Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og har null peiling på utstyr. Skulle egentlig overta en vogn etter en venninne, men denne var visst nedslitt, så da trenger jeg litt råd fra dere andre!!!

Noen krav til vogn:

- Den skal være god å trille. Kommer til å trille MASSE. Og da særlig på skogsveier, fjellveier etc. Altså gode hjul og støtdemping.

- Det må være litt plass i vogna (så jeg får med meg litt utstyr)

- Barnet skal kunne sove godt i den

- Bør være mulig å få tak i en del utstyr som nett (mye skaumann (flått) og annet her i området), regntrekk, hylle under (?) etc

- Kan godt være fjorårets modell, er ikke så opphengt i moter - mer funksjon.

Noen som kan hjelpe meg? Alle råd mottas med takk!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

En del venniner av meg som også var opptatt av å kunne gå på skogveier har kjøpt Teutonia. De har ganske robuste hjul og er ikke så tunge. Jeg har ikke brukt dette merke selv, men vil tro at en 4 hjuling er bedre enn 3 hjuling om du skal krøkke deg over røtter osv.

Skrevet

Det høres ut som du er ute etter en emmaljunga- eller simovogn. De er skikkelige "traktorer" med store gode bager til babyen :) Litt store og uhåndterlige til kjøpesenterbruk, men supre i ulendt terreng og vanlig turgåing. De har god demping og lufthjul, noe jeg mener er et must på humpete underlag. Jeg digger vår emmaljunga og har en venninnne som sier det samme om simovogna si. Og for all del - kjøp vogn med 4 hjul! :)

Eneste minus med vognene jeg nevner er at de er litt tunge, men det må de nødvendigvis være med de største bagene på markedet og så solid oppbygning.

Jeg er usikker på simo, men emmaljunga har integrert myggnett som bare trekkes ned fra kalesjen og regntrekk følger med. Den har også god lasteplass i kurven under. Vår er en emmaljunga edge duo med sportsunderstell. Det ligger en del ute på finn i forskjellige aldre og prisklasser.

Skrevet

Jeg er veldig enig i at emmaljunga er bra. Store, gode bager. God demping og god plass under vogna. Jeg har city cross med to små hjul foran. Det må du IKKE kjøpe hvis du skal gå mye turer. Kjøp med 4 store hjul!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville ikke valgt Teutonia, jeg har denne selv og har erfaring med den vognen. Den går fort i stykker og har veldig dårlig demping. Jeg gikk hjemme vinteren 2005/2006¨, da var det mye snø og det risten/humpet forferdelig i vognen( med tanke på skogen). Emmaljunga synes jeg er tung og lite hendig. Simo derimot synes jeg er veldig bra! Hendig, god plass og bra demping.

Skrevet

Og det finnes alltid mye og bra utstyr til denne vognen.

Skrevet

hei

vet ikke prisklassen du tenker, men jeg har kjøpt meg vogn fra www.billigebarnevogner.no (bare at jeg har vært inne på svenske sidene og fått annen farge en de har i norge) her er hva som står om denne:

Classic-sort

kr 2.675,00

CLASSIC – Sort. Classic er to vogner i en, en av markedes beste, romslig og fullutrustet Kombivogn. Denne vognen har alt man trenger fra födselen og opptil 3-års alderen: Så lenge det behøves, kan man bruke liggedelen med madrass, den har 3 ulike liggestiller. Så byttes overdelen med sittedelen, den er vendbar, har 5 punkts sele, full liggelengde og justerbar ryggstøtte. Trekk følger med både til liggedelen og sittedelen. Kalesjen er enkel i bruk og skiftes lett mellom liggedel og sittedel Sikkerhetsbremser Håndtak, ryggstøtten og benstøtten er alle justerbare. Trendy stelleveske følger med. Stor kurv under. Regntrekk Myggnetting Lett å trille og veldig praktisk. Vannavisende sterkt stoff som er UV-bestandig og brannsikkert. Godkjent etter EU sine strenge sikkerhets regler( EN1888) 1 års garanti og 14 dagers angrefrist Specifikationer: Vekt: 16kg Sammenlagt inkl. 31cm lufthjul: (L-B-H): 85cm x 60cm x 45cm Liggdelens innermål: (L-B) 83cm x 37cm Handtaket kan justeras fra 65cm upp till 110cm

sist dreit jeg meg skikkelig ut på vogn kjøp, men nå er jeg kjempe fornøyd:)

Skrevet

Hei.

Jeg har en mann som har tenkt på akkurat det samme som deg når vi skulle elge vogn. Vi endte da opp med en Emmaljunga Duo Edge...

det er en traktor-vogn som noen lenger oppe her har nevnt... Den er ikke lett og løfte (litt tung), men den er superlett og trille =)

Den er ganske robust, og veldig stødig. Den har innebygget myggnetting i kalessjen. Sportsunderstellet er best for turer synest jeg. Store gode jul, og god lagringsplass =) + man kan enkelt klikke styre over på andre siden så man kan skubbe uten å få sol inn i vogna uansett =)

Det kommer både bag og sittedel med vogna. og begge er gode for barna å såve i. (dette har jeg forsket på, da jeg jobber i barnehage)

Vi kjøpte en brukt (ser helt ny ut) , og den var det et stort godt regntrekk med.

Vi gleder oss til og ta vogna i bruk. Den kommer nåkk til og være med på mangen "skogsvei" turer =)

Skrevet

som min første vogn hadde jeg teutonia mistral. Dette var 05 modell. (størsta er født i april 06).

Brukte denne overalt og mye i skog da vi bodde en stund midt i skogen :P

Brukte vogna daglig frem til slutten av 2008. Da var snuppa så stor at hun ikke ville bruke vogna lenger. Og når jeg solgte vogna var den fortsatt like fin og god som den var når jeg kjøpte den ny.

Aldri hatt no problem med teutonia. Men tror man kan være uheldig med hvilket som helst merke.

Anbefaler ikke simo da dette er som å trille bly. Og det på asfalt, værre på annet tereng.

Nå har jeg city cross til nr 2(kommende nr 3). Den er også lett å trille.

Skrevet

Høres ut som om Emmaljunga City Cross kan være vogna for deg! Den har fire store hjul og er derfor solid og god på ulendt terreng, og med suuuper fjæring blir den en drøm å trille! Det som er så fint m den kontra Simo og andre emmaljunga-modeller er den lave vekta, den veier bare 11 kg og egner seg derfor også godt i byen og inn og ut av bil osv!

Skrevet

Ikke lest gjennom tråden her, men tenkte bare å komme med mine erfaringer.

Jeg har Emmaljunga Edge Duo med sportsunderstell.

Kjempe fornøyd med vogna, lett å trille og kommer til OVERALT.

Stor plass i bag til baby på 6mnd med vinterpose og alt mulig rart!

Lun og varm bag også, og med lufting til sommeren under.

Integrert myggnetting er ikke det smarteste de har kommet opp med, men det fungerer..lett å ikke få det 100% tett.

Du burde ha god plass i bagasjen, både til baggen når du trenger det (vi måtte dele opp våres vogn, så understellet tok halveplassen og baggen resten) - men når vi brukte sportsdelen kunne vi dytte inn vogna slik den var (nedklappet).

I snøperioden handlet jeg mye og den posen som henger under til diverse ting, den ble litt sløv i hengslene og tok nedi bakken til slutt. Så den er godt slitt! Og den samler opp litt diverse på turene, hvis du er ute i terreng eller går i områder med mye snø...fikk med meg litt småstein hjem;)

Håndtaket som du kan slenge over på andre siden blir lite brukt, jeg liker å se ungen min når jeg triller...men er det sterk sol så er den genial.

Tja, vet ikke om dette gjorde valget lettere!

Skulle jeg kjøpt meg ny vogn nå ville valget lett falt på:

Bebe Confort med Windoo bag og Loola undersell.

Tar ufattelig liten plass, har en genial bag som du kan bruke i bilen (flott om ungen sover og du ikke vil vekke med å flytte hit og dit på den). Og super til de litt lengre bilturene når de er som minst.

Vennina mi fikk plass til sin vogn OG min i bilen sin, og det er en volvo stvogn! Den klappet seg lett og snedig nedi baggen på min..:)

-Med tanke på at det blir sommerbabyer på de fleste her så er den grei med trehjul, det er også store hjul! Og baggen blir vel byttet ut til jul uansett, til sportsdel:) Men hun hadde som sagt ingen problemer med sin vinterbebis og baggen (med dyner, ull og alt mulig!)

Skrevet

Hei

Jeg har hatt Simo vogn til nr 1 og vært kjempefornøyd med den. Kjøpte brukt og den er nå litt sliten etter å ha vært i barnehagen med 3 barn.

God å trille i det meste av terreng. Eneste minus er at den er litt tung, men det betyr også at den er stabil.

Bare noen få funksjoner jeg har savnet: trinnløs regulering av kalesje og lufteåpning i kalesje. Har sett på Emmaljunga, men synes de er veldig dyre. Kom over Basson Parma kombivogn. Dansk vognmerke som ikke er så kjent her i landet. Har sjekket litt rundt og den får mye gode kritikker i hvertfall.

www.basson.dk

http://sara-babyudstyr.dk/id/10369/00536

Lenke nr to er vona jeg sikler på :)

Skrevet

Hei!

Jeg vil dele mine erfaringer med Simo vogna.

Moren min har hatt til sammen 9 barnevogner på sine 3 barn, 7 av dem var Simo, vi valgte derfor også Simo til vår førstefødte og kommer til å bruke samme vogna på nestemann!

Vi kjøpte en Simo kombivogn (men ville nok valgt Simo duo pga litt større bag), vi har dog ikke hatt noe problem å putte både baby og stor tykk dunpose i vogna.

Vogna har fantstisk fjæring, utrolig stødig og lettkjørt i allslags terreng, tåler vestlandsværet og barnet ligger godt i vogna, god plass til å sove i den!

vi får 2 septemberbarn og er avhengig av at vogna tåler litt robust bruk da vi også bor litt utenfor by.

Som det er blitt nevnt er vogna noe tyngre enn andre vogner, men for at den skal være så solid og stødig mener jeg at den også må ha noe tyngde og da valgte vi det uten å nøle siden vi har romslig bil.

Den er litt uhampslig på kjøpesenter o.l men vi kjøpte tidlig en ekstra trille med rygg som kan ligge i nesten full liggestilling til dette bruket og det har fungert helt fint!

Nå er gutten vår 16mnd og sover og sitter fremdeles godt i vogna, vi bruker sportsdelen og nå når det er vinter har vi også brukt kalesjen til selve bagdelen som vi fester rundt bena hans slik at posen han sitter i ligger oppi en bag på en måte.

vogna har god plass i kurven under vogna, myggnett og regntrekk. håndtaket kan ikke snus, men bagdelen kan klikkes enkelt av og på om barnet for eksempel vil sitte fra deg i sportsdelen.

Skulle vi kjøpt en til vogn nå hadde jeg kjøpt simo sin sportsvogn som er litt lavere nå når barnet er større, men siden det blir 2 års aldersforskjell på barna våre kjøper vi kanskje søskenvogn i stedet.

lykke til med valget!

Skrevet

Hei Hulderpus!

Det er en jungel av utstyr og enda vanskeligere å velge! Vi har trillet, rullet, slått opp og ned, inn og ut av bil, sammenlignet og grublet...Tenkte komme med vårt synspunkt, selv om jeg ser mange sverger til bl.a Simo...

And the winner: Mountain Byggy (gamle OTH) Vi kjøpte 2009 modell og sparte 2100 kroner, billigere enn i Sverige!!

Vi er mye ute, tur, trening og terreng, og ønsket oss en lett håndterlig vogn men som skulle være stabil og i god kvalitet. Den er ekstremt enkelt å koble opp, legge sammen, bytte deler og bred hjulstell gjør at den er særdeles stabil som 3 hjuling. Kraftige hjul med låsbart i front. Perfekt i turterreng og Norges ekstremvær til tider. Lett dypvogn, og ikke minst praktis sportsdel der barnet kan sitte fullt oppreist, men også legges helt ned med muligheter hele veien i mellom, og du kan justere den til akkurat ønsket stilling. Endel andre har ofte kun 2-3 trinn å velge mellom.. Ingen glidelåser eller mikk-makk som går fort i stykker. Fin høyde på dypvognen så man slipper bøye seg ned for å løfte opp også. Fin plass under vogn til utstyr, justerbart håndtak, regntrekk m.m.

Uansett gode tips, så gå for DINE behov. Det er det viktigste. Vi har alle forskjellige bosituasjoner, biler, turmiljø og behov. Trill rundt i butikken for det er faktisk veldig stor forskjell på følelsen også. Det blir som med bil, vi har alle forskjellige meninger. Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...