Gå til innhold

Noen som har "droppet" barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De tre dagene på barsel etter at jeg fikk førstemann var et sant mareritt, så har veldig lyst til å dra hjem så fort jeg kan denne gangen.

Har hørt noe om at man kan dra hjem etter seks timer hvis alt står bra til.

Noen som har reist hjem samme dag, eventuelt dagen etter fødsel som har erfaringer å dele??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er helt frisk kan du dra hjem. Er du sydd mye, bør du bli litt synes jeg, ofte blir det mer smertefullt dag to og tre.

Jeg dro hjem, men var i veldig fin form og hadde ikke sydd. Hjemme var alt strøkent og rent (viktig), og kjøleskap og fryser fulle. Hadde heller ingen problemer med ammingen. Hadde jeg hatt det, ville jeg ikke dratt hjem.

Se det an litt, du. Lykke til.

Skrevet

Andremann kom til verden ti om kvelden og da var det naturlig aa bli natta over, men hadde jeg ikke hatt alenerom som ogsaa mannen min fikk vaere paa hadde jeg nok heller reist hjem midt paa svarte natta. Jeg kan ikke fordra barsel ;)

Det var veldig deilig aa komme seg hjem til egen seng og egen dyne. Jordmor kom hjem til meg dagen etter jeg dro hjem og vi drakk en kopp te og hun svarte paa det jeg hadde av spoersmaal, og saa dro jeg til sykehuset med den lille 5. levedag for blodprover og legesjekk. Det var utrolig mye deiligere enn aa ligge paa barsel for min del :)

Skrevet

Men som hun over sier, jeg var selvsagt i veldig god form, mistet nesten ikke blod og ble sydd kun to sting. Men du skjoenner jo sikkert selv hvor vidt du er i form til aa reise rett hjem eller ikke. Det er jo ikke noe noen trenger aa forklare deg :)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, jeg synes det er veldig slitsomt på barsel.

Etter første fødsel reiste jeg hjem èn dag "for tidlig", lå på tremannsrom og fikk ikke slappet av i det hele tatt.

Andre gang fødte jeg om kvelden og reiste hjem neste formiddag, og syntes det var kjempedeilig å komme hjem.

Skal snart føde igjen, og satser på å komme hjem så snart som mulig, gjerne samme kveld dersom fødselen skjer tidlig på dagen.

Det forutsetter selvsagt at alt er i orden:)

Skrevet

Revnet litt forrige gang, men ikke mye.

Formen var helt fin, jeg sto opp og dusjet med en gang jeg fikk lov, følte til og med et behov for å ta på egne klær og litt sminke.hehe:)

Barsel var helt forferdelig, klagende mødre som subbet rundt i gangene med utblødde bind og sykehusskjorter, tremannsrom som var helt umulig å få slappet av på, og fikk null hjelp.

Det var første barnet vårt og vi var litt usikre på bading, amming osv.

Virket ikke som de hadde tid til noe som helst, så vi fant ut av alt selv.

Var også en del ting som jeg ikke vil gå innpå her, men totalopplevelsen var så ille at jeg faktisk går og gruer meg til barsel, og får helt panikk av tanken på å måte ligge der av ulike årsaker

HI

Skrevet

Jeg dro hjem etter et døgn. Var ingen vits i å dra hjem når det var hørselstest, vente litt, legesjekk, vente litt, jordmorsamtale, vente litt.......osv osv (husker ikke rekkefølge, men du skjønner poenget...)

Fikk tilbud om å dra hjem og komme tilbake til hver test, men det orket jeg ikke, så da ble det ca et døgn før alt var klart og jeg kunne dra hjem...

Skrevet

Gutten min ble født ca. kl. 16.30. Etterpå hadde vi han inne på fødestua sammen med oss, jeg dusjet og vi fikk mat. Kl.23.30. kom lege for å undersøke han for hjemreisen. Legen var litt opptatt så det var derfor han ikke kom etter de 6 obligatoriske timene. Vi reiste hjem 00.00 og var hjemme 00.50 alle sammen. Var akkurat som jeg hadde drømt om. Anbefales! Vi reiste tilbake for å ta føllingstesten og hørselstest den 3. dagen.

Skrevet

Samtale med jordmor hadde vi før hun gikk av kveldsvakten. Ano 16:40

Skrevet

Er det "uforsvarlig" å reise hjem tidlig hvis man er førstegangs?

Jeg kommer aldri i livet til å klare å slappe av om jeg må dele rom med noen. Klarte ikke engang å slappe av og være på sykehuset da jeg ble innlagt med hyperemesis.

Er det nødvendig for babyen at vi er der noen ekstra dager, så skal jeg ikke overstyre de som har peiling på det. Men hvis alt er bra med barnet - har vel det også best av at mor slapper av og er rolig, om så hjemme istede for på sykehuset.

Skrevet

Jeg dro hjem dagen etter når jeg fikk jenta mi..

Hun kom 7 på kvelden torsdag og fredag var vi ute :)

Men de prøvde å få meg til å bli lenger, virka som det er mindre vanlig å dra hjem fort, enn jeg trodde.

Jeg stod uansett på mitt, for alt var bra med både meg og vesla, det var unge nr 2 og vi bor bare 10 min unna sykehuset, om det skulle vært noe.

Du bestemmer jo egentlig det der selv, så lenge alt er fint.

Men førstemann måtte jeg være der 2 døgn, fordi han hadde så mye gulsott.. men med engang prøvene var bra, så dro jeg..

Liker ikke sykehus nei :P

Skrevet

Jeg hadde tenkt å reise hjem samme dag også med nr. 1. Jordmor skrev det i papirene mine, og det er ikke uforsvarlig så lenge man føler seg trygg. Fikk det "godkjent" jeg i alle fall. Ingen som skal holde deg og babyen på barsel mot din vilje så lenge alle er friske. Dessverre gikk fødselen ikke som planlagt så vi var innlagt en uke, jeg på barsel og babyen på nyfødt intensiv. Helt forferdelig å være der og bli behandlet av mange som en eller annen kjøttklump uten hjerne.

Skrevet

For vår del kunne vi likesågogt ha reist hjem med en gang.

Vi gjorde jo alt selv og fikk ikke hjelp overhodet.

Den dag idag prater jeg og mannen om hvor mye bedre det hadde vært å reist hjem.

Tre dager hjemme med far hvor vi kunne fått hvilt ut, å hvile ut på tremannsrom var umulig!

Så uforsvarlig å dra hjem tidlig når man er førstegangs syns jeg ikke man er hvis man velger det.

HI

Skrevet

Første gang reiste jeg hjem dagen etter, dvs jeg fødte på natten, sov en natt og reiste så hjem. Andre gang reiste jeg hjem dagen etter. Syns barsel er mer stress enn avslapning. Barnet må en jo ha inne hos seg likevel (mine skrek fra de ble født) og det var så mange forskjellige pleiere og jordmødre innom, syns det ble for mye mas så jeg reiste hjem så fort jeg "fikk lov".

Skrevet

Da jeg var førstegangs fikk jeg beskjed om at jeg fint kunne reise hjem etter 12 timer eller noe i den duren så lenge alt var i orden. Sykehuset jeg fødte på hadde et "rett hjem" opplegg visstnok som innebar at jeg kunne få besøk av jordmor hjemme hvis jeg ville og komme tilbake etter 4 til fem dager for undersøkelser av barnet.

Dessverre mistet jeg mye blod under fødselen og måtte derfor bli nesten en uke mens legene kranglet seg i mellom om blodoverføring var nødvendig eller ikke ... men hvis alt var ok kunne jeg ha reist hjem :)

Skrevet

Fikk aldri tilbud om å komme på barselavdelingen, syntes det var litt kjipt... Jeg var i forholdsvis god form,men hadde absolutt trengt litt ammeoppfølging og psykisk støtte de første timene, ikke bare bli levnet alene på hotell...

Skrevet

Psykisk oppfølging og ammehjelp hadde jeg trengt også.

Jeg sto med babyen i armene midt på natten, helt rådvill og gråtende,spurte om babyer kunne drømme,da tok de ungen inn til seg og ba meg gå å legge meg....

Fikk ikke ammingen helt til, da kom det ei supersur dame inn som sa at ungen lå for langt ned i forhold til brystet.thats it.

Det var mannen min som hjalp meg med ammingen, han så jo at jeg ble helt fortvilet over å ikke få det helt til.

HI

Skrevet

Jeg fødte min første for noen uker siden, klokka seks om morningen. Jeg dro hjem dagen etterpå, på kvelden, for da var det nok og jeg bestemte at jeg ville hjem. Da hadde jeg hatt lyst til å dra hjem siden fødselen, var litt lei av å bli tråkka på av pleiere og jordmødre og var så ukomfortabel på sykehuset at jeg ikke orket mer. Barsel var bare slitsom psyksisk og fysisk for meg at det var godt å komme hjem. Jeg hadde sydd, hadde veldig vondt men klarte å bevege meg, hadde en samboeren som var GULL (og vært det siden) og en familie som ville hjelpe hvis det var noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...