Bella Donna Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Mini har bursdag like rundt hjørnet. Vi skal invitere venner fra barnehagen for første gang. Jeg vet at det er en del allergier ute og går der. En blir alvorlig syk av egg, en både melk og egg, og så er det noen citrusallergikere. Jeg blir helt svett! Målet er jo å lage en bursdag der alle er "trygge", så skrekken er jo at noen blir syke. Hva gjør dere i slike situasjoner? Skal jeg tilpasse all servering allergikerene (relativt stor utfordring), eller skal jeg ha alternativer til dem (men må da passe på at de ikke spiser noe de ikke skal). Er litt usikker på om foreldrene blir med for å passe på selv.
♥binna♥ Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Min minste tåler ikke melk. Når han blir invitert i bursdag forventer jeg ikke at foreldrene skal diske opp spesielt for han. Jeg pleier å ta en telefon på forhånd og si at han ikke tåler melk og om det er i orden at jeg tar med noe han tåler å spise. Men som regel får jeg til svar at de allerede er klar over det, og har tenkt å lage en kake han tåler/kjøpe en saftis eller lignende. Når han var liten var jeg med på bursdag, nå vet han selv hva han kan spise og ikke.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Min erfaring er at kaker har barna sjelden tid til... Hva med å ha gelè, muffins uten egg og melk (vet jeg så en oppskrift på det for noen dager siden) Potetgull, popcorn og seigmenn=) Har du pizza el pizzasnurrer kan man jo lage det også uten egg og melk=) Jeg ville nok satset på en allergivennlig bursdag, slik at alle kan føle seg trygge på at de ikke blir syke mens de er der=)))
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Min lillebror var veldig allergisk da han var liten. Han hadde bestandig med egne kaker når han skulle i barnebursdag. Jeg er også allergisk for alt mulig av mat. Jeg får aldri noe servert borte hos andre, og det forventer jeg ikke heller. Jeg har med eget når jeg føler for det. Skjønt jeg er jo voksen, barn føler kansje mere på det. Ta en telefon og hør om de har med eget eller ikke. Så vet man ihvertfall at ingen står uten mat:-) Det er veldig forskjell på folk hva de forventer har jeg funnet ut, både på godt og vondt........
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg forventer ikke at noen stiller med allergi-vennlig mat, men jeg synes det er hyggelig om de tenker på det. Jeg ville selv hatt noen alternativer uten egg og melk, evt laget en hel meny som var trygg for alle, så slapp man å passe på de små gjestene. Har selv ei som er allergisk mot egg. Da er f.eks fruktsalat, fromasjkake eller gelekake fine alternativer. Her er ei kakeoppskrift uten egg, som også kan tilpasses til å være uten melk og gluten, slik at den passer alle allergier. Den kaken er visstnok kjempegod!! Gå inn på http://www.detsoteliv.no/ og søk etter crazy chocolate cake. Der kan man også søke etter oppskrifter uten f.eks egg eller melk.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 jeg har som regel sørget for allergivennlig bursdag om jeg har vert klar over allergikkere. var en gang jeg ikke var klar over etallergibarn hadde heldigvis gele som hun fikk. hun sa fra selv at hun ikke tålte melk og egg og nøtter. ble litt svett da ja. så etter det har jeg tenkt at om noen av mine skulle være alergiske så skal nå hvertfall jeg ringe og si fra på forhond og kan gjerne da lage noe selv å sende med om de skulle ønske det. poenget med bursdagen er jo at barna skal få ha det gøy og kose seg og leke sammen feire bursdagsbarnet. søk på nett etter egg og melkefrie kake oppskrifter. hadde en gang en slik oppskrift på muffins. husker den ikke her og nå desverre. ellers hadde du fått den.
Kamomille Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Vi serverer alltid sjokoladekake/muffins uten egg og melk og gluten. Og pølser uten melk., samt gele. Dette er jo de vanligste allergiene (iallefall her) Jeg er ikke allergiker-foreldre, men vi har allergikere i omgangskretsen. jeg tror imidlertid det ikke forventes at alle skal servere noe for alle allergikere. Foreldre pleier å sende meg egen kake/snaks, eller ringe på forhånd og spørre hva som blir servert:)
Marbella Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Har en med lakktose og en med cøliaki, jeg ringer og spørr hva som blir servert og de tar med eget.....Jeg vil ikke at andre som ikke har god kunnskap om allergier skal lage noe mat til dem, fallgruvene er store og konsekvensene kan jo være fatale.....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Som allergikermor ringer jeg alltid i forkant å hører hva som skal serveres, og ofte får jeg beskjed om at de har tenkt på det og ordner det. Noe vi setter stor pris på. Om de ikke ordner noe, sender jeg selvfølgelig med et likt alternativ uten det aktuelle allergenet. Som vert er det for meg en selvfølge å lage ting gjestene mine kan spise. Så om noe med allergier kommer til oss lager jeg slik at alle kan spise alt. Jeg skriver også på innbydelsen at jeg setter pris på å bli informert om eventuelle allergier, slik at vi kan forberede oss på best mulig måte.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Hva med å gjøre maten til en liten greie og heller bruke mer tid på lek og morro? De fleste tåler gele?så lag en kopp til hver og det holder vel egentlig? Frøkna vår kan ikke spise noe v det andre spiser siden hun går på diett,så da hun fylt år laget jeg kopper med gele til alle barna og ingen så at hennes gele var annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå