Sanna :o) Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Hei! ) Noen som vet hvordan man skal vaske klær til nyfødte som ikke er brukt enda? Vet de skal vaskes separat og med mildt vaskepulver.Vaskes de på 60 grader som det meste babytøy vaskes på eller holder det og vaske det på 40 grader?Det er jo ikke brukt enda,men det er jo kjemikalier i de.Og i hvor lang tid fremover gjør man dette?
lvb Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Det lurer jeg på også, håper noen har noen tips om det. =)
W29 Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 jeg har begynt å vaske opp klær til den lille nå, 8 uker før termin. Har vasket dem på 40 grader, tviler på det er nødvendig å vaske noe på 60 grader før det har vært brukt. Vet om flere som ikke bryr seg med å vaske klærne separat også, mange mener det ikke er nødvendig. Men jeg har vasket dem separat nå og kommer nok til å fortsette med det.
Silje med marsgull i magen<3 Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har ikke vasket alt separat. Vasker det på 60 grader sammen med vanlige klær, men med neutral vaskepulver og ett skyllemiddel uten parfyme, som jeg ikke husker navnet på.
konrad sin mamma Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 hadde ganske mye å vaske så ble 1 vask med bodyer, 1 med sparkebukser osv... dermed ble første vask separat, men tror ikke det blir det fremover, blir nok å vaske mine å babyklær sammmen. brukte milo til skyllemiddel for det var det mildeste jeg hadde. Og vasket på 40 grader siden klærne i bunn og grunn var rene:)
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Bør det vaskes separat? Jeg har vært fornøyd bare jeg har fått holdt unna skittentøyet med en liten baby i huset, jeg. ) Vasker det én gang før bruk. Og da vasker jeg det alltid på 60 grader (hvis det tåler det), og har det i tørketrommel, for da krymper det ofte endel. Det er kjempekjedelig å ha fine klær liggende til de er passelige. Så vasker man dem på 60 grader fordi babyen bæsjet på dem første gang de var i bruk, og putter dem i tørketrommel, og vips så var de blitt for små.... Ellers vasker jeg babyklær med våre klær, vårt vaskemiddel og vårt skyllemiddell.
b77h Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har også vasket en del babyklær - og da sammen med våre (alt etter farge, og om det er 40 grader el finvask). Kan ikke se hvorfor det skal kjøres i en egen maskin? Har vel kjøpt 60-70% økologiske klær, mye i ull, og det er ikke alt av det jeg vasker (kun det som skal inderst på kroppen). Det vet jeg er helt fritt for skumle kjemikalier og fargestoffer :-) Vasker med Neutral + fin-/ullvask og skyllemiddel fra Ecover (miljøvennlig fra helsekost).
T+H+T Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Vasker det sammen med familiens klær.Alt etter farge,fin,ull,kok vask.Her vasker jeg alt med nautral sitt vaskemiddel og skyllemidel som er parafymefri.Har en med eksem så her må eg ha det.Han tåler ikke noe annet.Har aldri vasket separat.
Diddels Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har bare vasket det på 40 grader med vanlig vaskemiddel, men i vaskenett, så det skal holde seg pent, og hengt opp til tørk på stativ. Spurte jordmor og hun sa parfymefritt var et pluss, men ellers ikke noe...
b77h Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 hva jordmødre vet og mener om sånne ting er jo veldig tilfeldig da...alt etter hvem man spørr vil jeg tro. Er det masse kjemikalier og "skumle" ting i vaskemidlene så er det også det i klærne etter vask - som den lille babyen har helt inntil kroppen.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Vil bare understreke det ei annen nevnte: Viss du har tørketrommel, så bare tromle med en gang! Vaske på 60 grader og putt i trommelen. Gjør klar neste størrelse i god tid. Det er veldig forskjellig hva som krymper og hva som ikke gjør det, og ofte store forskjeller på str fra merke til merke. Jeg vasker alt på 60 grader uansett. De innerste klærne kan det komme bæsj på og de ytterste gulp og spy, begge deler synes jeg det er best å kjøre på 60 grader. Så viss klærne ikke tåler 60 grader, har jeg egentlig ikke bruk for dem.... Pippin og PoP synes jeg ofte er små mens en del Cubus er stort. Det har ofte ført til at de morsomme klærne fra PoP blir for små alt for tidlig siden jeg bare har sett på str. Vask, tromle og mål med andre klær og bruk så snart det passer. Og bruk allergivennlig vaskepulver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå