spennendetider Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 ? Jeg går blant annet fortsatt på ski, lurer på hvor lenge det er greit å holde på med anstrengende fysisk aktivitet. Godt å få bevegd på seg litt :-)
korn Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Første gang jeg fødte (er 36 uker på vei med fjerdemann), gikk jeg på ski da vannet gikk! Formen var jo bra, så det var ingenting i veien for at jeg kunne bevege meg. Så lenge du ikke har smerter, så er jo bevegelse flott! Nr. 2 hadde jeg såpass med bekkenløsning at smertene gjorde meg innaktiv. Nr. 3 holdt jeg det gående helt fram til dagen før fødsel. Og nå er jeg i aktivitet annenhver dag, såfremt jeg ikke har vondt noen steder. Det gjelder bare å tilpasse tempoet etter hva kroppen tåler. Stå på og lykke til.
*SMASK* Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Blir lite trening på meg nå. Legen min har forbudt meg det aller meste deriblant skigåing Men går tur med vofs -prøver å få svømt en tusen-meter et par ggr i uka, men badedrakta rekker jo ikke rundt lenger, må ha shorts utenpå for å unngå frittgående høne Er 36+2
ayaah Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 jeg gjør ikke det nå, dette fjerde svangerskapet har vært mye tyngre enn de tre forrige. Nå har jeg vonde kynnere uansett hva jeg gjør, så jeg nøyer meg med små rusleturer og har ellers nok med husarbeid! (er 38+0) Men i de andre svangerskapene har jeg trent til "siste slutt". Husker ikke så mange detaljer, men med førstefødte så var jeg på heftig steptime en uke før hun poppet ut :-) (men jeg måtte sette stepen ned et hakk siste måneden, og det ergret meg, hehe) Cluet er vel å lytte til sin egen kropp, ikke være REDD for å bruke den ihvertfall. Om du synes det er godt å bevege deg litt, kos deg masse med det!! *litt misunnelig* Men jeg ser fram til å starte masse trening igjen så snart barseltiden er over. Det er faktisk ikke uendelig lenge til lenger! :-)
Diana83 Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg er 31+1 og har trent hele tiden, terrengsykkelen er byttet ut med ergometersykkel fordi samboer bare ble bekymret av førstnevnte, og nå når skiføret er kommet tar jeg det bare litt forsiktig og holder meg unna de bratteste bakkene. Håper virkelig jeg kan trene helt fram til fødselen slik enkelte av dere over forteller =) Men vet dere noe om trening og fare for å føde før termin? Jeg har eksamen seks dager før termin og tenker litt på dette i forhold til trening. (Ikke meningen å kuppe tråden din HI) =)
_Amanda_ Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Jeg er 31+5 og har som mål å trene frem til uke 37. Det går stort sett i ergometersykkel og styrkeøvelser uten vekter. Jammen puster og peser jeg endel mer enn før! Hehe.. Men herlig å bli litt svett!
mami78 Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har to aktive svangerskap bak meg, trente helt til siste dagen. Nå er jeg i uke 39, og går turer og trener litt yoga og styrke. Prøver og slappe av mye og trener bare lett slik at jeg er i form til fødselen. Har man energi så er det bare sunt, tror jeg!
korn Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Jeg fødte 5 uker før tida første gang (da vannet gikk på skituren), men det hadde ingen sammenheng med aktiviteten i forkant. Så ikke vær redd for å bevege deg. JM mi sier at du bør holde deg i såpass aktivitet at du blir anpusten (skal ikke så mye til:-)) og gjerne svett (det skjer også ganske lett:-)), samtidig må du lytte til kroppen. Får du vondt pga en eller annen bevegelse, så bør du slutte med denne.
ano`num *17.03.10* Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har meldt meg på "trening" som varer ut april. Jeg har termin i mars. Jeg håper at formen er bra rundt fødselen så jeg ikke blir borte så lenge!! En kan vell være i aktivitet før det har gått 6uker ved normal fødsel så lenge en ikke hopper osv?
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Var på spinning1,5 uke før fødsel med forrige, da fikk jeg treningsforbud av jm. Håper jeg kan være like aktiv nå. Trener imidlertid ikke så hardt som før, man skal ikke ta seg helt ut når man er gravid, men det er godt å røre på seg. Jeg har også tro på at trening gjorde at fødselen ble lett (det kan jo minne om en lang treningsøkt å føde).
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Du kan være i aktivitet så lenge du lytter til kroppen. Det "vanlige" er vel å starte med trilleturer, men mange er i god form lenge før det har gått 6 uker. Selv hadde jeg vondt i rompemuskelen de første ukene etter fødsel, så noe særlig trening utover å gå turer hadde ikke vært noe for meg, men det må du nesten kjenne på selv når du har født.
spennendetider Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2010 Takk for mange fine innspill. Da fortsetter jeg bare som jeg har gjort til nå:-) Orker på langt nær å holde samme intensitet som jeg gjorde før graviditeten, men godt å få brukt kroppen litt likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå