer aktive i form av å gi mer flaske for å hindre henne i å bare ville sove. Som så liten drakk hun da fra flaske alt fra 30 ml til 50 ml, og så til 60 og 70 ml.

Sistemann drakk fra 50-100 ml i hvert måltid, så det er forskjellig hva de trenger.

Fikk råd om at far gav flaske de første gangene slik at ikke barnet ble frustrert over å lukte melk og mamma og få flakse i stede for, men det funket ikke for oss....

Lykke til!!

Skrevet

Var nok litt uklar på det. Har ikke gjort det før nå idag for og prøve det til ikveld. Ville heller gjøre det enn og gi en flaske med mme på kvelden.

Skrevet

Er ikke dette helt normalt for en baby da? Jenta mi holdt på sånn de første ukene. Skrek, ammet, ville bli båret, sov liiiite. Vi var SLITNE så det holdt ja, men slik jeg ser det er det rett og slett bare å bite tenna sammen. Det vil bli bedre. Etter hvert vil det sikkert gå lengre tid mellom hvert måltid. Det gjør det her, og jenta mi spiser nesten ikke lengre på natt:) Hun er lang og slank, men med deilige valker, og ligger i øvre gjennomsnitt på både høyde og vekt:) Hold ut! er rådet mitt.

Skrevet

Har du prøvd å la være å pumpe deg og la hun spise av et bryst ene måltid og neste ved neste måltid?

Hvis du pumper deg for hver amming blir det jo endel ekstra ja.

Skrevet

Har du prøvd smokk? Min datter lå også ved puppen og var urolig på kveldene da hu var så liten. Problemet hennes var tydeligvis at hun ville bruke puppen som smokk, og ble irritert da det kom melk fordi hun var mett og ville bare kose. Men det var ingen enkel sak å få henne til å ta smokken. Jeg måtte forsiktig bytte den ut med puppen når hun lå og halvsov. Vi brukte mye tid på dette, men hun ble veldig glad i smokken og mye mer fornøyd og enkel å ha med å gjøre da vi endelig fikk det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...