Gå til innhold

Fadder og gudmor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på faddere og gudmor?

Hvor mange faddere er det vanlig å ha? Er det noen spesielle regler på det? Aldersgrense?

Hvor lenge etter fødsel er det vanlig å ha dåpen?

Jeg driver å planlegger dåpen, litt smått.. :) Er fortsatt en stund til, men det er greit å ha litt oversikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gudmor er egentlig et begrep fra katholesismen, men mange bruker det om den som bærer barnet til dåpen. Den som bærer barnet til dåpen kalles da gjerne gudmor eller gudfar og den som tar av luen kalles luefadder. Dette er ekstra ærefulle oppgaver og betyr nok en del for spesielt besteforeldre tror jeg.

En fadder må tilhøre statskirken og barnet kan ha minst to og maks seks faddere. Minst to av fadderene må være tilstede under dåpen. Aldersgrensen er 15 år.

Det vanligste er å ha dåpen når barnet er ca 3 måneder (men det finnes ingen nedre eller øvre grense på dåp)

Lykke til :)

Skrevet

Takk.. :) Da vet jeg hvertfall litt mer. Da er det bare å delegere oppgavene.. :)

Skrevet

Ser nå at jeg skrev litt feil i farten. En fadder må enten være medlem av Den norske kirken eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Skrevet

En fadder må ikke være medlem i statskirken eller andre trossamfunn som støtter dåpshandlingen. Jeg er ikke medlem av statskirken eller noe annet trossamfunn, men jeg er fadder til det ene tantebarnet mitt. Jeg sa ja med bakgrunn i at mor til barnet veldig gjerne vil ha meg som fadder, pluss at jeg forsikret meg om at var greit både med prest etc at jeg ikke tilhørte noe trossamfunn. Dette gikk helt fint.

Har vært gjest i flere dåper der fadderne ikke er medlem av statskirken, så det er nok greit for de fleste prester.

I forhold til det med gudmor og gudfar ble det jo tidligere sagt at dette var de som skulle ta seg av barnet hvis mor og far falt fra. Tror nok ikke dette er så vanlig nå lenger. Her jeg kommer fra er det vanlig at gudmor og gudfar er de som bærer barnet til dåpen.

Jeg har vært i dåp alt fra 1 mnd til nesten 1 år etter fødselen, så her er nok variasjonene store:)

Skrevet

Hvis foreldrene faller fra, er det barnevernet som overtar omsorgen. Fadderne har selvfølgelig ikke noe med daglig omsorg å gjøre i moderne tid.

Ellers signerer jeg det øverste anonym skriver, med unntak at det med tilhørighet til trossamfunn, som ble korrigert lengre ned.

Alle sammen er faddere, men den som bærer barnet kalles gudmor/far.

Skrevet

Her jeg kommer fra er det vanlig å betegne alle fadderene som gudmor og gudfar, så dette varierer nok litt rundt om i landet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...