Gå til innhold

Husleie & depositum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med en venninne. Vi diskuterer det med at utleier kan ta fra depositum pengene en mnd visst leier ikke har penger til å betale husleie. Jeg mener han ikke gjør det siden leier har skrevet under på en kontrakt og at depositum pengene skal gå til å fikse leiligheten visst dem flytter å det er noe som må rettes etter leier har flyttet ut fra denne leiligheten. Å resterende penger får da den som leide tilbake når dette er fikset og betalt. Min venninne mener at hun kan ringe utleier å be han ta mnd leien for januar fra depositum pengene.

Hvem har rett?

Noen som vet?

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig at han kan det, men han vil nok ikke komme til å gjøre det. For han vil aldri ha noen garanti for at pengene vil bli tilbakebetalt dep.kontoen og han kan selv risikere å gå i minus

Skrevet

depositumspengene står som en sikkerhet for huseier i tilfelle noe i leiligheten skulle bli ødelagt. Jeg tviler på at huseier vil gå med på å ta ut penger fra den kontoen for å dekke husleie... Jeg mener du har rett, og venninnen din tar feil. Uansett virker det vel rimelig useriøst og surrete av henne?

Skrevet

Han kan ikke bare "ta ut" de pengene til husleien.

1. han har ikke tilgang til de, annet enn ved at leietager er med i banken og begge signerer for uttaket _eller_ ved en kjennelse i forliksråd/tingrett, som ofte kommer mange måneder etter at leietager har sluttet å betale evt blitt kastet ut.

2. de pengene skal stå der som en sikkerhet for evt mislighold av husleiekontrakten og mulige fremtidige ødeleggelser.

Be henne se over papirene fra banken og leiekontrakten. Hun må nok betale leien sin denne måneden også...:)

Skrevet

Hvis depositumet står på en depositumskonto i banken,i leietakers navn, men krav om underskrift fra BÅDE utleier og leietaker hvis pengene skal brukes så kan han ikke bruke pengene til leie.

MEN hvis din venninne har betalt depositumet til utleier (noe som ikke er rett, men sm likevel praktiseres) så kan utleier ta av pengene hvis hun ikke har betalt en måned. Hun får sjekke hvordan disse pengene er oppbevart og hva som står i leieavtalen deres.

Skrevet

Da har jeg rett :-))) Bra hun er her å ser det " svart på hvitt"

Takk takk jenter.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...