samuraibeibi Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Har en diskusjon gående med arbeidsplassen, gjeldende utbetaling av feriepenger. Hvis jeg husker rett så utbetaler NAV kun 12 uker feriepenger ved permisjon i 56 uker. Jeg tror det er opp til den enkelte arbeidsplass om de vil utbetale vanlig med feriepenger eller holde seg på NAV sin linje. Hva er deres erfaringer med dette? Det utgjør jo en ganske stor økonomisk forskjell både for meg og for arbeidsplass. Kjekt med andres erfaringer, på min arbeidsplass må jeg finne opp kruttet selv når det gjelder alle disse praktiske tingene.
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Dersom du får lønn som vanlig fra arbeidsgiver under permisjonen, skal du også få vanlig utbetaling av feriepenger. Dersom det i stedet er NAV som tar over utbetaling av lønna di, vil du bare få de 12 ukene (evt 15 ukene ved 80 % dekningsgrad)
Desy Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Dessverre så er det ikke noe som sier at arb.giver skal betale fult feriepenger. Når arb.giver forskuterer lønnen, vil de kun få dekket feriepenger fra NAV for 12/15 uker. Dvs at hvis arb.giver dekker feriepenger for hele året, så er dette et ekstra gode de gir til den ansatte som de "taper" penger på. Jeg jobber i det private, og har fått en avtale med min arb.giver på dette, hvor de betaler fult feriepenger for meg. Men dette har vært en avtale jeg har måttet forhandle frem selv. Hvorfor skal en arb.giver ville betale disse ekstra pengene kan man jo egentlig lure på - siden dette er snakk om penger de må ut med i tillegg til den lønnen og feriepengene som min vikar tjener i løpet av året jeg er borte. Men det aller beste argumentet i en slik situasjon er jo lojalitet til arb.giver, og at de ønsker at jeg skal komme tilbake etter endt permisjon....
Hurra:) Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Skjønner ikke helt hva det betyr at man tjener opp feriepenger for 12 uker i permisjonen. Vil det si at man bare får feriepenger året etter permisjon som om du har jobbet 3 mnd foregående år? Altså 25% av det man vanligvis får? Blir jo i så fall kjipt første år etter permisjon da uten noe særlig ferie..
Desy Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jupp.... Så det er ikke så gunstig å få barn veldig tidlig på året for så å være i permsjon hele det kalenderåret hvis man kun får feriepenger bassert på de første 12/15 ukene. Der er jeg heldig, permisjonen er startet og jeg skal ikke jobbe før i januar 2011, men vet at jeg i 2011 uten problem får tatt mine 5 uker ferie. Men si du går i permisjon i midten av året, så har du jo allerede opptjent en god del feriepenger fra arb.giver, og i tillegg får dekket litt av NAV, så blir det ikke helt ille året etter. Fryktelig kjedelig for mange, første året vårt i jobb etter perm med småtroll og man har nesten ikke opptjent feriepenger... Men, samtidig er vi veldig heldige som har de ordningene vi har - det bare lønner seg å vite om litt sånn at man kan forberede seg på det som kommer Det er forresten samme reglene hvis man er langtidssykemeldt, NAV sitt feriepengegrunnlag er kun de 12 første ukene.
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Tror nok det "vanlig" er at dersom arbeidsgiver dekker over 6G, dekker h*n også full ferie. Det står ofte i permisjonsregelmentet dersom dere har det.
LivK har født Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Det er ikke arbeidsplassen som "spanderer" feriepenger, disse blir trekt av lønnen hver mnd og utbetalt i juni. Dert er i realiteten lønnsmottager som sparer opp feriepengene sine. På min arbeidsplass forskutterer arbeidsgiver lønn og får tilbakebetalt av NAV, derfor blir feriepengetrekket som normalt og jeg får vanlige feriepenger (uavhenging av når på året barnet ble født!). Eneste er hvis man går hjemme med 80% lønn, så vil feriepengene også bli 80%.
Desy Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 I disse tilfellene så blir det litt som å "spandere" jo, men hvis din arb.giver har funnet et smutthull hos Nav som gjør at de får refundert for hele året så vet jeg om flere arb.givere som ville blitt glade om de viste om det Hos NAV finner man følgende info: "Feriepenger som arbeidstakeren ville hatt krav på fra folketrygden for samme tidsrom, refunderes arbeidsgiveren annen halvdel av mai året etter opptjeningsåret," Og det vil kun være for de 12/15 ukene, da det er kun det man vil ha fått hvis NAV betalte pengene dirkte
ellen-propellen Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Om arbeidsgiver dekker vanlig med feriepenger er evnt tariff festet. Bedriften må altså være en del av en tariffavtale.
samuraibeibi Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. januar 2010 Hei, kjempefint - takk for mange svar. Da ser det ut til at vi bare får se på argumentene og regnestykkene sammen, arbeidsplass og jeg, og finne fram til hva vi skal gjøre.
Herkules Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Arbeidsgiver står fritt til å betale feriepenger utover det de får tilbakebetalt av nav og da blir det slik at arbeidgiver spanderer dette. Dessuten så er det jo en utgift for arbeidsgiver. Vi jobber i underkant av 11 måneder men får betalt for 12. Vi trekkes heller ikke hver månded. Har man en timeslønn på 100 kr så får man det og tjener seg opp feriepenger av det, (Har man en årsinntekt på 360000 tilsvarer det en månedslønn på 30000 da får man utbetalt ca 330000 + feriepenger som er mer enn 30000) Uansett når på året permisjonen begynner eller slutter så ender man med samme summ. Om man har perm fra jan 2010 til jan 2011 så vil man ikke få utbetalt så mye feriepenger sommeren 2012. Har man perm fra juli til juli så opparbeder man seg feriepenger for et halvt år i jobb og 3 mndr i perm og får dette året etter. 2011 sommeren 2012 får man også ca et halvt år med feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå