Kvitrebekk Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Har ei jente på akkurat fylte 2 år som er i bhg noen dager i uka. Vi har hatt vinterstøvler fra Ecco til henne. Dette er en ganske smal modell og hun har ikke verdens smaleste fot. Jeg spurte i bhg forrige uke hvordan støvlene fungerte. Assistenten sa at hun var litt kald i beina fordi de kun får en tynn ullsokk oppi. Hun anbefalte type Cherox i stedet for å kjøpe nye vintrstøvler. Så vi durte ned til byen og kjøpte et par Viking støvler av denne typen. Men jeg kjenner nå at jeg er litt i tvil om jeg bør kjøpe et par ordentlige vinterstøvler i tillegg. Som hun kan få en god ullsokk oppi. Det er bare litt surt å kjøpe 2 par støvler som hun kun kan bruke i 2-3 mnd til. Men det kan jo bli kaldt lenge til og da er vel ikke de viking forede gummistøvlene varme nok? Selv med ullsokker? Hva hadde dere gjort?
Puncky med nr tre i magen Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 cherrox er støvler for slapseføre, ikke vinterstøvel i seg selv. I gore-texstøvler skal det ikke brukes to par sokker, kun ett par tynne ullsokker (ala ullvang osv, de som finns på Rema er veldig gode :0)) Det er fordi isoleringsevnen forsvinner med to par sokker i. Akkurat som i soveposer, som blir kalde jo mer du har på deg. En annen ting er at små barn ikke beveger tærne så mye nede i støvlene, og de blir fort kalde pga blodsirkulasjonen. Dette burde hun i barnehagen ha visst da... Vi har hatt to barn som alltid har vært kalde på føttene, og har prøvd alle typer støvler føles det som. De har vært helt irrøde på bena og det ser så vondt ut. Ecco var de støvlene som holdt best på varmen av gore-texstøvlene, men i år har vi kjøpt yumyum på obs til 200 kr, de varmeste støvlene eldste noen sinne har hatt. Jeg tror egentlig ikke det er støvlene som er problemet jeg altså, mer at hun ikke klarer å holde blodsirkulasjonen i gang...
Kvitrebekk Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2010 Hun pleier å ha ullstrømpebukser og tynne ullsokker i gore-texstøvlene, men mente at hun var kald allikevel. Hva hadde du gjort nå da? Kjøpt nye i en annen type eller? Eller skal jeg prøve å kjøpe et par skikkelig gode tynne ullsokker, som du sier? Jeg tror hun har fra Sparkjøp. Er det stor forskjell på tynne ullsokker slik at om jeg kjøper f.eks. Ullvang så kanskje det gjør hele forskjellen? Hun er visst ikke iskald, men "litt kald" sa de...
Puncky med nr tre i magen Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Jeg hadde forsøkt å kjøpt en stilongs og et par tynne ullsokker og sett hvordan det funkerer. For hvis ho har både ullstrømpebukse og tynne ullsokker så kan det være nok til at ho blir kald. Forsøk og se om det fungerer. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt nye støvler i år altså, for hvis ho er litt kald så kan det være nok med å bare ha tynne ullsokker oppi uten strømpebuksa under. Hvis ikke tror jeg det hele bunner i at ho er liten og ikke beveger tærne... Jeg kan ta feil helt klart, men vi er snart i januar og syns det er synd for dere om dere går ut og kjøper enda et par støvler for kanskje 2 mnd som også er kalde... De er vel ikke så lenge ute når de er så små?
Puncky med nr tre i magen Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 nå hørtes jeg veldig kynisk ut egentlig, det er helt feil - hehe. Jeg er nemlig helt motsatt, veldig veldig opptatt av at barna skal ha det godt og kose seg med å være ute!
Kvitrebekk Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2010 Hehe. Man vil jo det beste for ungene sine. Det er jo absolutt verdt et forsøk! I morgen sender jeg med ullstilongs og ullsokker. Så kan jeg kjøpe Ullvang-sokker eller noe i morgen og prøve om det er noen forskjell på tirsdag. Takk for tipset!
solita 06 Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Har en gutt som heller ikke er så varm av seg, men holder med Ecco gore-tex med de tykke ullvangsokkene. De med Ullfroté (Ultra ?) i sålen. Og 100 % ull stillongs. Mange av ullstrømpebuksene er tynnere og i blandet materiale, gutten min var mer kald i dem. Tvi tvi! :-)
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Viking sine er bredere i modellen enn ecco sine. Min gutt har de, jeg har et par litt tykke ullsokker oppi, nøstebarn/bånsull og han har aldri vært kald. Viking sine sitter veldig godt på foten også.
Gydamamma Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Noe av det viktigste å huske når man kjøper sko både til liten og stor, er at det må være plass til ullsåle i skoen i tillegg til en tynn, tynn ullsokk. Og at det fortsatt er god plass til foten. Kulden kommer som kjent nedenfra og det er viktig å isolere fra undersida av foten. Da holder man varmen :-) Håper du finner ut av det! :-)
Kvitrebekk Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2010 Har tenkt til å kjøpe Viking neste år. Gjør ikke tabben å kjøpe Ecco en gang til. Men hadde håpet jeg skulle klare meg med de vi har vinteren ut. Så jeg tror jeg prøver å kjøpe et par virkelig gode ullsokker og ser hvordan det går. Hvis hun fortsatt er litt kald så får jeg heller kjøpe nye allerede denne uka
alvamamma Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Det sies jo at man ikke skal ha ren ull eller flere lag. i støvlene Når vi har kjøpt gore tex vintersko til guttungen har de alltid sagt at det skal brukes såkalt "teknisk" ullsokk slik som Ulvang sokkene er. Vi har aldri brukt noe annet i Ecco støvlene og han har heller aldri vært kald på beina. Krysser fingrene for at det er nye sokker som må til.... Dersom det er det, er et tips å kjøpe Trysil sokkene på Europris. De koster kr. 34.95 og er like gode synes vi (og mange med oss..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå