lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 De ringte fra barnahagen idag på formiddagen og fortalte at minstemann på 16 mnd hadde kastet opp en gang. Jeg hentet han da.. etter det har han vært i helt fin form, ikke kastet opp, ikke diare,spist og drukket som vanlig. Lekt og har samme energien som vanlig. Bør jeg holde han hjemme imorgen?
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Er det VIRKELIG noe å lure på???
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Oppkast i dag = hjemme i morgen. Sånn er det uansett hvor mange ganger han har kasta opp!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2010 Må vel være lov å lure vel? Var bare litt usikker på om det virkelig var omgangsyke...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Hjemme i morgen!!! Vi sliter veldig i bhg for tiden, pga denne nyeste Noro-omgangssjuka så har vi satt opp grensa fra 24 timer til 48 timer siden siste oppkast/diarè før de kan komme tilbake... og det er flere vi har sendt hjem når de kommer fordi dem kastet opp dagen før o.l. Noro-viruset smitter lenger etter enn vanlig omgangssjuka. Er mye hardere (ifl alle som har hatt denne og lege på VG). Og smitter mye lettere! Så her tar vi ingen sjanser!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Frøkna vår kastet opp en gang i dag , men hun er i helt fin form så hun skal i bhg i morgen. Er ikke værre enn at de ringer hvis hun er dårlig, så henter vi henne. Hun hadde omgangssyken forrige uke,så synes det var litt rart at hun kastet opp en gang i dag.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 ikke verre enn at de ringer? skjønner du ikke at dette dreier seg om andre enn ditt barn?
Dronningen! Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Og hvor mange skal hun smitte i morgen om hun i verste fall har omgangssyke Dollypop?? Om unger spyr i dag så skal de være hjemme i morgen!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Oi,dæven... Hun har veldig hovne mandler og det er mest sansynlig grunnen til at hun kastet opp i dag. Det er ganske vanlig at små barn får det etter å ha vært syke, uten at det plager de eller er smittsomt.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Kanskje også greit å minne om i denne sammenheng at det faktisk ofte er kommunelegen som setter disse grensene... ikke bare for det barnet som har kastet opp sin skyld, men som andre her nevner, smittefare! Det er for meg helt naturlig at barnet mitt er hjemme dagen etter oppkast, uansett hvor mange ganger. Nå har vi i tillegg sannsynligvis hatt noroviruset, så da har jeg de hjemme i 48 timer etter siste tømming.... dette altså like mye av hensyn til andre, som til barna eller oss selv... det virker som om noen tror at barnehagene bestemmer dette selv, men det er retningslinjer bhg føler på dette området... akkurat som f.eks ifht kulde og det å være ute ;-) God bedring til alle syke, og håper at HI får det til slik at barnet får vært hjemme... det er alltid litt styr å ordne seg fri selv, eller få barnevakt, men slik er det bare når vi har små barn.. :-)
ano`num *17.03.10* Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Mest sannsynlig mandlene er ikke godt nok. Ikke pleier enn å spy av mandlene, og ikke er det mest sannsynlig i tider som denne! Håper dere blir sendt hjem i morgen om du ikke har tatt til bedre tanker. Tenk på alle de andre barna med familier.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Såfall synes jeg dere heller burde henge ut legen enn meg... Når barn får store mandler kan de irritere sånn at det gir brekninger. Velger å følge legens råd jeg, som vi var hos i dag, enn dere her inne. Jeg er da ikke helt tilbakestående heller.Skjønner at man ikke sender en syk unge i bhg,ikke bare for ungens del, men for andre også. Ro dere ned....haha.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Minstegutten min på 3 år har kastet opp flere ganger i sitt liv uten å være syk. Det har skjedd noen ganger etter å ha spist/slukt mat for fort. Serlig mat som er "lett" å spise som vafler eller pannekaker. Det har også skjedd etter et par bursdager hvor han har spist litt mye kake og godis og lite "skikkelig" mat. En gang han snublet og falt på magen på turninga så kastet han også opp. Fra han var baby så har han vært en skikkelig gulpeunge så han har nok en svak lukkemuskel. Men siden han alltid har vært blid og fornøyd og er en plugg av en unge har vi etter samtale med helsestasjon og lege ikke sjekket det ut. Poenget er at oppkast ikke nødvendigvis betyr at ungen er syk og smittefarlig så jeg syns ikke spørsmålet er dumt ! : )
PopUp Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 Signerer Meg og bøllegutta! Dattera mi kastet opp igår, men det var etter en liten hostekule. Kom endel oppkast, men hun er ikke syk for det...
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 25. januar 2010 Takk! det var det jeg mente! det hender at man kaster opp av forskjellige grunner uten at det er smittefarlig.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 25. januar 2010 #18 Skrevet 25. januar 2010 Jo bare hyggelig : ) Vi måtte hente eldstegutten fra barnehagen for en liten studn siden fordi han hadde fått diare i barbehagen.Sa han hadde vondt i magen også. Kom seg etter 1 time hjemme og spiset 2 stoore boller havregrøt og var helt i form. Vi skjønte ingenting helt frem til jeg så i søpla litt senere på dagen.For der lå det en tom flaske sanasol. Jeg spurte mannen min hcvorfor den var tonn og han svarte at ungene hadde fått ta en slurk av flaske. En slurk lissom haha.... Flaska var jo halvfull!!! Så ungen hadde jo drikke 2 dl sanasol ; ) Ikke rart han fikk diare hehe : )) Så da ble det barnehagen dagen etter gitt : )
Elle melle deg fortelle Skrevet 25. januar 2010 #19 Skrevet 25. januar 2010 Må bare si at den typen oppkast som går i barnehagen jeg jobber nå er en runde med oppkast og tilsynelatende god form etterpå... Min frøken hadde det, kasta opp en gang og fin i formen. Hjemme i 48 timer. Så etter et par dager kastet hun opp en gang igjen og fin i formen igjen etterpå. Nye 48 timer hjemme. Det er nesten ingen som har kastet opp mer enn en gang i hele barnehagen, men mange får det så det er hvertfall smittsomt.
2 boys & now pink Skrevet 25. januar 2010 #20 Skrevet 25. januar 2010 Barn og ansatte skal holde seg hjemme ved symptomer og i 48 timer etter opphør av oppkast og diare. Skrevet av dr. Siri Håberg i et 3 siders skriv om oppkast og diare i barnehage...
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #21 Skrevet 25. januar 2010 ja jeg skjønner jo det, men det jeg lurte på var jo omd et virkelig var omgangsyke! er ganske sikker på at denne dr Håberg ikke mener at man skal være hjemme i 48 timer fordi man har kastet opp av å feks spist for mye eller hostet
Elle melle deg fortelle Skrevet 25. januar 2010 #22 Skrevet 25. januar 2010 Går det omgangssyke i barnehagen da?? Da er det jo litt sannsynlig at det er det?? Jeg vet ikke jeg, men hadde hvertfall holdt hjemme i morgen for å være sikker... Hvertfall om du ikke fikk beskjed om at det kom som utfall av ei hostekule eller noe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå