Gå til innhold

Overlate ungene til treningssenteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helga hadde jeg en ganske heftig diskusjon med venninna mi som er gift med en ukependler.

Bakgrunnen er at hun har to sønner på 4 og 6 år. De tilbringer mellom 9 og 9,5 timer i barnehagen og SFO hver dag for å få jobbkabalen til å gå opp. Greit nok. Nå har venninna mi i tillegg startet å trene på et treningssenter to ganger midt i uka. Da hastes det hjem, lages middag, så kjører de til treningssenteret, og ungene er der godt og vel halvannen time mens mora trener. Så kjører de hjem igjen og så det er leggetid. I tillegg har de "familiedag" der på søndag hvor begge foreldrene trener en dobbeltime mens ungene er på barnepass.

Jeg synes det er drøyt - blir lite tid igjen til ungene da. Hun mente derimot at barna trivdes på barnepassen, og tjente på en veltrent og opplagt mamma... Det finnes jo tusen andre måter å trene på da etter barnas leggetid.

Er ikke så prippen jeg mht barnepass, og tror barn har godt av å være hos andre enn bare foreldrene. Men dette blir litt ekstremt, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg vet ikke helt. Det er jo viktig at foreldrene holder seg i form. da vil de vel totalt sett få mer tid med barna sine fordi de unngår å bli syke slik at de ikke kan passe på barna sine, og de øevber lenger, og får flere år med barna.

Men de kunne jo evt. byttet på å trene mens den andre passet ungene, så det ble noen timer mindre med "utenforstående" barnepass.

Skrevet

Jeg synes i hvert fall det ikke er ditt bord aa uttale deg om det ... selv hadde jeg nok ikke gjort det slik, men det kan vaere veldig vanskelig aa finne anlendning og motivasjon til aa trene naar man har full jobb og er alene med barna ellers mesteparten av tiden.

Skrevet

Hvis far er ukependler er det vel vanskelig for ham å passe?

Allikevel hadde jeg ikke valgt bort 2 av 5 ukedager med ungene mine for å trene på et senter i stede - det er mange andre måter å holde seg i form på!

Skrevet

Jeg trente før, men det gikk ikke da treningsstudioet ligger 1 times kjøring hjemmefra :( Hadde ungen fulltid i bhg, og han elsket å være på treninga lamme andre unger i tillegg :) Og noen ganger lekte jeg og han ialg på ballrommet uten at jeg trente, kjempekos :)

Unger elsker å være lamme andre unger vet du :) Og det er jo fint å ha alenetida si på treningstudio, istedenfor på fylla :P

Skrevet

Venninna mi spurte om min mening fordi enkelte kollegaer hadde uttalt seg negativt. Og jeg mener det er mange måter å trene på - sammen med ungene! Ut på tur, ut på ski, leke sisten ute, lage snømann... Og så kan man ta ei økt på en spinningsykkel, yogamatte eller lignende etter barnas leggetid hjemme! Synes mødres og fedres selvdyrkelse går litt langt noen ganger, faktisk!

HI

Skrevet

Så lenge de har litt kvalitetstid de andre dagene i uken så ser jeg ikke noe negativt med det. Unger i den alderen elsker jo å være med andre barn. Er de hjemme blir det ofte å ty til Mickes Klubbhus på ettermiddagene;-)

Skrevet

Ok, da saa ;) Det er kanskje lite tid med barna, men hvis hun ikke foeler det slik selv er det egentlig ikke saa mye aa si om saken.

Skrevet

Tre dager i uka et sted barna trives er ikke så ille. To timer sammenhengende var kanskje litte lenge og hvis ungene har egne aktiviteter på ettemiddagen de andre dagene kan det bli for mye stress.

Er ikke stor forskjell i å sende barna en time på dans eller turn og å la dem være en time i barnepassen.

Det er viktig med spreke foreldre!!

Skrevet

Ungene er jo sammen med andre under hele dagen - kanskje de har behov for litt ro??? Og det er vel ikke slik at valget kun står mellom TV og treningssenter for barnas del? Kvalitetstid er det dummeste ordet jeg vet - barn trenger kvantitet med foreldrene sine!

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor trening (som er viktig!!!) MÅ skje de få timene ungene og foreldre har mulighet til å være sammen???

Skrevet

Kanskje fordi det er ganske sent å trene etter leggetid. Mange får problemer med å sove hvis de trener for sent. Trøtte foreldre er ikke gøy for noen.

Og hun som HI sikter til her er jo mye alene med barna, da kan man jo ikke trene når de sover uten barnevakt.

Skrevet

Er det ikke stor forskjell på å la en 6 åring være på egen fotballtrening, og det å være i barnepassen?

Vet ikke om jeg skal le eller grine av dumskapen

Skrevet

Nei ikke hvis det er mange barn, høy aktivitet i en morsom barnepass. Barn trenger ikke organiserte aktiviteter for å ha det gøy skjønner du! Det aller morsomste finner de på selv sammen med lekekamerater.

Bare le litt av deg selv du.

Skrevet

Stor forskjell på aktivitet som barnet har valgt selv, og en aktivitet som han har blitt påtvunget

Skrevet

Og fotballtrening er alltid noe en seksåring har valgt selv heeeeelt uten noe form for motivasjon eller press fra mamma eller pappa....tror ikke det nei.

Er trener for småbarn selv - veldig mange skulle nok helllr vært et annet sted.

Skrevet

Fortsatt stor forskjell, for det er mange seksåringer som heeeelt selv har valgt det de vil gjøre.

Skrevet

Men hvis jobb og spesialtrim prioriteres foran barna slik at det ikke blir tid til lek og kos med dem, da har man vel egentlig ikke tid til å ha barn?

Folk holder seg da godt i form ved å gå en tur sammen med barnet sitt, med barnevogn eller kanskje barnet er stort nok til å leies i hånden? Tror jeg heller ville valgt å gå tur enn å sette igjen barnet til barnepassere nok en gang.

Skrevet

Du blir nok ikke i så god form av å gå en tur i ny og ne nei. Man trenger å trene seg svett og støl en gang i blandt, også for å forebygge belastning"vondter" man kan få når man er småbarnsforeldre.

Om man er på trening tre timer i uka så har man fremdeles masse tid igjen til barna - og overskudd også!

Skrevet

Så flott - da har de det gøy! men du bør få trent litt selv også vet du, ikke bare barna. Hvordan skal du elelrs klare å henge med ? Selv om det kan være tungt å få det til er det verd det! Og barna tar ikke skade av å ikke være førstepri hele tiden så lenge de har det bra der de er.

Skrevet

Hvorfor skal mor ha rett på å trene når hun vil, på bekostning av barna?

Hvorfor kan ikke mor trene når barna har lagt seg? Det er noe som heter barnevakt, som kan komme etter kveldstid.

Du sier hun må trene når det er dag eller så blir hun sliten, jeg sier hun burde trene på kveld eller så blir barna slitne. Vi kommer ikke til å bli enige uansett. Hilsen en som trener på kveldstid etter barnas sovetid.

Skrevet

Disse tre timene i uka kommer jo i tillegg til jobb, slik at barnet i praksis tilbringer sin våkne tid hos barnepassere, eller i bil.

Skrevet

Hvis ungene trives, og har lyst selv - hva er problemet?

Selv var jeg fulltidsstudent, jobbet utenom og trente to-tre ganger i uken. Men jeg spurte sønnen min om han ville det, tvang ham aldri! Hvis han sa han ikke ville, eller jeg så at han var trøtt, reiste vi hjem.

Jeg blir feit hvis jeg har opphold med trening, og trente 3 ganger spinnin gi uken i mitt andre svangerskap også - ikke bare fordi det var så veldig gøy alltid, eller selvdyrking, men fordi jeg ikke ville bli feit med de følgene det har! Pluss hadde bekkenlåsning, og eneste som hjalp var å trene og strekke ut noen ganger i uken.

Man er ikke ego om man vil holde på helsa - heller tvert om!

Skrevet

Mens dere som er imot foreldrene som tar med barna sine på barnepass, hva gjør barna deres på nå når dere sitter her foran pc'en og chatter? Går fort en time på data, som dere heller kunne brukt på å ha vært på trening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...