Anabelle2010 har født! Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Snakk om at staten gir og tar med samme hånd!!! Det er fint at far har fått flere permisjonsuker, selv om jeg mener det må være opp til hver familie å velge hvordan ukene skal fordeles. Så straffer de far/familien med å begrense fars mulighet til permisjonslønn til maks 6G. Jeg er i et lavtlønnsyrke mens mannen min tjener godt.(Vi har også utgifter i forhold til den samlede inntekten vår!) Vi ønsker i utgangspunktet å ta ut 80% dekningsgrad slik at vi tilsammen får 56 uker permisjon, men da mister mannen min 50- FEMTI- % av lønna si. Jeg synes det er jæ.... urettferdig at en familie presses til å sende et lite nurk mye tidligere i bhg (hvis vi får plass) pga økonomiske hensyn. Og så vil staten ha ros! fordi de er så "greie" å bevilge lengre permisjon til far (selv om to uker tas fra mor) når det som skjer er at de straffer familien og det i siste ledd er babyen som "lider" Kjenner bare at jeg blir utrolig provosert og irritert over denne såkalte familievennlige politikken!!!!!
MillaCamilla Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Nå er det faktisk en veldig fin ordning at vi i det hele tatt får penger fra staten for å være hjemme med barnet vårt i 56 uker og da skjønner jeg at staten må ha noen retningslinjer. En kan f.eks ikke forvente at staten skal kompensere for en årslønn på 900 000 kr når gjennomsnittslønnen er mye lavere. Dere kan jo ta ut kortere permisjon med 100 % dekningsgrad og dermed "tape" mindre penger, men da må du ut i jobb tidligere. Her tjener også mannen mer enn 6 G men vi får bare prioritere litt annerledes akkurat de ukene det gjelder. Her må en bare velge det som er viktigst for seg og klare seg som best en kan i det tidsrommet det gjelder.
silkeføre Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 bare for å pirke litt: 2 uker tas ikke fra mor, men fra de ukene som foreldrene tidligere kunne dele mellom seg. Mor har fremdeles 9 uker.
mamman til to gutter Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Dere vil få totalt mer penger utbetalt ved å velge 100% utbetaling. Da kan far ta sine uker, du kan ta de resterende 36 ukene betalt permisjon + 10 uker ubetalt permisjon og totalutbetalingen vil bli høyere enn om dere velger 80% lønn med 56 uker. For å ha penger til ukene med ubetalt permisjon, så setter dere opp et fast trekk til en sparekonto hver mnd, så har dere penger til de mnd. Har dere råd til å velge at du skal ha 80% av din lønn de ukene du går hjemme, så har dere også mulighet for å spare ca 20% av lønna de for å ha de ulønnede ukene. På den måten gjør vi det for å få mest mulig utbetalt de mnd vi går hjemme. Heldigvis får mannen min full lønn utbetalt fra arbeidsgiver de ukene han går hjemme, men vi ville uansett tapt mye på at han kun skulle hatt 80% av sin lønn de ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå