Gå til innhold

6 mnd gammel baby og middagsglass/brødskive..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har nettopp blitt 6 mnd, er det for tidlig å gi brødskive? Hvis ikke, hvilket pålegg kan man bruke?

Enn middagsglass? Skal dette erstatte et melk måltid,eller skal hun få melka i tillegg?

Hva med vann, tappe rett fra springen å gi i flaske/suttekopp eller skal man koke opp og avkjøle for å gi? Vann i tillegg til melk eller bare vann om man skal ha det til et måltid?

Håper noen kan svare meg:)

Hilsen førstegangs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det der lurte jeg også på for noen uker siden, men jeg fant ut at jeg bare måtte gjøre det jeg syns føltes riktig. Jeg har ikke prøvd å gi datteren min på 7 mnd brødskive enda, nettopp fordi ho ikke er klar for det. Ho spiser middagsglass og er fornøyd med det. Gir ho også litt krøsta banan iblandt, men ikke mye da ho får hard mage.

Jeg vet om flere som gir brødskive til 6 mnd babyer og det går greit, så det kan ho hende datteren din er klar for det!

Jeg begynte også å bruke kaldt vann fra springen da ho ble 6 mnd. Jeg gir ho melk/vann til maten. Men det er ikke alltid ho vil ha... Ho HATER vann, men ho må vel lære seg til å like det!

Håper du fikk litt hjelp:)

Skrevet

Glemte å si at jeg blander kokt vann i det kalde vannet så det ikke blir altfor kaldt!

Skrevet

Jeg tenkte å varme opp vannet fra springen i vannbad/mikro, er det greit?

Skrevet

Jeg ga ikke sønnen min brødskiver før han var litt under 9 mnd gammel. Det var da han fikk tenner, og kunne "tygge" brødbitene. Da fikk han for det meste leverpostei. Favoritten han da, og er enda favoritt pålegget nå.

Så fikk gutten min alltid et grøtmåltid til frokos med mme, og til kvelds. Til middag fikk han et middagsglass, med vann til å drikke ved siden av. Jeg kokte iskaldt vann fra springen, og lot det kjøle. Gjorde dette til han var 1 år. Etter at han fylte et år, fikk han alltid kaldt vann fra springen.

Ellers ga jeg vann når han var tørst, og bare mme når han skulle spise grøt, eller rett og slett når han bare ville ha en flaske mme til kvelds.

Valgte å gjøre det slik jeg.

Skrevet

Hvordan begynne med brød? Hakke opp i småbiter? Sånne terninger på en måte? Hvilke pålegg kan en baby på 6 mnd spise?

Skrevet

Ser ikke galt i det, 18.35.

Skrevet

Hvordan begynne med brød? Hakke opp i småbiter? Sånne terninger på en måte? Hvilke pålegg kan en baby på 6 mnd spise? Med eller uten skorpe?

Skrevet

Skjærte en skive, og bare rev og bittesmå biter. Så småe biter at han kan svelge dem. Og etterhvert som barnet er blitt vandt til å spise brød, kan du gjerne dele opp i litt større terninger. Var slik jeg gjorde det.

Skrevet

Leverpostei er en kjempe fin pålegg til å begynne med. Sundt og godt. Jeg valgte å ikke gi skorpe før sønnen min hadde fått flere tenner, som han kunne tygge med.

Skrevet

Du kan godt prøve å gi brød til en på 6 mnd. Skjær i veldig små biter. Har ingenting å si om de har fått tenner. "Tygger" fint med gommene og tunga, men det tar nok litt tid før dette går i noe særlig tempo. Vær obs på at skiva har en tendens til å sette seg fast i ganen! Du kan godt prøve å gi skorpe, noen babyer liker godt å tygge på de når det klør i tennene:)

Jeg pleide forøvrig å blande brød i en kopp sammen med fruktmos(ble nesten som en grøt). Veldig greit når jeg skulle ut av huset. Kan fint spises kaldt og du slipper å styre med grøt eller middagsglass.

Du kan prøve det meste av smøre pålegg(prim, syltetøy,. Unngå ost før hun/han blir flink. Klistrer veldig i ganen!

Skrevet

Så jeg kan gi grøt og mme til morgen og kveld, og et middagsglass + vann midt på dagen? + 1 eller 2 rene melkmåltid i tillegg?

Dette er da til en baby som ble 6 mnd i dag ;)

Hun har fått grøt fra 4 mnd, så den rutinen er grei :)

HI

Skrevet

Jeg ga barnet mitt fra h*n var 6 mnd.

Jeg skar bort skorpene. Greit å ha et brød som smuldrer lett. Gjerne bake selv. Da blir det helt uten salt.

Jeg bruker enten bare et tynt lag med smør eller leverpostei.

Skrevet

Middagsglass skal ikke erstatte melk.

Fint med vann til middag og melk etter det.

Vann fra springen går fint. Bare ta litt kokt vann i så de ikke blir for kaldt.

Det anbefales og prøve en og en ingrediens. Ikke sikker jenta de tåler alt...

For eks kok en gullerot, fin mos den og prøv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...