Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Har lest en del om at folk føler ammepress her inne, så jeg lurer på hvor man føler presset kommer fra. Bøker , helsepersonell, venner, forum...? Har selv gitt mme fra fødselen av i tillegg til mm og det eneste presset jeg har følt kommer fra meg selv da jeg vet at mm er best for barnet..
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Helsepersonell, ukjente, forum, media...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Jeg har gitt mme... Følte press på barsel, fra media, bøker, meg selv og her inne... Jeg har IKKE opplevd noe press overhodet fra venner og familie eller fra helsestasjonen.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 23.55... Ikke noe press fra ukjente heller forresten. Ingen har sendt skjeve blikk, som jeg har oppfattet, eller sagt noe noengang..
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg syns det er helt riktig å presse visse mødre!! Merk: De som er redd for å få hengepupper, ikke gidder eller orker å amme pga friheten, ikke vil amme offentlig osv..de som har bestemt seg før fødselen av sånne idiotiske grunner.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 23.58. Jeg synes folk må få velge selv!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Du er dum, du... Det kan være grunner som folk ikke har lyst til å fortelle deg om, rett og slett fordi du ikke har krav på å snoke i andres privatliv!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 HI her Har heller ikke opplevd press fra venner, fam eller på helsestasjonen..og takk og lov for det! På helsestasjonen følte jeg en veldig forståelse for situasjonen min og fikk høre mer enn en gang at mme er en veldig god nr.2. Nå har jeg ikke vært på så lenge innpå her og har ikke fått lest noe som kunne føles som press, men har lest at folk har følt det. Kjedelig at skal være sånn!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Det gjør jeg heller ikke, sier min mening. Har flere venninner som ikke har ammet av forskjellige grunner, men ingen fordi de rett og slett ikke VIL. Og de finnes. Og DET syns jeg er idiotisk. Og du da, du er sikkert dum som et brød.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Presset kommer vel det meste fra meg selv, etterfulgt av anbefalingene fra helsemyndighetene. Jeg føler at jeg gjør noe feil hvis jeg ikke ammer barnet til det fyller ett år. Selv om jeg ikke har noe imot å bruke MME. Fikk kjempedårlig samvittighet for at jeg gav det til datteren min da hun var 4 uker, bare fordi noen andre har bestemt at det ikke er det beste. Nå har jeg heldigvis et mer avslappet forhold til det.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 For min del var det helsesøster som sa med morsk stemme at "nå slutter du med den pumpingen, gutten din har bedre av en mamma med overskudd enn en mamma som er helt på felgen, men som gir max 20 ml mm til hvert måltid".... Jeg må si at det var lettende at noen tok tak i meg og sa at jeg var en god mor selv om jeg ikke fikk til dette med ammingen... :-) Takk, snille snille helsesøster:-3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Flott at du har et mer avslappet forhold til det. Slapper mye mer av selv med å gi MME nå. Begynte å fokusere på de positive sidene ved det, som f.eks. at far kan være mye mer aktiv i matingen og være alene med gutten:)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Så disse menneskene som ikke vil amme uten "gyldig" grunn, kjenner du altså ikke. Men du vet at de finnes. Hvis du ikke kjenner dem er det kanskje en liten pekepinn til hvorfor de ikke forteller alle detaljer om sitt valg til DEG, en ukjent. Tar du på deg ansvaret for å spore dem opp og presse dem til å amme?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #14 Skrevet 24. januar 2010 Og jeg vil få takke sykepleieren på barsel som sa med en morsk stemme. "Nei, denne gutten må få flaske, kan ikke holde på med denne koppmatingen!" Gjett om jeg ble lettet atter dagevis med en liten gutt som nektet å drikke av kopp. HI
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #15 Skrevet 24. januar 2010 sånn var det her også. Helsesøster sa at det ikke var noe problem. Hvis jeg var så sliten som jeg var, så var det ikke noe galt i å gi mme. Jeg trengte ikke å være sliten heller, det kunne være fint uansett. Spesielt for far. Det finnes mange positive sider ved å bruke mme også.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #16 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tror kanskje at de som opplever mest ammepress ute i virkeligheten er de som også legger mest press på seg selv og dermed virker mest usikre. Hvis man er komfortabel med beslutningen om å gi mme og utstråler sikkerhet i forhold til det så skal det veldig mye mer til for folk å kommentere/komme med råd o.l. Jeg fikk ikke til ammingen.. Dvs, jeg prøvde å pumpe en stund, men sluttet nok før mange andre ville gjort fordi jeg rett og slett ikke orket det styret. det kom nesten ikke melk ut av puppene mine, og jeg gadd ikke holde på to the bitter end bare for å vise folk at jeg kjørte meg helt ned i forsøket.. Det er akkurat som om man omtrent må ha gått inn i en dyp depresjon av bare utmattelse og svart skam over å ikke få det til for å få anerkjennelse og forståelse for å være mme-mor. Jeg prøvde og fikk det ikke til.. noen vil si at jeg ga opp.. Greit nok.. Men, jeg er helt fornøyd med beslutningen min og har aldri opplevd press fra noe sted..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå