Gå til innhold

NAV, feilinformasjon og svindel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter all praten om nav og svindel så lurer jeg på noe.

 

Når den bidragspliktige med viten og vilje krysser av for at vedkomende IKKE deler bolig med andre voksene, men i virkeligheten gjør det både på den adressen som er oppgitt til nav og på den adressen vedkomende faktisk oppholder seg på.

 

Regner dere dette som svindel?

 

 

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, litt i gråsonen kanskje? Om NAV ikke taper penger på det og den som lyver ikke urettmessig tjener penger på det så er det ikke direkte svindel.

Skrevet

Når noen iscenesetter en skilsmisse kun for å få de samme godene som alenemødre, er det svindel og juks.

Skrevet

her er det ikke snakk om iscenesettelse av noe slag, men fakta.

Min samboer motar barnebidrag av sin x for deres felles sønn som bor hos oss...

 

Mor har krysset av for at hun bor alene, noe hun ikke gjør værken der hun har adresse eller der hun faktisk bor.

Vi tenker jo at hun har gjort dette for og slippe og betale fult bidrag.

 

 

Hi

 

Skrevet

da sier du i fra om det til nav. jeg tviler på at det går som svindel, men det skal jo rettes opp om det medfører at dere får forlite bidrag

Skrevet

Nja i en viss grad er det svindel.. MEN hadde den bidragspliktige hatt felles barn med samboeren sin så hadde det jo lønnet seg for henne å skrive at hun deler bolig med annen voksen/m felles barn for da reduseres bidraget veldig...og da taper jo ikke NAV eller MOR noe på at hun skriver deler IKKE bolig...

 

Men regner med de ikke har felles barn? og da blir jo saken noe helt annet for da sørger hun for at hun må det betale minst mulig :o)

Skrevet

Adressen hun har oppgitt til nav er hos ett familiemedlem. Men hun bor hos sin kjæreste. De har ikke felles barn. Kjæresten har ett barn fra før, den bidragspliktige har to. (ingen av de bor hos henne)

 

Så ja vi taper ganske mye på det her. Men er i grunn ikke det som er saken. Er mer prinsippet liksom. For når sitvasjonen var motsatt (altså barnet bodde hos henne og vi hadde samvær) da skulle alt gå etter lover og regler. Men nå er det liksom ikke så farlig med disse lovene virker det som.

 

 

Hi

Skrevet

Man kan bo med ny partner i inntil 18 mnd før man trenger å si ifra.

Skrevet

Men hun har jo i utgangspungtet aldri bod alene.

 

 

Hi

Skrevet

Men om hun har bodd sammen med familiemedlemmer, så er det det samme som å bo alene da familiemedlemmet ikke har forsørgerplikt overhvor henne.

 

Om hun bor sammen med kjæresten sin kan hun bo sammen med han i 18mnd før hun gir beskjed, inntil da "bor hun alene".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...