Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Hvordan fungerer det egentlig? Har forstått at man takler smertene på en annen måte enn at det er direkte smertelindring. Men jeg lurer på om man har kontroll over hva man sier og gjør, er så redd for å ta det å si ting jeg ikke vil si. Eller si ting jeg ikke husker etterpå, hvis det er stygt og slikt. Har man i det hele tatt kontroll over noe når man tar det?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Har fått lystgass hos tannlegen noen ganger, og da ble jeg skikkelig fnisete:) Men det trenger du ikke være redd for under fødsel, det skal mye til før man fniser seg gjennom skikkelige rier... Jeg prøvde såvidt lystgass under forrige fødsel, og ble rett og slett bare omtåket. Jeg blir veldig lett kvalm, og derfor er egentlig ikke dette noe for meg.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 For min del følte jeg ikke at lystgass hjalp mot smertene, men det hjalp i mindre grad mot å få fokuset over fra hjelp-det-gjør-vanvittig-vondt til fokuser-på-å-puste-inn-i-apperatet. Jeg har også forstått det slik at det ikke er noe smertelindring i seg selv. Jeg mener jeg hadde kontroll over det jeg sa mens jeg brukte lystgassen. Beklager eventuelle skrivefeil.
Tigerpote Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg supte lystgass i 7 timer i strekk, og kjente hvor full jg var mellom riene. Jeg brølte at jeg kom til å dø, ville dø, aldri skulle føde igjen, skyldte på jordmora for at jeg begynte å spy, og bantes fordi mannen min ikke gav meg vannet på sekundet (jeg måtte ha vann hele tiden), men følte ikke at jeg mistet kontrollen fordet. Hadde nok brølt verre ting uten lystgassen! Den hjelper deg dessuten til å fokusere på pustinga.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Tigerpote: Hehe, det er akkuratt slik du beskriver jeg er redd for å bli. Ikke noe vondt mot deg, og skjønner at når man er under slike forhold så har man ikke alltid kontroll. Men hvordan er du som person utenom fødsel da?
Tigerpote Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er nok til vanlig ganske beskjeden og høflig av meg. Liker ikke å gjøre stort vesen av meg selv. Er folk grei til meg, er jeg grei tilbake. Men jeg reagerer om jeg føler meg urettferdig behandlet. Jeg var ganske sikker på at jeg ikke skulle rope så fælt, men smertene var så enorme, at det rett og slett ikke var mulig å holde kjeft:) det var tortur.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Jeg har født både med og uten lystgass. Jeg følte at jeg fikk mere kontroll over riene med lystgassen, men det ga egentlig en litt feil og falsk følelse. Jeg følte på en måte at jeg presset masken mot ansiktet som en "kontrollgreie" hver gang riene kom, og var faktisk øm over nesa i flere uker etter fødselen. Jeg trodde ikke jeg kunne føde uten lystgass. Men de siste gangene måtte jeg gjøre det uten, og det gikk bra likevel. Men den døsete følelsen lystgassen ga meg var god å ha, samt presset jeg kunne bruke med masken mot ansiktet. Vanskelig å forklare, men den ga meg noe annet å tenke på når jeg hadde vondt nedi der.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Jeg brukte lystgass med nr en. Hjalp meg med pustingen og å komme meg gjennom riene. Men jeg ble skikkelig full og glemte mye av fødtselen pga dette. Tåkete og virket som en svak drøm. Slutten av åpningstiden husker jeg knapt. Glemte til og med at jeg prøvde badekaret på føden. Skal passe meg for å bruke den over lang tid neste gang.....
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Fikk latterkikk i starten så det går fint an å bli fnisete selv om en er i rier. Hadde ikke maska fra munnen et sekund fra jeg fikk den til ungen var ute så fikk ikke sagt mye nei. (hadde stortsett sammenhengende rier) Tror nok gassen dempet smertene endel, men fungerte også slik at jeg ikke brydde meg særlig om at jeg hadde vondt. Tenkte faktisk mens jeg lå der at dette ikke var så ille, men at jeg ikke ville klart det uten gass. Følte jeg hadde god kontroll!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 Jeg fikk lystgass som eneste smertelindring under fødselen , og er utrolig glad for det. Jeg fikk noe annet å tenke på, og fikk bedre kontroll på å puste riktig, I tillegg ble fokus flyttet, fordi når riene kom måtte jeg huske på å bruke lystgassen riktig. Jeg syns det hjalp på smertene også, ble omtåket og døsig på en måte. Men det gikk over med en gang jeg sluttet å puste inn lystgassen, så det var ingen problem. Jeg husker hele fødselen min, selv om jeg var omtåket på slutten, men det blir man visst uansett har jeg hørt Ble hverken fnisete, full eller sa noe dumt, tror ikke du skal bekymre deg for det
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Fikk lystgass,men virket ikke på meg.Men hjalp og konsentrere seg om å puste
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Jeg var kvalm og spydde, og ville derfor ikke ha lystgass, da jeg hadde hørt at noen ble kvalm av det...Men etter mye "mas" så sa jeg at jeg kunne prøve. Og jeg elsket den lystgassen! : ) Den gjorde det litt lettere å holde ut smertene. Skjønner godt at man kan bli litt fnisete og "full" ved å prøve lystgass på en helt vanlig dag. Men oppi en fødsel, så følte jeg bare at hvis jeg hadde giddi, så hadde jeg klart å presse fram et smil nå... he he
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Jeg ble hverken fnisete eller omtåket eller ukontrollert. Jeg fødte uten epidural, men med litt lystgass i starten. For meg hjalp den jo ikke for smertene, og annet enn litt 'fyllesyke' når jeg pustet den ut igjen, merket jeg ikke særlig effekt. Men det å puste inn og ut i den masken fikk meg til å konsentrere meg om noe annet enn smertene, og til å puste riktig og dermed slappe mer av. Mot slutten kutta jeg den ut, da jeg bare følte masken var i veien, så det var bare i starten jeg hadde nytte av den. Jeg tror ikke det er så mye lystgassen som evt får deg til å miste kontrollen og si ting du ellers ikke ville sagt- heller smertene fra selve fødselen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Det er ikke smertelindrende, me man kan bli mer likegyldig til dem. Man kan også ende opp med å holde stand-up show for jordmødrene mellom riene. *rødme* Dette var med epidual, altså. Tror ikke det hadde blitt mye show uten...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 Husker jeg kastet fra meg masken og ropte at jeg ville ha narkose i stedet...og at de måtte skynde seg så jeg kunne sovne før neste ri om et halvt minutt, hehe:) Guuuuud, så desperat jeg var!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå