Gå til innhold

Fryseeggene våre ødelagt...

Astra71 - tvillingmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ringte legen min fra Haugesund sykehus. Jeg stusset litt da jeg hørte det var han personlig som ringte meg, vanligvis er det jo sykepleierne som tar kontakt hvis det er noe. Det viste seg imidlertid at han ringte for å fortelle meg at de to fryseeggene vi fikk i vårt forrige (og siste) forsøk dessverre var ødelagt på grunn av en menneskelig svikt hos dem... En av bioingeniørene skulle hente ut celler fra den samme 'kassetten' som våre egg lå i, og hadde glemt å legge kassetten tilbake i frysetanken...(!) Det var visst første gangen i historien at noe sånt hadde skjedd, og nå skulle de gå gjennom rutinene sine for å sikre at dette ikke skjer igjen. Som plaster på såret kunne vi visst muligens få et gratis ivf-forsøk, dersom det skulle bli aktuelt med flere barn.

Jeg må innrømme at jeg innimellom har følt meg som litt av en ulykkesfugl i dette familieforøkningsprosjektet, vi har liksom ikke fått noenting gratis. Så jeg måtte jo nesten bare le av denne beskjeden fra Haugesund - når vi for en gang skyld får to egg på frys etter åtte ferskforsøk, så må de selvsagt være de første i historien til å bli ødelagt på grunn av en feil fra sykehusets side...det blir nesten parodisk.

MEN: Heldigvis er jeg (så godt som) like blid :-) Vi hadde vel strengt tatt ingen planer om å fortsette med ivf etter dette - jeg for min del har fått mer enn nok av den karusellen. Og vi er vel egentlig også enige om at to barn er nok for oss. Så jeg kunne berolige legen med et 'det er sånt som skjer', og det endte vel egentlig med at jeg i stedet for å bli lei meg takket ham så mye for de to jentene vi nå er så heldige å få, hehehe :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så utrolig du er. den legen hadde sikkert grudd seg veldig for den samtalen, også blir han overrasket hvor bra du tar det. Men leit er det jo. om du skulle ombestemme deg en gang i fremtiden om at du vil prøve å få flere barn kan du jo be om en bekreftelse på det som har skjedd og at de tilbyr en gratis behandling. da kan du ha det liggende i bakhånd, så er liksom ikke løpet kjørt for godt på en måte.

men uannsett alt går din vei nå. jentene har det bra og det har de tenkt å ha. bare et råd, blir du fulgt opp nok med at de sjekker livmorhalsen med UL osv. hvis ike må du få det slik at de oppdager om det er fare for tidlig fødsel. vet om en som ikke hadde kommet i rutine med dette tidsnok og hun fødte i uke 25, ganske tøft.hadde de fulgt med bedre hadde det kanskje vært unngått.

Skrevet

Oj sann - det var LITT av en tabbe. Men jeg hadde nok tenkt som deg, at 2 barn (tvillinger i tillegg - de fleste synes det er utrolig slitsomt) egentlig er nok.

Og kanskje er det "like greit" at det gikk som det gikk? Om et år eller to ville det nok vært tøft å måtte gi klinikken beskjed om å destruere eggene fordi dere var ferdig med prøving og baby-laging.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Ja det var litt av en telefon å ta.

Enig at 2 barn er nok, det har vi også tenkt :)

Men jeg er og enig som skrevet over her, sørg for å få det skriftlig at dere har et gratis forsøk "tilgode" i tilfelle dere ombestemmer dere!

Skrevet

Ja, noen ganger er det bare helt utrolig hvordan ting skjer. Jeg skjønner godt at du ble oppgitt... Heldigvis er dere i den situasjonen dere er, og da kan dere ta dette på en positiv måte. Men jeg synes også at dere burde sikre dere en skriftlig beklagelse og "garanti" om vederlagsfritt forsøk ved behov. Her må dere passe på deres egne interesser selv, i dette gamet er det dessverre ikke så mange andre som gjør det, som dere nok vet.

Noe lignende skjedde med oss sist vår. Vi hadde noen måneder før mistet tvillingene våre i to omganger, så hadde vi nytt forsøk - med kjempegode resultater. Vi fikk til slutt 4 egg som var gode nok til innsetting/frys (rekord for oss) og fikk to inn og to til frys. Dette var da andre gangen på fem forsøk at vi fikk egg på frys. Innsettingsdagen fikk jeg beskjed om at de to fryseeggene våre var ødelagt pga at frysemaskinen "døde" ifbm nedfrysingsprosessen, og eggene ble ødelagt samtidig. Bioingeniøren ringte meg og syntes naturlig nok dette var leit, men sa også noe sånt som at "vi får håpe dere ikke trenger dem". Så ble jeg utrolig nok gravid. Lykken varte ikke så lenge, 10 uker på vei mistet vi igjen. Da hadde fryseeggene vært gode å ha - og vi ble jo i realiteten fratatt to sjanser til graviditet.

Vi tok dette opp med klinikken, men de var ikke engang interessert i å diskutere kompensasjon av noe slag. Dessverre lå der en setning i erklæringen som signeres ved hvert forsøk om muligheten for teknisk feil, så juridisk sett hadde de nok sitt på det rene. Når det gjelder pasientbehandling og service er jeg derimot av en litt annen oppfatning mhp akkurat denne saken...

Skrevet

Hei alle sammen, og takk for støtteerklæringene!

Legen sa heldigvis at de ville notere hva som hadde skjedd i journalen, slik at alt blir dokumentert og dermed vil være enkelt å finne tilbake til på et seinere tidspunkt. Jeg er usikker på om dette også gjelder eventuell kompensasjon - jeg fikk inntrykk av at det var noe vi måtte diskutere nærmere dersom det skulle bli aktuelt. Han var litt mumlende da han sa dette med en nytt, gratis forsøk, så er ikke så sikker på om vi faktisk får det om vi skulle ønske det. Så kanskje jeg skulle be om å få tilsendt en skriftlig bekreftelse på hva slags kompensasjon de er villige til å tilby oss, ja. Kan nok være lurt å ha, uansett!

Hei MK73 - der var du, også! Veldig koselig å se deg igjen! Selv om jeg blir rent lei meg når jeg leser historien din om hva dere har måttet gå gjennom. Var ikke klar over at du, også, hadde mistet fryseegg! Men husker at dere - som oss - ikke akkurat er bortskjemte med å få noe på frys. Hvor er du i prosessen med eventuelle nye forsøk?

Og ellers: Ja, jeg håper og tror jeg blir tilstrekkelig fulgt opp med tanke på å forhindre for tidlig fødsel..? Jeg ble raskt henvist fra fastlegen min til gynekolog, og har fått et skjema fra henne som viser hvor mange konsultasjoner jeg skal ha før fødselen. Jeg er nå i 20, uke, og har vært til skanning én gang i måneden til nå, men skal snart skannes en gang hver fjortende dag. Jeg har visst lang livmorhalsmunn, håper det betyr at de holder seg der inne en stund til! Ei venninne av meg fikk en gutt tre måneder for tidlig, og det har jammen ikke vært noen dans på roser, så det håper vi vi slipper.

Skrevet

Heisan, Astra71!

Jeg er igang med nytt forsøk, som du nok fikk med deg på tråden inn på ass.befr. Vi tar en 3-pk på Hausen før vi gir oss helt. Så vi får se :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...