Gå til innhold

Svangerskapskontroller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde min første i uke 6! Alt var fint og greit. Men har ikke fått ny time før i min uke 24! Er det vanlig at det skal gå så lang tid mellom kontrollene?

En venninne av meg sa det var kjempe rart, for hun var inne hver måned.

15 uker imorgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, trodde det var vanlig med en gang i måneden ca? Jeg var i uke 13 og skal igjen i uke 18.

Skrevet

Det er vel vanlig med uke 12, 18, 24, 28, 32, 36, 38 og 40 ++

Dvs hver 6 uke i starten, så hver 4 og mot slutten hver annen uke.

Skrevet

Så lenge som at alt er normalt, og at du ikke tidligere har hatt svangerskap med komplikasjoner så har man normalt en i uke 8-12, så er det ultralyd og så har man ikke ny kontroll før uke 24. Så er det hver mnd, frem til uke 36, og hver 14 dag etter det.

Skrevet

Takk for svar :)

Har ultralyd i uke 18, men regnes det som en kontroll?

Skrevet

Jeg fikk denne oversikten av min lege:

1. kontroll: uke 10-12

2. "kontroll": ordinær ultralyd uke 17-19

3. kontroll: uke 24

4. kontroll: uke 28

5. kontroll: uke 32

6. kontroll: uke 36

7. kontroll: uke 38

8. kontroll: uke 40

og så evt. en til i uke 41

:)

Jeg var også hos legen en gang før tidspunktet for første kontroll (var vel i uke fem-seks tror jeg), og da fikk jeg ny time da jeg var i uke 12, for den "ordentlige kontrollen".

Skrevet

Jeg har vært på kontroll i uke 10, 16 og 21. Skal på kontroll igjen i uke 25.

Hadde ul i uke 18. I forrige svangerskap hadde jeg like mange kontroller da jeg var like langt. Så det er nok litt forskjellig hvor ofte man har kontroll. Men som nevnt over så har jeg også hørt at man ikke har kontroll så ofte i starten:)

Skrevet

Hmmm, så ikke noe fast altså. Ja ja, får bare smøre meg med tolmodighet da. :)

Skrevet

Ultralyden regnes ikke som en vanlig kontroll. Da gjør man ikke noen av de andre undersøkelsene (urinprøve, blodprøve, blodtrykk etc) enn selve ultralydsundersøkelsen - så den kommer i tillegg : )

Skrevet

Så lenge det det ikke er noe spes behov for kontroll, så går det jo greit sånn i starten. Men fra uke seks til uke 24 er jo veldig lenge, så du burde jo kunne fått en til i uke 12 (eller nå)... Men dukker det opp noe så skal det jo være veldig greit å få time når som helst og, uavhengig av uker :-)

Skrevet

Friske, gravide kvinner får som hovedregel tilbud om 8 kontroller, ultralyd inkludert. Disse kontrollene er omtrent slik fordelt utover svangerskapet:

1. kontroll; uke 8-12

2. ultralydkontroll; uke 17-19

3. kontroll; uke 24

4. kontroll; uke 28

5. kontroll; uke 32

6. kontroll; uke 36

7. kontroll; uke 38

8. kontroll; uke 40

Skrevet

Ja det stemmer dette. Det er i snitt 8 kontroller, fordelt etter ønskelig instans. Og tro megm, du ønsker ikke å havne blant oss som ikke synes vi gjør noe annet enn å pendle mellom lege, sykehus og jordmor. Alltid med en klump i maven på om noen av spådommene har gått i oppfyllelse.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...