ormeynglet Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Vi har 4 barn på 4 år og 4 mnd. Dvs eldste er 4.5 år og minste er snart 4 mnd, alle er jenter. (de to andre er 2.5 og 17 mnd) Hadde vært artig å høre andres erfaring med å ha så tette barn, og gjerne som er litt større enn mine. Hvordan har hverdagen deres vært oppover årene, når letner småbarnsstyret litt og andre evt utfordringer som kommer? Hvordan er forholdet mellom søsknene? Stort sett bare få høre andres erfaringer? Kanskje noen har vokst opp med søsken rundt seg i nær alder også. Hører gjerne fra dem også.
camilla^ Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Vi har fire barn i hus, ikke like tett som dine men. 12 år, 8 år, 7 år og 5 år. De to største er min mann sine, de to minste er mine. Så vi har ingen felles barn. Mine bor her hele tiden, min manns bor her annenhver uke, og litt til. Jeg må si at tidsklemmen får en ny betydning når man får flere skolebarn. når ungene er under skolealder så er livet mye roligere. Ungene klarer seg mye mere selv enn når de var mindre, og det er godt men det er veldig mye annet som skjer og de trenger hjelp til. Ungene underholder seg selv, slik at man har større mulighet til å få en pust i bakken når man trenger det. Men det er veldig mye som skal følges opp. Skole og alt som følger med det. I perioder så er det mye som skjer på skolen både på dagtid og kveldstid, og som oftes så skjer det med alle tre på en gang. Vi har funnet ut at vi må begrense aktiviter på kveldstid, for å 4 unger som har en fritidsaktivet hver er mer enn nok. Hun ene hadde 3 ting hun gikk på en stund og da ble det kjøring hit og dit hele uken og det orket ingen tilslutt. Så nå har de en hver og det holder i massevis. Hun ene skal begynne med en ting til om ett årstid, men det er på skolen så da er det ikke noe kjøring, hun går eller sykklerdit selv uten at noen trenger å følge med. Også har ungene mer besøk av venner eller drar på besøk, slik at det er ikke så ofte alle er i huset hele dagen sammen. Så vi må sette av dager der vi er hjemme uten at noen er på beøsk eller får besøk, slik at vi er sammen uten noen planer. Bare kan være en familie, noe som vi trenger. Men ungene leker og koser seg masse sammen. Hun eldste er noen år eldre enn de andre, så hun merker man er større. Hun er for "stor" til å være med de hvertfall når det er noen med hjem, men hun leker og har det kjempe gøy med de andre når hun ikke tenker over at hun er for stor. Hun nest minste leker og gjør mest ting sammen med hun største. Hun største og hun minste er endel sammen, hennes ene veninne har en lillesøster som er like gammel som hun minste her så de drar på lekeplassen med småsøsken.
Kongeørna Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Vil gjerne også høre andres erfaringer. Har to tette gutter som har blitt store (13 og 15). Så skulle vi bare ha en liten atpåklatt, men sjebnen ville at vi fikk en omsorgsovertakelse av et barn til. Så nå har vi to jenter på 3 mnd og 5 mnd. Vi lurer veldig på hva slags forløp vi kan vente oss framover. Synes det tidvis er slitsomme dager nå, særlig de dagene mannen min er på jobb. De små er fryktelig ulike fordi den ene (5mnd) er ekstremt prematur. Sånn sett blir de ikke som tvillinger (enda), og har svært ulike behov. Spent på å se hva slags erfaringer andre har.
melkekua™ Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Vi fikk 3 barn på 3 år og 9 mnd. Eldste er 4,5 år, mellomste er 2 nå i slutten av januar og yngste er 8 mnd. Ser at de har godt av å være så tett i alder, de 2 eldste leker godt med hverandre. Tror nok minsta også kommer til å leke fint med de eldste når hun blir eldre.
yasmina Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Vi har 3 barn paa 3 aar og 5 mnd. I dag er de 5 aar ( om 2 mnd ) , 3 aar og 7 mnd og 17 mnd. Alle gutter.........
Ugl@ Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Har en skolegutt og to små tette. Jeg er glad det er 7 år mellom nr 1 og 2, for det blir travelt med mange skolebarn tror jeg. Fritid, foreldremøter osv... Nå skal mine små begynne med fast fritidsopplegg de også en dag i uka, jeg håper å finne noe begge kan gå på og trivest med sammen for å unngå at jeg må ut å kjøre nesten hver ettermiddag/ kveld hele uka. Sønnen har kamerater som bor langt unna, mye kjøring og henting der, karaten med minst en trening i uka, ofte ekstra opplegg der også, heldigvis er fritidsklubben han er fast på en dag i uka like borti her og noen venner i gangavstand, hvis ikke så hadde jeg blitt gal snart. Travelt med små, men på en måte blir det langt fra mindre travelt senere, når de skal ha hjelp med lekser og drive med mye annet, pluss skolen stiller krav til foreldrene om at man skal stille opp på både møter, salg/ lotterier ,sosiale sammenkomster og annet.
ormeynglet Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar jenter. Det har jo gått opp for meg at det faktisk blir travlere når alle går på skolen, men det må vel bli på en annen måte. Nødvendigvis ikke mindre slitsomt. Derfor er det artig å høre andres erfaringer, hva slags periode er den mest slitsomme osv. Akkurat nå så trenger alle 4 hjelp fra oss til basisting, være seg kle på, skifte bleier, smøre mat til, tørke snørr, greie hår, bære, noen våkner nesten alltid igjen etter å ha lagt seg (de to minste), avbrutt søvn osv osv. Hun største klarer jo mye selv heldigvis, men det er ikke mange minuttene i løpet av en helg at man kan sette seg ned med en kopp kaffe. Morsomt er det, og veldig givende, men akk så slitsomt til tider. Hører gjerne fra flere, artig å høre andres erfaringer!
Makko med to små gutter Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 oi.. blir målløs jeg. 4 barn på 4år, det er til å ta seg hatten for. Jeg sliter periodevis med en rampete 1.5åring og en ung hund...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå