Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Om ei norsk jente, eller gutt for den saks skyld, treffer og blir gla i noen fra utlandet. La oss si at ingen av disse har utdannelse, og normannen har kun inntekt via sosialen. Og vil hente inn sin kjæreste til Norge. Hvordan fungerer egentlig dette da. Får vedkommende komme inn i landet og hvordan skal man kunne finansiere og få orden på sin hverdag? Håper noen skjønner meg:)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Man må kunne forsørge den utenlandske parten. Og det kan du ikke på sosialstønad. Du må nok satse på å finne deg en jobb og få orden på livet ditt før du importerer en kjæreste.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Gud hjelpe meg!! Det værste er at du mener det... Få orden på eget liv og kom deg i jobb før du drar inn enda en til som skal forsørges av mine skattepenger!!!!!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Tusen takk for svar, begge to:) Nå er det ikke meg det er snakk om, men en jeg er gla i i min nærmeste familie. Vi nærmeste er nok litt bekymra med tanke på alt dette. Det var som jeg trodde at man må kunne forsørge den man tar inn.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Du trenger en inntekt foerst og man trenger jo ikke ha hoey utdanning for aa faa det (det er ikke krav om en veldig hoey inntekt sist jeg sjekket satsene). Etterpaa kan du soeke familiegjenforening. Ellers saa kan du jo selv flytte til utlandet hvis kjaeresten er villig til aa forsoerge deg. Lykke til
Gjest ->>- Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Det kommer an på hvilket utland det er snakk om. Så lenge det er utenfor EU/EØS-området vil forsørgingskravet inntre, og man vil gjerne også måtte gifte seg.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Ja, det er utenom EU/EØS. Og tror ikke dette vil bli særlig lett, da ingen av dem har utdannelse. Og det er vel regler på arbeidstillatelse også, norskkurs osv Uff, synes h*n roter seg opp i mye nå. Skulle ønske at livet var litt mer på stell før h*n begav seg ut på dette. Men hva kan vi si? Kjærligheten gjør blind. Og når de er oppover ørene forelsket, så er alt mulig... Du nevner ekteskap. Er det andre regler som gjelder da? Slik situasjonen er for dem nå? Det blir jo ikke det grann lettere for dem om de er gift eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 De må ha en samlet inntekt på oppi mot 200000 i året for at han får bo der pluss en del andre regler. Det står greit forklart på UDI sine sider. Jeg ville ha rådet dem til å vente litt og få jobb, spare opp penger før de flytter sammen i ett land. Det er ikke barebare å få innpass til Norge.' Kan komme på besøksvisum i 3mnd da.
kajak&Daniel Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Her er info hentet fra udi.no: For å få familiegjenforening med ektefelle, må man dokumentere en inntekt på over 217 400,-. (lønnstrinn 8) I tillegg er det krav om at du ikke har mottatt økonomisk stønad eller kvalifiseringsstønad fra sosialtjenesten det siste året. Det er også et krav om at du som bor i Norge hadde en registrert inntekt tilsvarende lønnstrinn 8 i statens lønnsregulativ i fjor, og fortsatt har denne inntekten. Dette må dere dokumentere ved å legge ved skatteoppgjøret fra i fjor. Hvis de ikke er gift, kan de søke om forlovelsesvisum. Dette er ganske vanskelig å få, og mange som søker om dette, velger å heller gifte seg, og endre søknaden til familiegjenforening. Ved disse type søknader, må man regne med en behandlingstid på ca 12 måneder. Det finnes unntak fra disse reglene. For eksempel kan man få unntak fra inntektskravet om man kan dokumentere at man har tatt utdannelse, og har fått minst 60 studiepoeng det siste året. Jeg kjenner mange som har søkt familiegjenforening etc., og mange jeg vet om jobber livet av seg for å få kjæresten/mannen sin hit. Faren til sønnen min måtte søke om familiegjenforening, men vi slapp unna en del krav siden jeg gikk skole. Vi var også heldige, som søkte for et par år siden. Det kom nye regler 1. januar 2010, som er mye strengere!
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Men er det ikke flott hvis kjaerlighet gjoer at de faar ut fingern og skaffer seg utdanning og jobb da? Proev aa se det lyse i det ogsaa da vet du
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Ja, du sier noe. Har tenkt mye på at jeg ikke må være pessimist, men heller se de positive sidene. Håper h*n kan få litt pågangsmot nå til å få seg utdannelse og jobb, i hvertfall jobb.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Faar haape det. Det er nok uansett bedre aa oppmuntere enn aa si "dette klarer du aldri". Og hvis kjaerligheten overlever 1-2 aar med venting pga krav om inntekt og behandlingstid av soeknad saa er kanskje forholdet liv laga
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar:) Satt og titta litt på UDI sine sider i sta. Ser at dette er en langvarig prosess og at det ikke kommer til å bli så enkelt, men om det er ekte kjærlighet vil det holde:)
kajak&Daniel Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 Ellers kan jeg jo tipse om forumet www.freeforum101.com/kulturkollisjon Der er det mange som vet masse om dette, enten pga de er i samme situasjon selv, eller har vært det. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå