Gå til innhold

Utdanning - føler det er for sent...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 29 år og angrer bittert på at jeg ikke tok noen utdanning før jeg stiftet familie.. Kunne tenke meg å gå politiskolen, men nå er det for sent. Kan ikke ta med mann og barn å flytte for å gå tre år på skole. Skulle jeg tatt utdanning her jeg bor nå ville det blitt desentralisert lærer eller førskolelærer, et ykre som absolutt ikke er meg. Jeg vil ha en fysisk jobb hvor det skjer mye - ikke en typisk kontorjobb. Har jobbet med regnskap i alle år og det finnes vel igrunn ikke noe mer kjedelig enn det.. Ahh, at man skulle ta så lett på skole/utdanning når man var "ung".. Jaja, dagens litt hjertesukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ta med mann og barn å flytte for å gå tre år på skole? Det gjorde jeg, og det gikk helt fint. Både jeg og mannen min tok utdanning samtidig, etter at vi hadde stiftet familie.

Kjør på! ;o)

Skrevet

Hadde ungene vært helt små, hadde vel ikke problemet vært så stort, men eldste skal begynne på skole til høsten. Synes da det er dumt å flytte til et nytt sted når han har så bra nettverk her vi bor nå.

Skrevet

Aldri for sent, har du sjekka muligheter via feks fjernundervisning, kombinert med praksisplass i bedrift i ditt nærområde?

Er 30år, vi flytta tilbake til min hjemplass for at jeg skulle kunne utdanne meg og få bedre muligheter til jobb på sikt. Er nå sykepleierstudent, går deltid.

Finnes også desentraliserte sykepleier studier andre steder med noen få samlinger i året, der pendling er fullt mulig. Sikkert andre studier også, eller fagskoler med slike løsninger. Kurs er det også plenty av. Se muligheter, ikke begrensninger. Jeg er selv i alder i klassens midtsjikt. Finnes de som er 10år yngre og 10 år eldre :-)

Er gift og har 3 barn, det er aldri forsent!

Skrevet

Drømmen er og har alltid vært politiskolen. Kom inn, men fant ut at jeg var gravid så da ble det ikke noe av det... Finner liksom ikke noe annet jeg kunne tenke meg å utdanne meg til. Kanskje brannkonstabel, men vet ikke hvordan det er å være en kvinnelig sådan. Tror ikke sykepleien hadde vært noe for meg, vært inne på tanken og slått den i fra meg igjen.

Skrevet

Jeg syns du skal ta med deg flokken og gå politiskolen!

Skrevet

Ikke for sent! Jeg er i midten av 30 årene og har begynt min utdannelse nå. Skal gå i 4 år :)

Skrevet

det finnes jo mye rart å studere på nett/deltid/desentralisert da.

Jeg er over 30 og starta på master samtidig som jeg er i permisjon nå. Tar den på deltid, så jeg er ikke ferdig før om 2-3 år, men det går jo greit det..

Du kunne vel søkt politiskolen en gang til vel? eller er det noe aldersgrense?

Trål nettet og kanskje ta et fag eller noe enten gjennom det som tilbys på norske utdanningssteder eller ytenlandske. Når man først har begynt på noe spennende vil man jo gjerne fortsette.

Lykke til!

Man er aldri for gammel til å finne på noe sprøtt!

-kveldens motto fra sofakroken til rampen!

Skrevet

Hva med ambulansefaget? Kortere tid, fagutdannelse, man kan ta første året som privatist også regner jeg med :-)

Skrevet

hva med fengselsbetjent da? eller tollerskolen? Fengselsbetjent er mye praksis og ikke så mye skole - bor du langt unna f.eks. Oslo?

Skrevet

Takk for oppmuntrende råd. Jeg kom inn på fengselsskolen, men ble da gravid med nr 2, så da måtte jeg takke nei til den plassen også. Bor nå langt, langt nord så her er verken fengsel eller behov for tollere. Ambulansefaget tror jeg heller ikke er helt meg, dessuten tror jeg det er vanskelig å få jobb innenfor det her. Hmmm.. kunne jo ha flyttet søkt politiskolen, men spørs om jeg ikke er for gammel nå ja. Vil jo være 33 når jeg er ferdig utdannet.

Skrevet

Heller være 33 og ferdig utdannet enn å jobbe hele livet uten utdanning med et yrke man ikke trives i. Du er fortsatt ung. Skjønner at det er litt vanskelig å tenke på å flytte for det, men det er ihvertfall noe jeg ville ha drøftet med familien, evt. som noen nevnte over prøve noe annet gjennom fjernundervisning e.l.

Min mor (som utdannet seg i ung alder på høgskole) har i 50 og nå 60 årene fullført 2 ulike utdanninger på henholdsvis 1 og 2 år. Så får du ikke gjort det mens dere har små barn så kan det jo hende du velger det annerledes senere i livet.

Lykke til!

Skrevet

men det spiller jo ingen trill hvor gammel du er når du er ferdig. Min mor ble barnevernspedagog i en alder av noen og førti.. hun fikk masse ros og var kjempeflink i jobben sin..

Skrevet

og med det mener jeg kjør på. Har de ikke politiskole i bodø? Kan da være kjekt å bo der i noen år også :)

Siden du kom inn en gang, greier du det en gang til. Tren hardt og kjør på!

Står ingenting om øvre aldersgrense så vidt jeg kan se.

Testene kan du jo bli med på enten i bodø eller tromsø :))

Skrevet

Hmm... Bor du langt nord så vet jeg at de trenger ambulansefolk der Kom deg på ett forskriftkurs og ta 160 Kanskje du får deg en sommerjobb

Skrevet

Kjære, kjære Mirredutt: Det er ikke for sent!!

Og skal du flytte er det MYE bedre å gjøre det nå, for jo lenger du venter, desto mer gror barna fast i nettverket der dere er, og det blir bare verre og verre å flytte. En på 5-6-år kan GODT FLYTTE. Jeg har selv barn fra 5 år til tenåringer, og da de eldste var 3 og 7 flyttet vi - det gikk fint. Nå hadde jeg aldri kunnet flytte dem, mens minsten på 5 godt hadde tålt det.

Jeg råder deg til sterkt å vurdere å gjøre noe for å få den utdannelsen du vil ta. Du er aldeles ikke for gammel! Jeg hørte nettopp om ei som startet opp på legestudiet da hun var godt over 40,og var ferdid utdannet lege som 47-åring. Hun startet egen allmennpraksis og levde godt som lege til hun ble pensjonist.

29 år ER ungt!!!, og du må ikke FINNE PÅ å si at det er for sent for deg med en utdannelse til et yrke du virkelig ønsker.

Ikke gi opp tanken på at du skal gjøre dette - du har bare dette ene livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...