Silvia Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er seks måndeder gravid, har to små barn og er i full jobb. Jobben min er ingen typisk 8-4 jobb. Selve arbeidstida er på dagtid, men jeg er nødt til å ta med jobben hjem også. Sitter ofte å jobber på kveldstid (etter at barna er lagt) og i helger. Saken er at jeg har vært kvalm hele svangerskapet og kaster opp. Er i tillegg gangske sliten. Orker ikke så mye annet med jobb, være litt sammen med ungene på ettermiddagene og kanskje litt jobb etter det. Også legger jeg med tidlig, gjerne i 8-9 tida (hvis jeg ikke har for mye arbeid som venter). Samboeren min er ganske snill og gjør nok mer en sin del av husarbeid og henting og bringing av unger nå mens jeg er gravid. Merker at det sliter litt på han også. Og når jeg klager på at jeg er kvalm og sliten, sier han at jeg bør sykmelde meg. Har fått det samme rådet av helsepersonell også. Fastlegen sier at jeg ikke må presse meg til å være i jobb, at det er opp til meg hvor lenge jeg vil jobbe og at han skriver sykemelding når jeg føler at jeg trenger det. Han mener at da blir det sykemelding på fulltid, og ikke noe aktiv sykemelding. Jeg har gitt utrykk for at jeg har tenkt å jobbe fram til permisjonen starter, tre uker før termin, på arbeidsplassen min. Jeg fungerer jo godt i jobben. Selv om det er mye å gjøre og det til tider kan bli litt stress, så føler jeg at jeg gjør en god jobb fortsatt. Har ikke fått noen klager fra kollegaer/sjefer på at jeg ikke gjør jobben bra nok. Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg sikkert hadde fått gjort mer hjemme og vært en bedre mor for de to barna jeg har, om jeg ikke hadde vært på jobb. Jeg tar meg jo liksom litt ut der da, og blir sliten etterpå og må bruke nesten hele fritida på å slappe av. Hva mener dere? Bør man ikke bli sykmeldt kun hvis man ikke klarer å utføre jobben sin? Eller kan man også bli sykmeldt hvis man blir så sliten av jobben at det går ut over familielivet?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Man blir sykmeldt hvios man ikke klarer å ta seg av familien ja=) Noen blir mer og oftere slitne i svangerskapet og da er det greit med litt sykmelding. Men kunne du ikke prøvd litt Sm i begynnelsen?? Kan hende du hadde klart deg med 20%.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Jeg liker ikke å blande inn familiforpliktelser i sykmeldingsdebatten, men fokuserer på helseperspektivet. Er du ved dårlig helse, eller får du det som følge av å være på jobb, bør du sykmeldes når det ikke er mulig å tilrettelegge. Enkelt og greit! Dersom familielivet skal kunne brukes som argument, vil det sette småbarnsforeldre i en særstilling som ikke er spesielt rettferdig i forhold til dem som er enslige, synes du ikke? Enslige har like stort behov for å være friske og få utbytte av sin fritid også. ;-)
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Ja, jeg syns du bør tenke på en stkmelding. Det at du er syk er jo nok. Du blir nok ikke bedre med det første om du stresser med jobben. Og jeg syns å at dersom det blir problemer av det på hjemmebane, så er det på tide å gjøre noe. Tenk om det ender med at dere splitter lag fordi han blir for lei (tror ikke det skjer altså, men man vet jo aldri). Det er jo ikke i samfunnets interesse å ødelegge forhold...
Silvia Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2010 Da spør jeg på nytt: Bør man bli sykmeldt hvis man fungerer godt på jobben, men blir så sliten at det går utover det livet man har utenom jobb? I min jobb er det ikke noen vits i å sykemelde seg 20%. Er avhengig at det blir satt inn en vikar i stillinga mi, noe som er vanskelig å oppdrive for tida. Så hvis jeg bare blir deltissykmeldt, blir det satt inn tilfeldige vikarer ( i verste fall en ny hver dag). Og da blir jeg bare gående å se på at jobben jeg skulle ha gjort ikke blir skikkelig utført, og kommer til å gjøre mesteparten av jobben selv like vel. I tillegg er det en typisk jobb hvor du kan jobbe 80% eller 60% men like fullt jobbe like mye som en som går i 100% stilling i antall timer (har prøvd det før jeg fikk 100% sjøl). Er interessert i fleres meninger:)
*dum&deiLig*™ Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Dersom du fungerer i jobben din, synes jeg ikke at du bør sykemeldes. Barna dine lider nok ingen nød av å ha en litt sliten mamma i noen måneder. At mannen din tar sin del og mere til av husarbeid og henting/levering av barna nå når du er gravid skulle bare mangle!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 I såtilfelle ville jeg nok gått for en sykmelding! Ja, du klarer jobben din, men prg mye å gjøre i jobb blir du mer sliten slik at det går ut over fritiden din! Det er ikke riktig! Det har ingenting med om du er mer eller mindre kjeftete/sur/lei på de andre i familien (ikke at du ER det) men du har jo krav på fritid etter jobb og hvis du blir så sliten AV å jobbe at dette går utover den fritiden så mener jeg det er god nok grunn til en sykmelding!
*dum&deiLig*™ Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 I hvilket regleverk står det at man har krav på fritid etter jobb? Jeg lurer på hvilken jobb man kan ha som gjør at man er uthvilt og energisk på fritiden? Det er naturlig å være sliten etter jobb, spesielt når man er gravid. Man har ikke krav på sykemelding så lenge man kan utgøre jobben sin, på grunnlag av at man blir sliten på fritiden og fordi mannen i huset blir muggen hvis han må ta mer en 50% av ansvaret hjemme.
Silvia Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er litt enig med dum&delig, ellers hadde jeg vel tatt i mot en sykmeldig på første svangerskapskontroll da legen tilbød seg å skrive. Det snakkes jo mye om at gravide kvinner i Norge er mye mer sykmeldt, enn i land det er naturlig å sammenligne seg med. Og graviditet er jo ikke en sykdom. Jeg er også enig i at mannen bør finne seg i litt mer enn vanlig når dama er gravid. Han slipper jo tross alt ganske billig unna alle plagene (spying, stor og tung mage, FØDSELEN osv). Jeg tror folka på jobben kommer til å bli overraska hvis jeg slutter å dukke opp der. De tror nok at formen min er ganske så fin. Men tingen er at jeg sliter med kvalme hver morgen og spyr ofte mens jeg stresser med å få meg sjøl på jobb og ungene i bhg. Kvalmen holder seg som regel unna mens jeg er på jobb. Men en dag måtte jeg spy på vei hjem. Heldigvis var det samboeren min som kjørte, og jeg klarte å åpne bildøra i tide, men det var ikke morsomt. Det var heller ikke så morsomt den dagen jeg spydde mens jeg trilla til bhg, med ei dame som gikk bak meg til vitne (selv om jeg ler litt av det i ettertid..hehe). Derfor jeg er litt usikker ang. sykmelding da vettu. Jeg er i dårlig form store deler av døgnet, men klarer på et vis å ta meg sammen mens jeg er på jobb. Skal på kontroll hos jordmor i morra, og får drøfte dette nærmere med henne.
melkekua™ Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Med mine 2 eldste ble jeg delvis sykemeldt før jeg ble fullt sykemeldt (rett før permen begynte). Helsen min når jeg kom jeg var skikkelig dårlig. Med yngste ble jeg fullt sykemeldt med en gang, skjønte hvor hen det bar og da er det bedre å litt helse igjen før det siste tilskuddet til familien kommer. Jeg jobber forresten i barnehage hvor tempoet er raskt. Utifra det du forteller har du ikke helse når du kommer hjem...så jeg vil gå for en sykemelding. Du får ingen medalje for å holde ut til perm begynner.
melkekua™ Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 Litt trykkleifer der, men du forstod vel det jeg skrev ;o)
Kamomille Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Du skal sykmeldes dfersom du er syk og du ikke klarer å utføre jobben din pga sykdom. Det er ingenting i folketrygden som gir deg rett til sykmelding fordi du er nromalt sliten etter jobb. Det å være litt ekstra sliten er en normal gravidplage og defineres ikke som sykdom i forlketyrgdloven, og du har dermed ikke krav på sykepenger. Hvis du har så mye å gjøre at du blir stresset og det går utover helsen din, er det en sak du må ta opp med lederen din. Du har krav på tilrettelegging. Hvis du er så kvalm at du ikke kan utføre jobben din, så har su selvdagt rett på sykmelding. Men jeg mener det blir feil å få sykmelding fordi husarbeid og henting/bringing av unger sliter på mannen. det er helt naturlig at mannen tar i ekstra når du er gravid - skulle bare mangle. Arbeidsfordelingen dere imellom er noe dere må bli enige om. Sliter dere med å få unna husarbeidet, så er kanskjevaskehjelp tingen? De aller fleste hadde fått gjort mer hjemme hvis de ikke var i jobb. ALLE heltidsabeidende mødre og fedre ville også selvfølgelig vært mer opplagte og hatt mer overskudd tin ungene dersom de hadde hatt tid for seg selv på dagtid og ikke vært preget av stress og tidspress i arbeidshverdagen. Jeg er ikke gravid, men det hender dsa jeg legger med i 9 tiden jeg også. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det å være småbarnsforeldre er slitsomt. Når ungene våkner før klokka 6 (eller tidligere enn det) og det går i ETT til de legger seg klokka 19, så er de aller aller fleste utslitt. men det er da helt normalt. Vi velger å være gravide og vi velger å oppdra barn. Staten skal ikke ta over ansvaret for det ved at vi kan sykemelde oss når vi er slitne.
Tøysetipp Skrevet 24. januar 2010 #14 Skrevet 24. januar 2010 Det er noe tull det der med at du kun skal sykemeldes dersom du ikke klarer å utføre jobben din. Dersom du ikke klarer å mobilisere krefter til å fungere på hjemmebane synes jeg det er rett at du nå vurderer sykemelding.
*dum&deiLig*™ Skrevet 24. januar 2010 #15 Skrevet 24. januar 2010 Reglene for sykemelding omhandler arbeidsevne, ikke fritidsevne.
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #16 Skrevet 24. januar 2010 Synes ikke du bør sykemeldes. Er altfor mange gravide som sykemeldes uten grunn. Er dødssliten etter jobb jeg også og legger meg ved 9 tida titt og ofte...går da ikke å sjukemelder meg for det...Og at man ikke orker et sosialt liv grunnet slitenhet etter jobb er da ingen rettighet.. Nei, pokker heller, så lenge du ikke ligger rett ut så orker du å gå på jobben. Klarer du å gå, spise og lese kan man jobbe...det mener jeg gjelder for ALLE som er sjukemeldte...
Honningmelon Skrevet 25. januar 2010 #17 Skrevet 25. januar 2010 Det kommer vel litt ann på hva slags jobb man har det da.
Kamomille Skrevet 25. januar 2010 #18 Skrevet 25. januar 2010 Greit at dy synes det er noe tull det der med at du kun skal sykemeldes dersom du ikke klarer å utføre jobben din. Men Det er faktisk slik reglene er. Kapittel 8 i folketrygdloven som omhandler retten til sykepenger er helt tydelig på at sykepenger utbetales kun hvis ARBEIDSEVNEN er nedsatt pga sykdom/skade/lyte
gulda Skrevet 25. januar 2010 #19 Skrevet 25. januar 2010 He he, enig. Kommer an på hva slags jobb. Veldig så kyniske man skal være, he he.. Har man en kontorjobb, f.eks, er det lettere å gjemme seg bort i kvalmen sin enn i enkelte andre jobber. Oi, oi, oi, tror sykemeldingsdebatten har gjort enkelte veldig firkantede her! ;o) PA! Mener at man skal gå på jobb så sant man kan, men alle situasjoner er ikke like enkle..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå