Gå til innhold

Til alle dere som tror dere er intelligente og kan fysikk og faanskap generelt


Gjest sug lut

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut

Dette er en oppgave som krever stor tålmodighet, innsikt, intelligens og innlevelsesevne og sikker noe mer på in- også. Jeg er så pedagogisk at jeg har lagt den opp med forskjellige nivåer, til og med.

 

Materialer:

 

Halvlitersglass med nylaget smoothie, juice og jordbær, meget flytende siden tilgangen på banan var brutt.

Hus med hvite vegger

Trappeløp fra 1.-3. etasje, åpen trapp

 

 

1. Grunnoppgave:

Lut bærer smoothie fra 1. mot tredje etasje. Halvveis opp til repos mellom 2. og 3. kommer lut på at hun må hente noe annet også, og setter fra seg glasset på et trappetrinn.

a) Når lut returnerer, hvor synlig er glasset, og hva er sjansen for at hun ikke ser det?

B) Hvor mange etasjer vil smoothie spre seg til om man faktorerer inn at glasset treffes av fot iført crocs med vanlig gangfart?

 

2. Videregående:

a) Vil smoothie treffe trappen i en, to, eller tre etasjehøyder?

B) Når glasset knuser, hvor små vil bitene bli, og hvor stor flate må man regne med at de kan spre seg til?

c)Hva er sannsynligheten for at smoothiemedglassbiter også treffer det lille rommet under trappa som er fullt av bokhyller, og i tillegg har saueskinn og seksten kosedyr?

d) Sett opp en likning som viser spredning til innrammet kunst i trapperommet.

 

3. Ekspertoppgave:

Hvor lang tid tar det å fjerne glassbiter og smoothie fra seks bokhyller, bøkene i dem, seksten kosedyr, et saueskinn, et ullteppe, trappa, gulvet, veggene, bildene, og deg selv? Du får benytte støvsuger, håndkraft, vaskeklut og så mange skjellsord du kan komme på, bare pass på å oppgi hva du har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ler så jeg tisser på meg, og må dessverre svare en annen gang!!

Min dypeste medfølelse altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du... la meg fortelle deg en historie som muligens får slipset til å føles litt mindre stramt:

 

Det var vinteren 2005, Mor Løvehjerte (ML) hadde bestemt seg for å stumpe den forbaska røyken en gang for alltid, og denne gangen ved hjelp av en sånn slutt-å-røyke-din-apekatt-bok. Denne fredagen var D-day, alle ML's venner hadde alliert seg for en heidundrandes tur på by'n, og siden dette føltes så demoraliserende i seg selv + at det å slutte å røyke, fort kan oppleves litt vrient for en del av oss, så var det blitt kjøpt inn indisk mat for å kooooooose seg alene med røyksuget!

 

ML koker ris, og legger kjelen med den ferdige risen i senga, godt inntulla i dyna (triks som også funker på ferdige poteter), steker kyllingbiter og rører i greier som man rører i for å få chicken tikka eller korma eller hva det var den kvelden. Begynner å kjenne at det en og halv times lange livet som røykfri ikke er så glamorøst og enkelt å leve opp til som slutt-å-røyke-din-apekatt-boka ville ha det til. Pulsen er faretruende høy, kaldsvettinga begynner å bli vanskelig å overse, og man begynner generelt å bli ganske sur. Siden soverom, stue og kjøkken alle er en del av det man i Oslo kaller hybel, er det irriterende å stå å røre i middagen å se at senga ser ut som et helvete i tillegg. Så MT tar tak i dyna og gir den et godt kast for å rette den ut!

 

Du har muligens allerede skjønt at det ble en god del ris rundt omkring? Jeg gråt faktisk på telefon med min mor, og det var faktisk bare 1,5 time siden jeg hadde kastet alt av tobakk og lightere i søpla. Søpla var takk og pris en diger kontainer. Hvis ikke hadde jeg uten tvil stått på huet i søppelboksen på jakt etter noe å døyve smerten med!

 

Trøsten må være at sånne historier som dette skriver seg inn i vår felles uforglemmelige historie! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ingen forutsetninger for å takle en sånn situasjon, og da det skulle vaskes ut der et år seinere, var det fortsatt ris på de underligste steder. Ja, ris er noe dritt (Begynte forøvrig å røyke igjen etter sju uker, men fordi det ville være dumt å leve utelukkende på boller og krem resten av livet)!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper rett på ekspertoppgaven og tipper at tid brukt på fjerning av glassbiter og smoothie fra nevnte objekter, går opp med en flaske rødt og sjokolade, evt. marsipan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy fanden. Det med bokhylla kan jeg levende forestille meg, bare bytt ut smothie med urin. Vanligvis utleverer jeg ikke unga mine, men siden han syns det var over normalt morsomt selv, og ikke eier skam, gjør jeg det likevel. Hva gjør man egentlig når 4 hyller favorittbøker pisses på? Får jeg foreslå en løsning som går utpå å tette trinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Jeg kommer ikke over det der, Prekæs, leste det i "mora mi er fæl"-tråden - hvordan pisser man på ei bokhylle egentlig? Jeg aner ikke hva man gjør, er det noe man kan gjøre i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint det. Man inntar bare så mye alkohol at man ikke ser forskjell på bokhyllene og doen. Han var mer enn gammel nok til å drikke, så det er sagt. det har vært oppe i både talen til konfirmasjonen til lillesøstra hans og sånn ellers. Og egentlig så klarer jeg vel nå å se noe av humoren i det, men kan garantere at jeg ikke var mye pedagog da det skjedde. Nøtta ikke å snakke til han heller. Akkurat da. Å sitte i 4 tiden på natta og vaske bøker med klor er en problemstilling jeg aldri har tenkt på før det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

Så du klora dem? Overlevde de? Leser man dem med samme gode følelsen? Godt at du oppdaga det med det samme i hvert fall - inntørka ville antakelig vært enda verre. Dersom det kan forestilles enda verre.

 

Haha, det hadde faktisk vært veldig festlig å høre på HVIS du hadde gått for pedaogog-linja i den situasjonen, det er en utfordring man neppe har tenkt på i ped-utdanning engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Det er når jeg dumper borti sånne damer på sitt beste at jeg faktisk tenker jeg bør svinge innom dib litt oftere! Skulle inderlig ønske dere bodde i nærheten så jeg slapp dib! På den annen side er jeg glad for at du valgte din egen trapp å snuble i...min har nemlig teppe...

God aften damer og skål - lut du fortjener rødvin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos upassende pissing, eksen min pleide å gå i søvne fra sitt rom til søsterens og pisse på henne.

 

-helt til han ble 19 og flytta inn hos meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom på en tilsvarende knakandes festlig historie.

 

jeg hadde vasket hele leigheten fra topp til tå. også skulle jeg gå opp med noen ting som slettes ikke tilhørte min leilighet. dette gikk over all forventing. jeg klarte å gå opp trappen og sette fra meg alt sammen.

 

men på veien ned snublet jeg i de tingene som helt tydelig skulle ned til meg igjen og som jeg pleier og ignorere helt til jeg trenger dem.

 

jeg falt nedover trappen, og på veien falt jeg oppå et brannslukningsaparat og utløste det. og den duste tuten pekte selvsakt nedover. noe som resulterte i at hele leiligheten min ble røyklagt og jeg endte i bunden av trappen med hode først og viste ikke hvor jeg var.

jeg var bokstavlig talt inni en sky.

 

det gjorde ekstremt vondt og småen så ut som verdens største spørsmålstegn når skyen begynte å legge seg igjen.

 

jeg var så sint så sint! hele huset måtte vaskes. ALT

 

men i etter tid er det temlig morro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vet om en fyr som brukte å stå opp i søvne og tisse inn i buret til undulaten sin. Mange morgener møtte han en sur, illeluktende pippipp. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forsåvidt synd på hun derre søstra også, jeg da, men seriøst... å mige ned et stakkars fjærkre i bur er virkelig kjipt gjort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...