4 ♥ Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Ja, jeg blir helt surrete av dette:-) Har hørt at hvis man tar full permisjon og MOR har minst 78%stilling, vil FAR få full permisjon men med full lønn!?!?!?! (Mor full permisjon, men 80%lønn..) Jeg ønsker full permisjon, men far mener han taper for mye på sin del. Over 5000,- i mnd. Og det er ganske mye penger for oss! Og jeg har slettes ikke tenkt meg tilbake i jobb i november/desember, Da er lille gull altfor liten enda. Termin 8.april. Uff, kan ikke den lottokupongen slå inn snart:-)
vero:o) Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 nei hvis du velger 80% får bare far 80% av lønna si og.....men velger du 100% får far det og...men da er det jobb igjenn i november,desember ja...er det jeg skall jøre,eller må heter det vell....har termin 17aprill..
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Sånn blir det her i gården og. Sambo tjener 80000 mer enn meg i året så han taper også 5000 i mnd mens jeg (som har høyt studielån og skatter derfor lite) "bare" taper 2000 per mnd ved å velge 56 uker. Satt og regner på dette her i går i sikkert 2 timer, dette greiene er til å bli sprø av!!! Så har jeg ikke noe jobb å gå tilbake til heller så kan liksom ikke jobbe litt i helger/kvelder fra 6 mnd tid sånn flere andre gjør, for å strekke permisjonen et halv år... Sukk.
mamman til to gutter Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Man får mer utbetalt totalt hvis man velger 46 uker med 100% lønn (inkl pappadelen av permisjonen), så det lønner seg å velge 100% lønn og heller spare litt av lønna hver mnd sånn at man kan ha ulønnet permisjon på slutten og bruke de oppsparte pengene da. Det gjorde vi sist og det kommer vi til å gjøre nå også. Da tar jeg først min del lønnet permisjon + fellesdelen, så tar jeg en periode med ulønnet permisjon før far tar pappapermisjonen. På den måten kan man få permisjonen til å vare like lenge som om man velger 56uker og 80% og faktisk få mer utbetalt. Med termin i april må man dessuten nesten regne med at man ikke får barnehageplass før ved hovedopptaket i august, hvis ikke man er veldig heldig og bor i en kommune med ekstremt god dekning, så det lønner seg å tenke over allerede nå hvordan man skal ordne barnepass fra permisjonen går ut og til august også. Vi har heldigvis mulighet for at jeg går en stund hjemme ulønnet, så vi får ordnet det på den måten.
Anja83 Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg gjør det også på denne måten; 46 uker med 100 prosent lønn og 2 mnd ulønnet permisjon på slutten. Legger av 20 prosent av lønna mi hver mnd slik at jeg har til de siste mnd. Man "må" nesten gjøre det på denne måten, eller så taper far masse penger. Det som er så utrolig synd er at mange ikke er klar over dette!
Herkules Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Der mor tjener LITE og far tjener MYE har mest tjent på å velge 100% lønn i 46 uker. og heller ta noen uker ulønnet på slutten Husk at om mor skal være hjemme i ulønnet perm før far tar pappapermen skal det søkes om utsettelse. Der hvor mor heller ikke har noen jobb å gå tilbake til er det helt klart det eneste fornuftige å velge 100% lønn i 46 uker for så å ta ulønnet etter det. Det gir mer utbetalt totalt i tillegg til at man ikke taper rettigheter (om man har ulønnet perm så må man jobbe i 4 uker før man har krav på sykepenger ) Viktig å være flinke til å avsette penger hver måned til å leve av den siste tiden . Bare husk at om far av en eller annen grunn ikke tar permen sin og disse ukene bortfaller så lønner det seg å ta 80% lønn
Siss*40 Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Gruer til øknomi under permisjonen. Mine utgifter er i samsvar med mine inntekter, og vil gå ned 230000 brutto pr mnd selv om jeg velger "100%" lønn.... Etter skatt ca 15-16 000 pr mnd, men så får jeg jo barnetrygd.... Og pappaen skal hjelpe med noen tusen pr mnd til å dekke husleie osv der jeg og barna bor, men tror det blir tøft... Ikke er det lov å jobbe litt ved siden av heller... Men blir vel automatisk mindre reising så skal klare det. Gleder meg til jentene kommer, venter tvillinger, men dyrt med alt som må kjøpes, selv om vi handler endel brukt og får av venner og kjente....
4 ♥ Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2010 Takk for mange svar! Må vel sette meg ned å regne på det sammen med gubben i kveld. For min del vil ikke det bli store forskjellen på 80 eller 100%. Men får mote oss opp til å spare ekstra, for så å ta ulønnet permisjon en stund. Har uansett ingen planer om å tilbake i full stilling, så inntekta blir mindre etterhvert uansett. Var enklere når vi bare fikk engangsstønaden første gang, tjente jo litt på det:-) Nå får vi ikke ei krone ekstra til utsyr o.l. Skjerpings på utgiftene!!.:-)
mjhanse Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Far har helt rett. Vi har gjort det slik, men fra permisjone begynner setter vi automatisk trekk på de 20% slik at jeg får den tiden hjemme jeg skal ha allikevel. Vi fulgte rådene i utgave nr.5 2009 av Dine penger og fant da ut at totalt tapte vi 23500,- på å velge 80%. På meg var det ikke så mye, men det utgjorde mye for han. Så vi skal begge bidra til sparingen etc for vi har ikke felles økonomi. Og det blir skjevt om jeg skal dekke alt når det er han som hadde tapt mest.
4 ♥ Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2010 Frem og tilbake, hit og dit... Kveldens løsning går på 80%permisjon + ferie gjør at jeg kan drøye til etter juleferien med jobbstart i 60% . Pappan tar da tidskonto og jobber seg opp flere fridager slik at bhg start kan drøye til august. I tillegg har jeg gjennom arb.plass rett til 2 timer ammefri hver dag, så det blir kortere arbeidsdager de tre dagene i uka. Tror vi er fornøyd med den løsningen... Dessuten får vi da full kontantstøtte i 3 mnd.
Herkules Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 Der mor tjener LITE og far tjener MYE har mest tjent på å velge 100% lønn i 46 uker. og heller ta noen uker ulønnet på slutten Husk at om mor skal være hjemme i ulønnet perm før far tar pappapermen skal det søkes om utsettelse. Der hvor mor heller ikke har noen jobb å gå tilbake til er det helt klart det eneste fornuftige å velge 100% lønn i 46 uker for så å ta ulønnet etter det. Det gir mer utbetalt totalt i tillegg til at man ikke taper rettigheter (om man har ulønnet perm så må man jobbe i 4 uker før man har krav på sykepenger ) Viktig å være flinke til å avsette penger hver måned til å leve av den siste tiden . Bare husk at om far av en eller annen grunn ikke tar permen sin og disse ukene bortfaller så lønner det seg å ta 80% lønn
Herkules Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Husk at du kan være like lenge hjemme og få er ut av nav med å velge 100% lønn da Dere med ikke felles økonomi: husk at du "taper" på å velge 100% og han tjener på det så du bør få ham til å spare Det ekstra som han får ved at du velger 100% lønn !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå