Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er fryktelig redd for at vi gravide som tok vaksinen har blitt villedet til å gjøre noe vi ikke burde gjort. Jeg ønsker derfor at alle som har født, og der det har blitt påvist noe "unormalt" med babyen forteller om det. Om det viser seg at det er en overhyppighet av "skader" på de vaksinerte babyene må det opp og frem!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Veldig glad for at jeg stolte på magefølelsen, jordmor og fastlege. Og for at jeg valgte å ikke ta vaksinen!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Hadde 3 venninner som var høygravide, og som tok vaksinen. Ingen av dem fikk noe skader eller noe som helst. Ser ikke ut som dem har tatt vaksinen i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Det er så utrolig tåpelig og uvitende å svare! Poenget er jo ikke bivirkninger umiddelbart etterpå, men senvirkninger. Trodde folk hadde fått med seg det nå.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Og hvilke senvirkninger skulle det være?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Hvis du føler deg usikke rog bekymret- ring FHI eller fastlege (her på forumet, virker et som de fleste er ute å halsogge en hver etter valget de har tatt- dette går begge veier- ihvertfall de innleggene jeg har lest) Kanskje ingen som vet noe om foreløpige senvirkninger av vaksina, men dette KAN jo KANSKJE bare være synsing- ingen som vet. men ekspertene mente at å ta vaksina var lurest,pga hva de trodde. de har jo testa ut adjuvansene- så nytt er det jo ikke. og ekspertene har jo litt mer peil en dibberne... Men det er jo common sense at det har vært stor uenighet mellom de som kan noe om dette. Men jeg mener, de ville aldri ha anbefalt en gift sprøyte til oss. Ja, jeg tror det er mye penger og makt her, og ja- sikkert en eller annen form for korrupsjon her. Jeg vet at jeg har dobbelt moral, for vi vaksinerte oss (mor og barn på 1) det var fodri jeg så hva SI kunne forårsake. En i familien holdte på å stryke med, og hadde ingen andre sykdommer. og hun var drit sprek- nå sliter hun med bivirkninger av sykdommen. Vi var veldig i mot å vaksinere, før dette kom så nært innpå. men frem til poenget (nå er jeg ikke gravid) men jeg sendte spr til FHI ang. skvalen og hvorfor WHO evt.skulle "etterforskes". Også hvorfor de ikke anbefalte barn under 3 år denne. nå har jeg valgt å stole på dem. Du kan slappe helt av. Det er riktig at skvalen bare har vært brukt siden 1997, men det har vært brukt i ganske stort omfang, og vi har derfor etter hvert fått mye erfaringsmateriale. I løpet av den tiden vi nå har brukt pandemivaksinen Pandemrix både i Norge og i en rekke andre land, har det også vært gjort en rekke forskningsstudier og observasjoner. Disse viser at vaksinen riktig nok har flere kortsiktige bivirkninger enn andre vaksiner, men dette er ufarlige bivirkninger som smerter i armen, rødhet rundt sprøytestikket, feber og hodepine. Det er ingen holdepunkter for at vaksinen kan gi alvorlige bivirkninger. Det er riktig at noen har hevdet at vaksiner kan gi langtidsbivirkninger som melder seg først mange år etter vaksineringen. Dette er imidlertid kun teorier og spekulasjoner, og det har aldri blitt dokumentert at dette kan skje. For eksempel ble det hevdet at gulfkrigsyndromet skyldes skvalen eller andre stoffer i vaksinene som soldatene fikk før de reiste ut. Det viste seg imidlertid at de vaksinene soldatene fikk, ikke hadde inneholdt skvalen, og forskning kunne senere tilbakevise mistanken om at vaksinene hadde noe med saken å gjøre. På samme måte har noen hevdet at vaksiner kan gi ME mange år etter vaksineringen. Dette er også nå vitenskapelig motbevist. Ledende fageksperter internasjonalt er enige om at de bivirkningene som oppstår etter vaksinering, viser seg i løpet av den første tiden etter at vaksinen er satt. For dette tidsrommet har vi nå svært gode data som entydig viser at pandemivaksinen ikke har farlige bivirkninger. Derfor kan du ta det helt med ro. Du skal ikke være redd for at din lille gutt skal ha tatt skade av den vaksinen han fikk. Til spørsmålet om hvorfor en tysk lege vil saksøke WHO, er svaret at det alltid finnes personer som er uenige med det flertallet av fagfolk mener. Slik er det på de fleste områder i livet. Denne uenigheten er viktig, og det er helt avgjørende at alle får slippe til med sine synspunkter, men det at man er lege, er dessverre ingen garanti for at man har greie på hva man snakker om eller at man har rett i det man hevder. Det har det siste året vært satt ut en rekke rykter om vaksiner, og disse ryktene går som vandrehistorier fra land til land. Selv om man lett kan påvise at det bare er falske rykter, vil de imidlertid lett kunne skape frykt. Ingen røk uten ild, tenker man gjerne. Det har vært reist kritikk mot WHO for måten de har håndtert sine ekspertgrupper på. Den kritikken har jeg vært enig i. Jeg synes WHO bør benytte samme praksis som oss, det vil si, være helt åpne om hvilke fagpersoner de bruker og hvilke økonomiske bindinger disse personene har. Men det betyr ikke at jeg er uenig med WHO i de rådene de har gitt om pandemien. De er det bred internasjonal enighet om. Grunnen til at vi ikke anbefalte vaksinen til barn under 3 år den første tiden, var at vi mente at legemiddelprodusenten ikke hadde fremskaffet god nok dokumentasjon på hvilke effekter den hadde i den aldersgruppen. Det var ikke fordi vi trodde eller fryktet at den kunne være farlig hos barn, men fordi vi gjerne vil ha det dokumentert. Vanligvis starter legemiddelprodusentene med å undersøke et nytt medikament hos voksne personer. Det skyldes at det er enklest å få godkjenning til å gjøre de nødvendige forskningsstudiene hos voksne, og at det er enklere å tolke resultatene når de som deltar i utprøvingen er forholdsvis like. Tidligere gjorde man derfor ofte slike undersøkelser bare på menn, typisk i alderen 20-60 år. Man lot være å ta med kvinner fordi de har hormonsvingninger i forbindelse med menstruasjonssyklus som kan påvirke resultatene, og fordi det alltid vil være en viss risiko for at noen av deltakerne kan være gravide. Man lot også være å ta med eldre fordi de gjerne tåler medikamenter litt dårligere enn det yngre gjør. Men dette skapte problemer, for når undersøkelsene var ferdige, hadde man jo ikke data eller dokumentasjon om effekt og bivirkninger hos barn, kvinner eller eldre. Og for å unngå å bli saksøkt, valgte produsentene ofte å beskytte seg ved å skrive i medikamentvedlegget at man ”må vise forsiktighet ved bruk hos barn, kvinner og eldre”. På den måten overførte de ansvaret for å ”ta sjansen” til legene og pasientene. Dette tok man et oppgjør med for en del år siden, og derfor krever vi nå at produsentene må undersøke effekten av nye medikamenter hos både kvinner og menn, og aller helst også hos barn. Vi godtar ikke lenger at nye legemidler skal prøves ut på unge og middelaldrende menn, og at vi deretter blir tvunget til å enten ta dem i bruk hos kvinner, barn og eldre og anta at de reagerer på samme måten på dem som menn gjør, eller la være å bruke dem i disse gruppene av befolkningen. Lenge var det faktisk slik at kvinner, barn og eldre måtte vente lengre enn menn på å få ta i bruk nye medikamenter på grunn av denne praksisen. Og i de tilfellene hvor legene valgte å bruke dem i disse gruppene uten spesiell dokumentasjon, kunne det oppstå overdosering og unødvendige bivirkninger fordi både kvinner, barn og eldre i enkelte tilfeller kan trenge lavere doser enn det menn trenger. Dette er bakgrunnen for at vi krevde at legemiddelprodusenten faktisk viste at vaksinen er trygg og effektiv også hos barn før vi tok den i bruk. I dette tilfellet, viste det seg at det var svært nyttig å gjøre slike spesielle undersøkelser hos barn. Vi fant nemlig ut at barna fikk sterkere bivirkninger av vaksinen enn voksne, og at de trengte en lavere dose. Etter hvert som vi fikk data som dokumenterte at vaksinen var trygg og effektiv også hos små barn, har vi derfor godkjent den til bruk også hos barn under 3 år, men ennå ikke for barn under 6 måneder. Det siste skyldes at legemiddelprodusenten ikke hadde tatt med barn under 6 måneder i sine studier. Vi venter imidlertid nå på resultatene fra slike undersøkelser, og det er sannsynlig at vi kommer til å kunne anbefale den også for så små barn. Jeg vet ikke hvorfor danske myndigheter har ventet med å godkjenne vaksinen for barn under 3 år. De fleste land har gjort det for lengst, og vi er ikke bekymret for å bruke den i denne aldersgruppen. Vi tror at det også er trygt å bruke den hos barn under 6 måneder, men det venter vi altså å gå ut med til vi har fått de nødvendige data som viser at det faktisk er slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå