Gå til innhold

Hva betyr det å ha antistoff mot ig-G? Noen som har fått denne meldingen fra legen før?


Mamma.t.G&J,hvaharvi_nåivente?

Anbefalte innlegg

Fikk brev fra legen min på fredag, og der stod det at jeg hadde et antistoff mot ig-G, og at jeg derfor må til hyppigere kontroll. Det er forsatt blod i urinen, og jeg får ikke noe mer forklart enn det. Noen som vet hva dette betyr? Hvorfor må jeg til hyppigere kontroller? Skal ringe legen når det åpner igjen mandag. Men finner ikke ut av dette alene så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei!

IgG er et immunglobulin (immunstoff/antistoff) som er med på å beskytte oss mot infeksjoner. Det finnes ulike undergrupper immunglobuliner, men IgG er det vi har mest av og det viktigste. Ved mangel på IgG er man mer utsatt for å få infeksjoner. Har ikke hørt at man kan ha immunstoffer MOT IgG før.. Men vet at man kan ha medfødt immunsvikt (f.eks. total fravær av IgG eller bare redusert produksjon av IgG) og dermed ofte være plaget med ulike infeksjoner, spesielt luftveisinfeksjoner/bihulebetennelser.. eller man kan få en slik immunsvikt etter behandling med medisiner som f.eks cellegift...

En mer "alvorlig" immunsvikt oppdages når man er små, mens en mindre "alvorlig" immunsvikt oppdages ofte ikke før i voksen alder... IgG mangel kan fint behandles hvis man har symptomer (hyppige infeksjoner) ved å få tilført immunglobuliner jevnlig...

Jeg ville ha spurt legen din hva som menes med dette, noe du sikkert har gjort? Tror nok ikke du ble så mye klokere av dette her.. Men ingenting å bekymre seg over..

Mengde IgG kan måles ved hjelp av blodprøver... og jeg vil tippe du vil følges opp slik dersom du har et "lavere" IgG nivå.

 

:D jeg jobber forresten som sykepleier på en avdeling hvor vi utreder/behandler personer med "immunsvikt".

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

IgG er et immunglobulin (immunstoff/antistoff) som er med på å beskytte oss mot infeksjoner. Det finnes ulike undergrupper immunglobuliner, men IgG er det vi har mest av og det viktigste. Ved mangel på IgG er man mer utsatt for å få infeksjoner. Har ikke hørt at man kan ha immunstoffer MOT IgG før.. Men vet at man kan ha medfødt immunsvikt (f.eks. total fravær av IgG eller bare redusert produksjon av IgG) og dermed ofte være plaget med ulike infeksjoner, spesielt luftveisinfeksjoner/bihulebetennelser.. eller man kan få en slik immunsvikt etter behandling med medisiner som f.eks cellegift...

En mer "alvorlig" immunsvikt oppdages når man er små, mens en mindre "alvorlig" immunsvikt oppdages ofte ikke før i voksen alder... IgG mangel kan fint behandles hvis man har symptomer (hyppige infeksjoner) ved å få tilført immunglobuliner jevnlig...

Jeg ville ha spurt legen din hva som menes med dette, noe du sikkert har gjort? Tror nok ikke du ble så mye klokere av dette her.. Men ingenting å bekymre seg over..

Mengde IgG kan måles ved hjelp av blodprøver... og jeg vil tippe du vil følges opp slik dersom du har et "lavere" IgG nivå.

 

:D jeg jobber forresten som sykepleier på en avdeling hvor vi utreder/behandler personer med "immunsvikt".

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Legen min sa vel ikke så utdypende til meg hva det gikk ut på. Han sa at de viste for lite om dette problemet til å si om det ville ha noen betydning for graviditeten, men var nok til å holde et ekstra øye med det. Altså bedre oppfølging.

 

Jeg har forresten opperet i urinrøret etter at jeg ble lam i 50% av det under forrige fødsel, og sliter med mye urinveisinfeksjoner etter det. I tillegg er tannkjøttet mitt lett infisert, og jeg har fra liten av lett fått infeksjoner i sår. Og som du sier, har jeg ofte bihullbetennelser. Men har hørt det har kommet av at jeg har hatt lite hvite blodplater i blodet gjennom mesteparten av livet. Men ikke lite nok til å få behandling.

 

Jeg føler du gjorde meg klokere, og regner med at det ikke vil ha noen betydning for babien, så lenge jeg ikke får noen store infeksjoner i kroppen. :) Takk så masse for at du tok deg tid til å skrive her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen! I dag fant jeg faktisk ut litt om antistoffer mot IgG. Det finnes personer som har dette. Det jeg vet om det er at personer som har antistoffer mot IgG bør følges opp nøye ifbm tilførsel av blodprodukter (hvis du skulle få blodtransfusjon eller et annet slags blodprodukt en gang)... De med antistoffer mot IgG kan nemlig få en reaksjon på tilførsel av blodprodukter, så kan være greit for deg å vite dette :) slik at du kan informere annen lege hvis det skulle bli aktuelt. Noe mer enn dette vet jeg ikke. Det blir bare spekulasjoner fra min side nå...:, om det kan være noen sammenheng mellom ditt og babyens blod, at du må følges opp nøye? Men jeg tror faktisk ikke det. Men legen vet nok hva han driver med. Hvis ikke, konfererer han med andre.

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk :) Har ikke hørt om det før :) Men som du sier, så vet nok legen best. Men, greit å ha i bakhodet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...