Gå til innhold

Innføring av fast føde, når og hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 4,5 mnder, og jeg er litt usikker på når jeg skal begynne å introdusere fast føde. Jeg har fullammet hele tiden, og har fortsatt nok melk. Men ettersom hun er en veldig aktiv baby som er mye våken, så har jeg lurt litt på om jeg etterhvert skal begynne å introdusere fast føde. Jeg har kjøpt maisgrøt som jeg hadde tenkt å begynne og gi henne om noen uker, i tillegg til morsmelk selvfølgelig.

På helsestasjonen sier de at man anbefaler ikke å introdusere fast føde før de er 6 mnder, men jeg kan ikke skjønne at det kan være noe galt i å begynne litt før. Spesielt ikke når de i begynnelsen kanskje kun får i seg en skje.

Når begynte dere med fast føde, og hva begynte dere med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte da tassen var nesten 4 mnd gammel. Begynte med Nestle sin risgrøt med banan.

Har to venninner som er helsesøstre og de sier man må se an babyen om man føler at man trenger å starte med fast føde fra 4 mnd alder. At det ikke er noe galt i å gjøre det.

Tassen ble ammet annenhver time både dag og natt den siste tiden før vi startet med fast føde- stor gutt og trenger masse mat!!!

Så hvis du føler det er riktig for din baby å starte å gi smaksprøver nå, så ser ikke jeg noe galt i det. Man trenger ikke starte med grøt, men kan godt begynne med middagsmos. Det er jo bare smaksprøver i begynnelsen likevel og dere kan jo godt bruke tid på å komme opp i full porsjon. Dette velger du jo selv :)

Skrevet

Vi begynte uken før hun ble 4mnd, da lagde vi mos av en kvart banan, en kvart avokado og blandet i mme (du kan bruke morsmelk). Ga henne bittelitt hver dag. Avokado er et lite måltid i seg selv, inneholder nesten alt et menneske trenger av næring, og er naturlig rikt på jern. Etterhvert utvidet vi til most potet og gulrot, og så etterhvert tilsatte vi brokkoli også. Nå er det de tre tingene det går i, men skal fortsette å utvide med forskjellige grønnsaker, og etterhvert tilsette litt kjøtt/fiskekraft, most kjøtt/fisk, blande i leverpostei og sånn.Hun skal få litt grøt etterhvert, men ikke før hun har spist vanlig mat i et par måneder. Da skal vi lage grøt på Hirse, havre og spelt, som er naturlig rikt på jern. Alt er utblandet med mme. Og så gir vi flake etterpå (her kan du amme om du vil). Nå er hun 4 måneder og 9 dager gammel og spiser en hel porsjon per dag.

Det er best å begynne med moste grønnsaker da det er best for fordøyelsen.

sjekk disse sidene:

www.barnemat.com

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf

Skrevet

Jeg merket vesla trengte fast føde da hun survet masse og ikke virket fornøyd. Hun var 4måneder første gang hun smakte grøt. Det var risgrøt med banan og hun elsket det! :D Begynte først med kveldsgrøt. Hun sov bedre om natten da. Men dette gjelder ikke for alle bebiser altså! Hs som anbefalte det. :-) Ga mm i tillegg etter grøt. Alltid blandet grøten med kokt vann, siden hun får mm etterpå. Laget små porsjoner en stund, så litt mer en det som stod sku være smaksporsjoner osv..brukte kanskje 1 uke.. hun var litt ivrig. :) Og gikk helt fint! Det hun reagerte på husker jeg var ren bananmos. Fikk vondt i magen. Så vi ventet litt til med frukt pga det. Husk alle er forskjellige og ny mat samme hva det er må testes ut forsiktig. Ta en og en ting av gangen slik at du vet hva som babyen reagerer på! Jeg ville nok ventet med middagsmat til etter grøt var introdusert. De trenger ikke det før de er 6måneder. Risgrøten og maisgrøten man får kjøpt i dag inneholder alt det de trenger og er litt mildere for magen. + all næringen i mm og mme. Mange ammer jo bare også til langt over 6måneder. Når vesla mi ble 6måneder begynte vi med formiddagsgrøt og litt introdusering av middagsglass.Vi gikk også over til smaksporsjoner med havre og hvetegrøt,fruktmoser osv. Sviskemos er populært her! Og veldig bra for magen!! Er hun litt hard i magen, så er det ikke mange timene det går før hun tømmer seg. ;) Hun får nå mm til frokost, som mellommåltid på dagen, og etter kveldsgrøten, og noen ganger på natt. Vann til grøten og middag. Nå er hun 8måneder. :)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...