Gå til innhold

Hvordan rekne ferie i deltidstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vanlige 5 uker ferie og jobber i en 62 % stilling. Har fri hver fredag og jobber bare 3 timer på tirsdagene.

Jeg har tenkt at jeg har 25 dager som jeg kan ta ut. Men hvordan er reglene der i sommerferien?

Er det noen regler på at man må ta ut minst 3 uker? eller kan jeg ta ut 2 uker? Kan jeg tenke sann at dersom jeg tar ut 3 uker kan jeg ta ut de tre fredagene jeg har fri og få tre dager ekstra?

Jeg spør vel egentlig om jeg skal telle ant. dager i sommer eller må jeg ta det som uker uansett?

Og hva med høsten? Vil ha to uker fri, men fri fredager. Blir det da to uker fereie eller 8 dager?

Ønsker desuten å ta ut tre dagare i påske uka. Blir det rekna som en uke eller dager?

Linkt til en plass hvor dette står??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tenke det slik at du får 5 uker ferie, som alle andre, og ikke noe ekstra for de fridagene du allerede har.

Du må ta ut hele uker, bortsett fra 4 dager (tror jeg det blir?) som du kan dele opp

Skrevet

www.lovdata.no

Her finner du ferieloven som sier alt om dette.

Skrevet

§ 5 nr. 1 skal lyde:

(Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.

Så da har jeg rett til å få igjen de fredagene so jeg har i ferieukene mine i sommer :)

Skrevet

Nei, det du siterer betyr at de fridagene du har pga din deltidsstilling OGSÅ skal gå til fradrag i dagtallet (25 dager), ikke bare de dagene du faktisk har jobb.

Hvis det skulle være slik du tolker, kan et vedkommende som jobber f eks annen hver helg i realiteten kunne ha ferie i 13 uker.

Skrevet

Det er riktig som hun purka sier:)

Går ut fra at du jobber i en bedrift som har fulle 5 ukers ferie, altså mer enn ferieloven gir krav på.

Her jobber du 4 dager i uka (en dag med redusert tid, men du er på jobb den dagen). Hvis jobben din har lønnssystem er du mest sannsynlig tildelt 20 feriedager i systemet, da dette tilsvarer 5 ukers ferie for deg som jobber 4dagers uke. Du får ikke mer feriefritid med å jobbe deltid. Da trekkes dag for dag opp til 20 dager, har du en ukes ferie trekkes det 4 dager, har du 2 enkeltdager trekkes det 2 dager.

Har du 25 dager oppsatt på deg følger jobben en annen ordning. Da trekker de 5 dager for hver uke du har ferie, feks 3 ukers sommerferie tilsvarer 15 feriedager. Da har du 10 dager igjen, inkludert de fredagene du har fri. Tar du en uke, trekkes 5 dager. Tar du enkeltdager regnes de 10 dagene om til 8 dager, og da teller kun dager du skulle vært på jobb.

I og med at du har kortere dag tirsdager kan regnestykket bli litt anderledes, fordi feriefritiden de regner ut rundes nedover etter hva feriepengene du har opptjent dekker. Dette vil lønningskontoret hos dere vite.

Skrevet

Jobber på en skole. Der alle andre følger skoleåret, mens jeg må jobbe jul, påske, høst og vinterferie :( (nytt fra høsten av)

Så feriesystemet på 5 uker er nok like nytt for min "sjef" som for meg. Men håper vi finner ut av det.

Takker for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...