Makko med to små gutter Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Permisjonsdebatten er blusset opp igjen. Nå var det høyre damene som ville redusere pappapermen. Mot argumentet er at de vil ikke fedrene ta like lang permisjon, og at det bil bli vanskligere for å få det til i fht jobb. -Er det virkelig så mange "stakkarslige" fedre som ikke greier å stå på krava og faktisk ta ut det de vil ha av permisjon? - Mannen her har en viktig nøkkelrolle i jobben, men arbeidsgiver kan ikke si annet en ok når han kom å sa han ville ha 6mnd permisjon med mini.Eller er det i heimen de ikke greier å stå på krava? Har inntrykk av at MANGE kvinner mener det er deres permisjon...
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Sulle vært en Like-button her;) Hehe... Er enig med deg. Men samtidig ser jeg også at det er en del ting ifht f.eks økonomisk tap for en del familier som bør ordnes opp i også. Men tror det er viktig at pappaen har en del av permisjonen som er hans, kanskje spes overfor arbgivere som er lite villige til å la mannen ta ut noe permisjon?? Her har vi to ganger latt meg ta 3mnd først for deretter å jobbe annenhver uke resten av permtida. Kunne også gjerne delt helt 50/50 med ca 6mnd hver, men vi syns begge det er ganske deilig å jobbe litt redusert en tid;)
lille sprelle Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Det er ikke bare kvinnene som mener at det er deres perm. Du får ganske mange rare holdninger fra nav og arb.givere også! Tror mange menn tror vi vet best også lar vi dem ikke slippe til! her er pappaen vel så informert som meg om alt fra klær til mat osv og han handler kjoler! hehe
LilleBjella Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Statistisk sett er det flere menn enn kvinner som tjener over 6g, som jobber i det private og som da ikke får utbetalt hele sin lønn i permisjonstiden. For familier som har lagt seg opp et pengebruk som tilsvarer inntekt, vil dette kunne bli problematisk. Gjennomførbart for de fleste med litt planlegging, men en god "unnskyldning". Den samme problemstillingen gjelder om man skal ta ut permisjon med 80 % lønn. Den som tjener mest, taper mest. Her er situasjonen omvendt, men da er det liksom ikke lenger en problemstilling. Tror mange hadde stusset om jeg utelukkende hadde tatt ut 3+6 uker permisjon, og pappaen resten, fordi "vi ikke har råd til noe annet". Av og til kan altså lover og regler ha noe for seg, også i likestillingens navn (og for barnas beste). Å bruke argumentet med at staten ikke skal bestemme hvordan permisjonen skal deles mellom mor og far, er i mine øyne veldig rart. Staten bestemmer da så meget uten at vi reagerer? F.eks. hvor mange uker man har i permisjon totalt sett? Hvor mange dager man kan være syke og hjemme fra jobb før man trenger sykemelding. Selvfølgelig er det uproblematisk at staten bestemmer og setter visse føringer, når de deler ut skattepenger. Skulle bare mangle. Det stilles også krav når man mottar sykepenger, atføring, osv.
barbalib har to fine gutter Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har lurt på det samme, LilleElla! Dessuten er jo dette en rett, ikke en plikt.
kinderegget Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Er jo ikke aldtid så lett å få tatt den permisjonen økonomisk sett. De får jo ikke utbetalt like mye som om de jobber som vi jenter gjør de får jo bare inntil så og så mange g. Så hos oss lønner det seg at jeg er i ulønnet permisjon de ukene i forhold til at jeg skulle jobbe og min mann ta perm.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Vel man kan få inntrykk av at det er endel av dem her, ja. Hører stadig vekk argumentet med at "det passer så dårlig med jobben". Javel ja, om jobben er det viktigste burde man kanskje brukt de 9 mnd mor går gravid samt hennes uker av permen til å tilrettelegge litt ... Det er jo ikke som at permisjonen kommer som en bombe på noen. De eneste jeg kan forstå har problemer med dette er selvstendig næringsdrivende, men også de kan tilrettelegge ved å ta ut permen fleksibelt som f.eks en dag i uka osv, pemisjonen kan jo strekkes over tre år. Men det verste argumentet er likevel: Pappaen synes det er så kjedelig å gå hjemme. Så permisjonen er for at pappa / mamma skal ha det festlig altså? Jeg trodde den var for at barnet skulle bli tatt vare på av mamma og pappa slik at det fikk bli kjent med begge sine foreldre og ha et rolig første år (sånn ca) hjemme før det måtte ut i bhg. Det er jo for barnets skyld man er hjemme. Så får man heller finne på aktiviteter med barnet som gjør at de får innhold både for stor og liten. Og jeg tror det kan være vanskelig for en pappa å stå på krava når mor kommer med motargument som at du får jo "din del", eller jammen ... skal jeg slutte å amme da, liksom. Og når arbeidsgiver i tillegg får det til å virke som om bedriften vil kollapse uten vedkommende så er det ikke rart en stakkar blir litt motløs og tar enkleste løsning. (Og helt til slutt ... det er heldigvis ytterst få av oss som er uunnværlige i jobbene våre, hva skulle de da gjort om vi hadde blitt langtidssyke? Pakket snippsekken og meldt seg konk? Man finner alltids en erstatter, men det krever vilje).
prekæs Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Det er langt enklere for en mann å få ut fødselperm om det er en rettighet man ikke kan overføre til andre. Er temmelig sikker på at det finnes både kvinner og arbeisgivere som ikke ser vitsen hvis mannen ikke må. Det gjør det langt enklere hvis det er en rettighet han og familien går glipp av hvis den ikke brukes.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Mannen min fikk ikke "lov" til aa ta ut permisjon sammenhengende med eldstemann ... da hadde han kvinnelig leder. Etterpaa fikk han mannlig leder som forstod utmerket at mannen min ville ta ut litt mer permisjon ettersom han var saa "heldig" at han fikk lov av meg ... det illustrerer vel litt av problematikken.
Emil & Røra Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Man har loven på sin side. Jeg sjekket med arbeidstilsynet og det skal ganske allvorlige konsekvenser til for at en arbeidsghiver skal nekte en mor eller en far å ta ut permisjon i forbindelse med småbarnstiden. Forskjellen er vel at menn lar seg presse til å jobbe men en kvinne føler at hun "må" være hjemme og står i mot presset.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Det er det. Selv om en arbeidsgiver ikke kan nekte noen permisjonen fikk mannen min klar beskjed om at han ville miste en del ansvarsomraader han setter stor pris paa og som ogsaa innebaerer at han har vesentlig hoeyere loenn ... han fikk det naa som han ville til slutt da, men jeg kan tenke meg at det er fort gjort aa gi inn etter presset. Som kvinne har man derimot ikke saa mye valg. Man skal fode ungen og etter foedselen er man jo ikke akkuratt i form til aa loepe tilbake til jobb helller ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå